Jump to content

Produsent av Volvo Penta orginal motorolje?


Volvokad

Recommended Posts

Ett vanligt/normalt sätt att utvinna pengar ur sitt varumärke är att köpa in en produkt och sälja den till flerdubbelt högre pris i s k 'branded' version som utnyttjar kundens tilltro och tillit till just varumärket.

 

När det gäller standardprodukter som olja så är det sannolikt att Volvo begär in pris enligt en viss specifikation från olika leverantörer och kanske köper lite här och lite där.

 

Du kan tryggt köpa olja från vilken välrennomerad leverantör som hels (inkl Biltema) bara den möter den specifikation och viskositet som motorleverantören anger. När det gäller Volvo  så är ju VDS-3 en longlife olja som är godkänd för extra långa bytesintervaller (100 000 km) i lastbilar så den bör ju fungera mer än väl i en fritidsbåt under en säsong.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Men jeg er blitt fortalt at Volvo Penta har sin egen plattform ute i Nordsjøen der de pumper opp en eksklusiv og utvalgt råolje som deretter fraktes til et hemmelig anlegg for videre raffinering. Videre at Volvo Penta motorer ikke tåler annet  en Volvo Penta olje. Så dette stemmer ikke likevel? Nå raser verden min sammen!

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Volvofeltet Nordsjøen ligger mellom Ekofisk og Statfjord. Volvo var svineheldig og fant det ene feltet som leverer VDS 3-olje rett fra brønnen.

 

Spøk til side: :flag_sw: Tror motorolje fra standardleverandører er helt OK. Men der jeg selv er mer nøye er på gir/drev. De fleste av VPs drev og IPS-systemer krever Volvos SAE 75W-90 olje. Min overtro tilsier at det kanskje er noe lurium i Volvos variant som gjør den bedre enn f eks Biltemas variant av samme. Tar derfor ikke sjansen på å bruke noe annet. Er masse tråder her på forumet om slike tema.

 

Skulle gjerne sett en uavhengig lab-test som kunne dokumentert påstått kvalitetsforskjell .

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Det er ikke så veldig mange produsenter av smøreolje i verden. Statoil, Volvo, Eqiunor er ikke blant disse. Sannsynlige opphav er BP og Castrol. Også Eni og Exxon, for å nevne fire. 

 

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Ser nå ikke helt poenget med å bruke en annen motor olje når en får en 20l dunk med Volvo olje for litt over tusenlappen.

 

Hvor selger de Volvo olje til denne prisen?

Link to post
HansH skrev for 9 timer siden:

Volvofeltet Nordsjøen ligger mellom Ekofisk og Statfjord. Volvo var svineheldig og fant det ene feltet som leverer VDS 3-olje rett fra brønnen.

 

Spøk til side: :flag_sw: Tror motorolje fra standardleverandører er helt OK. Men der jeg selv er mer nøye er på gir/drev. De fleste av VPs drev og IPS-systemer krever Volvos SAE 75W-90 olje. Min overtro tilsier at det kanskje er noe lurium i Volvos variant som gjør den bedre enn f eks Biltemas variant av samme. Tar derfor ikke sjansen på å bruke noe annet. Er masse tråder her på forumet om slike tema.

 

Skulle gjerne sett en uavhengig lab-test som kunne dokumentert påstått kvalitetsforskjell .

 

Enig med deg! Tror det er av større betydning hva man bruker på drevene enn motorene. Synd motoroljen til Volvo er så mye dyrere enn Mobil, Valvoline og andre. 

 

Hadde vært intr å sett tester av motoroljer til båter på lik linje med biler. 

Link to post
Jørgen Hellestø skrev for 2 timer siden:

Embalasjen på VP original olje er kliss lik mobil delvac embalasjen, kun fargen som skiller. Tipper det er mobil delvac olje?

 

Mobil blir tappet i Gjøteborg. Sammens med mange andre smøroljer.

Det samme er det med bensin å diesel. det er vel i all hovedsak Mongstad som rafinerer i Norge. å heter forskjellig når det kommer på bensinstasjonen. Så navnet betyr ikke noe men derimot spesifikasjonen er viktig.

Link to post
PiperBill skrev for 4 timer siden:

Litt «Off Topic» men hvem lager Liqui Molly olje? Brukte det i år og oljen er nesten like ren (bare litt gråfarget) etter 50 timer som den dagen jeg skiftet. I fjor, med Comma olje, så var den helt kullsvart

 

Tja, hvis olja i en dieselmotor er nesten like ren etter 50 timer, så ville jeg vert bekymra. 

En av oljens viktige oppgaver er å rense, samt tiltrekke seg urenheter. Så ren olje er ikke en indikasjon på god olje. 

Link to post
PiperBill skrev for 13 timer siden:

Litt «Off Topic» men hvem lager Liqui Molly olje? Brukte det i år og oljen er nesten like ren (bare litt gråfarget) etter 50 timer som den dagen jeg skiftet. I fjor, med Comma olje, så var den helt kullsvart

 

 

Et godt argument for å ikke bruke Liquid Moly olje slik jeg ser det. Olje skal rense, og da blir den svart I en dieselmotor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Akkurat det med "gullende rein olje etter 50-60 timers bruk" kan ha med røret til peilepinnen å gjøre.

Noen motorer har peilerør som og brukes til å pumpe ut oljen med. Da går røret helt ned i bunn av bunnpannen samt har en 90 graders knekk og en del cm videre.

Dette sammen med pakning/o-ringer på topp av peilepinnen gjør til at noen opplever den reine oljen etter et skift blir stående i røret.

Legg knyttneven rundt toppen av peilerøret og blås. Da vil oljen havne i bunnpannen og erstattet med innholdet når du stopper å blåse.

 

Ikke uten grunn noen motorer skal peiles ved å tørke av peilepinn og kun sette den ned i peilerøret til toppen av den akkurat treffer der øverste O-ringene begynner. Ja ikke trykkes på plass. Så leser man av nivået og legger til de cm. som er fra O-ringen og opp.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Og til dere som tror at såkalt longlife olje er manna fra himmelen:

Leste en lang lab-test fra en am. ingeniør som fikk inn oljeprøver fra tusenvis av bileiere. Essensen var: Etter 17.000 KM var det NULL igjen av tilsetningsstoffene i oljen. Enten det var Longlife eller "vanlig" olje. Essensen var derfor at oljen bør skiftes mellom 10-15000 KM UANSETT oljetype. (Hvor mye dette utgjør i en båtmotor aner jeg ikke).

Jeg har alltid skiftet olje min 1 gang pr år eller 10-12.000 KM. Jeg kjøper den oljen jeg finner billigst med rette viskositet og egenskaper. Hva oljen heter har da null å si.

Kan nevne at en kompis skulle ha første gangs service på en Caravelle T5. Oljen måtte blandes ut med diesel for å få den ut og olja var full av spon. Noen som nevnte at Merkeforhandler hadde best peiling??????

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...