Jump to content

Produsent av Volvo Penta orginal motorolje?

Volvokad

Recommended Posts

For 40 år siden var det vanlig å skifte olje hver 1 500 km på biler. Ting har endret seg over årene. I 1982 hadde jeg en Opel Ascona. Den skulle etter husken ha oljeskift hver 5 000 km. Og da var oljen, i hht. oljelab'en der jeg jobbet, utslitt. Smøreegenskapene var nokså redusert. På Hulda har jeg en årsmodell 1985 'grisemotor', som skal ha oljeskift hver 6 000 km når den går som bil. Så som båtmotor får den oljeskift hver 100- til 120 gangtimer. Og det blir en gang i året, +/- 1 måned. Oljekvaliteten ligger langt over original spec., men de siste årene har den gått på Biltema 20W-50. Min 3 liters BMW bil har intervall på 30 000 km, syntetisk et-eller-annet. Bilen går så lite at den aldri kommer over 8 000 km før skift. Denne siste er en 'fin' motor. Oljen er lett sort etter 5 000 km. Oljen fra Hulda er beksort etter tilsvarende 1 000 km. Fargen har en del med motoren å gjøre, noen brenner renere enn andre. Noen har mer blow by enn andre. Lagermetaller har endret seg med årene, samme med oljene, etc. etc.

Volvokad skrev for 22 timer siden:

Noen som vet hvem som produserer Volvo Penta sin orginale motorolje ( vds3 )?.

Hvorfor er denne oljen dyrere enn andre vds3-oljer?

På min kad43 er det brukt Mobil Delvac MX 15W-40 olje siste 10 år. Er det bare å fortsette å bruke denne,

eller finnes det andre bedre oljer? 

Takk for svar og innspill :-) 

•  

Hei

Har du fått noen gode tips? Artig å lese slike oljetråder ...

Anbefaler deg å fortsette å bruke Mobil sin Delevac MX, dette er en meget god olje. Har den fungert flott i 10 år så fungerer den i 10 år til med litt god stell.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev 17 minutter siden:

Hei

Har du fått noen gode tips? Artig å lese slike oljetråder ...

Anbefaler deg å fortsette å bruke Mobil sin Delevac MX, dette er en meget god olje. Har den fungert flott i 10 år så fungerer den i 10 år til med litt god stell.

Er nok mye rett i det. Vet om flere tilfeller hvor folk har kjøpt seg en eldre båt/bil som har gått på en eller annen uorginal olje, men som nå skal "rette  opp alt" med å kjøpe svindyr olje, gjerne syntetisk.

Ender opp med lekkasjer, og i noen tilfeller havari.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

index skrev for 3 timer siden:

Et godt argument for å ikke bruke Liquid Moly olje slik jeg ser det. Olje skal rense, og da blir den svart I en dieselmotor.

Eller at det blir ikke så mye sot dannelser av noen typer olje?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ja, det er mange myter og få fakta. Brenner du en olje, så dannes det koks, karbon (C). Uansett hva oljen er laget av. Noen motorer lekker og brenner av mye smøreolje, andre i mindre grad. Oljen skal ta opp i seg koksingen, så vidt jeg har lest på produktdata. Og Hulda sin motor har gått på Biltema sin olje i 18 år. Motoren burd havarert minst to ganger allerede. Det er dette med tro og tvil. Personlig er jeg ateist. Tror ikke. Og disse trådene kommer opp minst to ganger i året.

De fleste båtmotorer går med høy belastning meste av timene så hyppighet på skiftene er viktigste faktor. Når det gjelder spesifikasjoner og kvalitet så er det slett ikke slik at en nymoderne olje med seneste spesifikasjoner er noe bedre til båtbruk enn en billig fleet oil til 38,- per liter. Utviklingen i oljeprodukter de siste 30 årene dreier seg først og fremst om reduksjon av skadelige utslipp fra bil- og lastebilmotorer. Det går på kompatibilitet med katalysatorer og partikkelfiltre, lettløpsstandard og spesialisering av oljer til små høyytelses motorer som går med lav belastning 98% av tiden. 

I våre gammeldagse båtmotorer er det ikke mye relevans i dette, de fleste bør helst bruke en pennsylvansk mineralolje med relativt smal viskositetsspekter. 

I girolje derimot er det stort sett EP-additiv som gjør forskjellen, den utsettes ikke for forurensing fra noen forbrenning og kan derfor vare lenge så sant den ikke går for varm (blir misfarget)

DieselDahl skrev 8 minutter siden:

I våre gammeldagse båtmotorer er det ikke mye relevans i dette, de fleste bør helst bruke en pennsylvansk mineralolje med relativt smal viskositetsspekter. 

Duverden, jeg gir meg ende over :-) De tre siste ordene kan jeg relatere meg til. Kommer jeg til en bensinstasjon og spør etter pensylvansk olje: "Og skal det være med sennep og ketchup?"

Hva er det med denne påstanden om at båtmotorer går med så voldsom belastning hele tiden?

Veldig mange planende båter går anslagsvis 70-80 prosent av tiden i skrogfart (7-10 knop). Dette er båter som er motorisert for fart opp mot 25-30 knop.

Når er det de går med denne voldsomme belastningen som bryter ned oljen?

Min snekke har toppfart på ca 10 knop, da er turtallet opp mot 3500 omin, jeg går nok 80-90% av tiden i 7 knop med ca 2200 omin. Denne motoren vil jeg påstå går med høyere belastning enn mange andre, og at min motor lever godt

Den verken overbelastes, eller går "sur"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hulda skrev for 3 timer siden:

Duverden, jeg gir meg ende over :-) De tre siste ordene kan jeg relatere meg til. Kommer jeg til en bensinstasjon og spør etter pensylvansk olje: "Og skal det være med sennep og ketchup?"

Minner meg om når jeg var på guttetur og fikk motorstopp i Oslo fjordtunnen. Motorstopp i bunn ble hentet av Viking. Fant fort ut at rotor var defekt og dro på YX og spurte om de hadde noen rotorer. Svaret var da: Hvis du mener han i Donald?

Kjøper du en 20 liter VP olje koster den f.eks. 990,- hos Ringstad i Fredrikstad. Mange butikker som har gode høsttilbud nå. Viktige spesifikasjoner til Volvo er : SAE 15W-40, Volvo VDS-3, API CI-4, ACEA E7. Hos Sea Sea er den litt dyrere 1200,- Det er ca. 50 til 60,- kroner literen. Mobil Delvac 15W -40 kan også brukes. Koster 1095,- for 20 ltr.  eller 289,- for 4 ltr.

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Noen som har noe formening om Biltema sin innenbords dieselolje? Heftig pris i allefall.

https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/innenbords-dieselolje-15w-40-2000031301

Om du har en innenbords dieselmotor av litt størrelse bør du vurdere BTs turbodieselolje 15W-40. Denne er betydelig billigere og holder VP-specs. Jf. mitt innlegg tidligere i dag:

Brigg skrev for 6 timer siden:

Eller denne: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970

Kr 818 for 2x10 liter, tilfredstiller alle VP krav. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Litt vittig at turbodieselolja til Biltema oppfyller alle kravene til innenbords dieselolje i tillegg til en rekke andre til en lavere pris. 

Fra Felleskjøpet har jeg brukt Super turbo pluss, men den er visst bare VDS2. Sikkert godt nok for Yanmaren, men får gjerne oppgrdere til Biltema neste gang:lol:

VDS-2 kan være godt nok. Sjekk hva som er angitt for din VP. Min D6 fra 2005 skal i følge instruksjonsboken ha VDS-2. Men å bruke en VDS-3 olje skader neppe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...