Largen Startet 15.September.2018 Del på Facebook Startet 15.September.2018 Noen som har svar på hvordan det kan trenge inn vann i mellom inner- og ytterliner. I mitt tilfelle er det saltvann. Jeg har hatt båten på land og fyllt ytterliner med vann uten å finne skroglekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Har hatt flere nye Askeladden modeller (475 free-style, 525 excel, 605 explorer, og C62 Cruiser)i mitt eie, de senere år, og i samtlige har jeg hatt en del vann i kjølen etter f,eks båtvask, regnvær, etc. Stort sett har der vært lekkasje bak fenderlista (i skrogsammenføyningen), pga slurv med fugingen av tetningsstoff i fra fabrikkant. Nå er det jo her snakk om ferskvann, men i ditt tilfelle er det jo salt vann, som gjør saken noe mer "alvorlig". Må vel bare gå over med lupe i alt av skrog-gjennomføringer og skroget ellers, av det som er under vannlinjen. En plass må jo vannet trenge inn. Sitér dette innlegget Link to post
Largen Svart 15.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2018 Burde vel ha oppdaget feil i gjennomføringer og skrog da skroget ble fylt med vatn Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Hvis det ikke kommer inn under vannlinjen, må det jo være utette mansjetter rundt kabelgjennomføringer i motorbrønnen, at det kan komme inn sjøvann den veien når det er litt sjø, eller ved å gå raskt av gassen? Kan være verdt å sjekke ut. Hvor mye vann kommer inn? Sitér dette innlegget Link to post
Largen Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Ikke mye, varierende fra litt til 8-10 liter. Set ingen tegn til inntrenging gjennom kabelgjennomføringer eller fester for motor. Har en mistanke til selvlensingen. Ser ut til at mengden øker ved stenging av selvlensing. Redigert 16.September.2018 av Largen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Er også inne på selvlensingen av båten. Hvis jeg ikke husker feil ligger vel utløpet akkurat i vannlinjen, med stengekrana inn-forbi under dørk. Kan jo være noe som lekker her i f.eks. krana, slangen fra utløp til kran, slange- klemmer, osv. Ellers er det vel bare tappe-skruen helt nederst bak i bunnen som er under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Largen Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Utløpet ligger under båten, så det er vel en rørgjennomføring rett gjennom skroget, med stoppkrane under dekket. Får vel prøve å få sett eller tatt bilde av kranen. Hadde håpet at noen med tilsvarende båt hadde noen erfaringer fra lignende problem. Finner jeg ikke ut av det, må jeg vel vurdere å sette inn lensepumpe for å holde den tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Kjenner ikke akkurat den båten der. Men det vanlige er at det er slanger event. rør som leder vannet ut, og de fleste har vel en stenge krane på veien... lekker det i en slangeklemmer eller lignende der, så kommer vel sjøen inn i dobbelt skroget . Ville ikke nøyd meg med en lensepumpe... finn lekkasjen, og fiks den... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Largen skrev 11 minutter siden: Utløpet ligger under båten, så det er vel en rørgjennomføring rett gjennom skroget, med stoppkrane under dekket. Får vel prøve å få sett eller tatt bilde av kranen. Hadde håpet at noen med tilsvarende båt hadde noen erfaringer fra lignende problem. Finner jeg ikke ut av det, må jeg vel vurdere å sette inn lensepumpe for å holde den tørr. Har hatt to av disse båtene, en 2005 mod, og en 2010 mod, men husker ikke helt detaljene i fra selvlensingen under dørken. Ang. lensepumpe, mener jeg at dette etter hvert ble standard i 525 modellene, som vel også var kjent med at mange slet med vann under dørken i disse modellene. Dog var jo dette ferskvann som piplet inn i hytt og pine i fra oven. Men er enig med Ida Marie III, at dette bør jo fikses. Er vel ikke så mange alternativer hvor vannet kan komme inn når det glelder sjøvann, hvis ikke der er et "synlig" hull i skroget da? Redigert 16.September.2018 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Largen Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Takk for innspill. Lekkasjer i skrog burde jeg ha funnet når båten stod på land, fyllt med vann, i en uke. Ingen tegn til lekkasjer. Gjelder forresten en 2005 modell, kjøpt forrige høst. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Largen skrev 18 minutter siden: Takk for innspill. Lekkasjer i skrog burde jeg ha funnet når båten stod på land, fyllt med vann, i en uke. Ingen tegn til lekkasjer. Gjelder forresten en 2005 modell, kjøpt forrige høst. Ikke nødvendigvis...du kan få en lekkasje som pga spesielle forhold hovedsakelig går bare ene veien... F.eks. en slange som klemmer rundt et rør for å holde tett, vil ha forskjellig lekkasje potensial om vanntrykket er på innsiden av slangen, eller om vanntrykket er på utsiden av samme slange... Redigert 16.September.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Largen Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Ja, det er det vi har mistanke om. Når selvlensing står åpen, står det vann helt opp til lensehullene på dekket, men ser ut til at lekkasjen til kjølen er liten eller fraværende. Det virker som problemet øker mye, med stengt selvlensing. Sitér dette innlegget Link to post
MortenT65 Svart 22.April.2019 Del på Facebook Svart 22.April.2019 Hei, tar opp igjen denne tråden og lurer på om du fant ut av feilen med at det kom sjøvann inn i båten? Jeg tror jeg har samme feilen selv med min 475, har kun vært ute med båten en liten tur i fjor høst og så da at det kom inn noe vann. Fint om du kunne fortelle om du fant ut av det og hva som var feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Largen skrev On 15.9.2018 at 12.28: Noen som har svar på hvordan det kan trenge inn vann i mellom inner- og ytterliner. I mitt tilfelle er det saltvann. Jeg har hatt båten på land og fyllt ytterliner med vann uten å finne skroglekkasje. Fant du ut av dette? Tenker lekk gjennomføring eller slange tilkoblinger til selvlensinga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.