Hakkannen
Lagrer min RIB på fordekket vinterstid og tapper ut bittelitt trykk før jeg dekker den til og binder den fast. UV-stråler fra sollys er noe av det verste PVC-overflaten får, så greit å beskytte RIB'en mot slikt vinterstid.
Grunnen til å tappe litt av trykket fikk jeg høre av en som tidligere drev med havrafting og fjordevents her lokalt. Da jeg fikk det forklart synes jeg jo egentlig at det virker ganske logisk og gjør derfor det samme selv. For å opprettholde godt nok trykk i potongene blir det gjerne til at man pumper litt ekstra luft inn når det begynner å bli kjøligere på høsten, temperaturen synker i både sjø og luft. Dermed får potongene noe høyere trykk enn de hadde i sommervarmen. Så når RIB'en da tas opp av sjøen på høsten for å legges på land kan man fint tappe ut litt luft. Ikke så mye at potongene blir slakke og mister formen, men slik at de ikke lengre er knallharde. RIB'en har fremdeles formen og vil flyte om man hiver den på sjøen igjen, men man slipper at et allerede høyt trykk blir høyere hvis det skulle bli varmt i solsteiken. Forsåvidt et sjeldent problem her på Sør-Vestlandet, men likevel, noen dager vinterstid kan det bli riktig varmt i sola. For RIB'en min sin del ( 9') tapper jeg ut til jeg kan trykke inn potongen 2-3 cm med pekefingen (vanligvis trykker jeg inn 1 cm med tilsvarende trykk med fingen).
Lagrer alltid RIB'en opp ned på dekk, da vil vann naturlig renne av og jeg kan ha oppe ei luke i seilbåten selv om det regner. Ideelt sett hadde jeg nok lagret RIB'en på kjølen, har sett slitasje på potongene der de ligger ned mot antisklimønsteret på dekk. For å hindre slitasje legger jeg glatt plast under RIB'en, altså mellom potongene og dekket på seilbåten.