Hulda Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 For 40 år siden var det vanlig å skifte olje hver 1 500 km på biler. Ting har endret seg over årene. I 1982 hadde jeg en Opel Ascona. Den skulle etter husken ha oljeskift hver 5 000 km. Og da var oljen, i hht. oljelab'en der jeg jobbet, utslitt. Smøreegenskapene var nokså redusert. På Hulda har jeg en årsmodell 1985 'grisemotor', som skal ha oljeskift hver 6 000 km når den går som bil. Så som båtmotor får den oljeskift hver 100- til 120 gangtimer. Og det blir en gang i året, +/- 1 måned. Oljekvaliteten ligger langt over original spec., men de siste årene har den gått på Biltema 20W-50. Min 3 liters BMW bil har intervall på 30 000 km, syntetisk et-eller-annet. Bilen går så lite at den aldri kommer over 8 000 km før skift. Denne siste er en 'fin' motor. Oljen er lett sort etter 5 000 km. Oljen fra Hulda er beksort etter tilsvarende 1 000 km. Fargen har en del med motoren å gjøre, noen brenner renere enn andre. Noen har mer blow by enn andre. Lagermetaller har endret seg med årene, samme med oljene, etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Volvokad skrev for 22 timer siden: Noen som vet hvem som produserer Volvo Penta sin orginale motorolje ( vds3 )?. Hvorfor er denne oljen dyrere enn andre vds3-oljer? På min kad43 er det brukt Mobil Delvac MX 15W-40 olje siste 10 år. Er det bare å fortsette å bruke denne, eller finnes det andre bedre oljer? Takk for svar og innspill :-) Hei Har du fått noen gode tips? Artig å lese slike oljetråder ... Anbefaler deg å fortsette å bruke Mobil sin Delevac MX, dette er en meget god olje. Har den fungert flott i 10 år så fungerer den i 10 år til med litt god stell. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
nomen Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 John_Kr skrev 17 minutter siden: Hei Har du fått noen gode tips? Artig å lese slike oljetråder ... Anbefaler deg å fortsette å bruke Mobil sin Delevac MX, dette er en meget god olje. Har den fungert flott i 10 år så fungerer den i 10 år til med litt god stell. Er nok mye rett i det. Vet om flere tilfeller hvor folk har kjøpt seg en eldre båt/bil som har gått på en eller annen uorginal olje, men som nå skal "rette opp alt" med å kjøpe svindyr olje, gjerne syntetisk. Ender opp med lekkasjer, og i noen tilfeller havari. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 index skrev for 3 timer siden: Et godt argument for å ikke bruke Liquid Moly olje slik jeg ser det. Olje skal rense, og da blir den svart I en dieselmotor. Eller at det blir ikke så mye sot dannelser av noen typer olje? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Ja, det er mange myter og få fakta. Brenner du en olje, så dannes det koks, karbon (C). Uansett hva oljen er laget av. Noen motorer lekker og brenner av mye smøreolje, andre i mindre grad. Oljen skal ta opp i seg koksingen, så vidt jeg har lest på produktdata. Og Hulda sin motor har gått på Biltema sin olje i 18 år. Motoren burd havarert minst to ganger allerede. Det er dette med tro og tvil. Personlig er jeg ateist. Tror ikke. Og disse trådene kommer opp minst to ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hadde folk heller holdt kjøling og brennstoffsystemet/dieseldyser i orden så hadde langt flere motorer fått et langt liv. Det er utrolig mye overtro angående olje, men faktum er at olje er noe av det man trenger å bekymre seg minst over i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Amėn. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 De fleste båtmotorer går med høy belastning meste av timene så hyppighet på skiftene er viktigste faktor. Når det gjelder spesifikasjoner og kvalitet så er det slett ikke slik at en nymoderne olje med seneste spesifikasjoner er noe bedre til båtbruk enn en billig fleet oil til 38,- per liter. Utviklingen i oljeprodukter de siste 30 årene dreier seg først og fremst om reduksjon av skadelige utslipp fra bil- og lastebilmotorer. Det går på kompatibilitet med katalysatorer og partikkelfiltre, lettløpsstandard og spesialisering av oljer til små høyytelses motorer som går med lav belastning 98% av tiden. I våre gammeldagse båtmotorer er det ikke mye relevans i dette, de fleste bør helst bruke en pennsylvansk mineralolje med relativt smal viskositetsspekter. I girolje derimot er det stort sett EP-additiv som gjør forskjellen, den utsettes ikke for forurensing fra noen forbrenning og kan derfor vare lenge så sant den ikke går for varm (blir misfarget) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 DieselDahl skrev 8 minutter siden: I våre gammeldagse båtmotorer er det ikke mye relevans i dette, de fleste bør helst bruke en pennsylvansk mineralolje med relativt smal viskositetsspekter. Duverden, jeg gir meg ende over :-) De tre siste ordene kan jeg relatere meg til. Kommer jeg til en bensinstasjon og spør etter pensylvansk olje: "Og skal det være med sennep og ketchup?" Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hva er det med denne påstanden om at båtmotorer går med så voldsom belastning hele tiden? Veldig mange planende båter går anslagsvis 70-80 prosent av tiden i skrogfart (7-10 knop). Dette er båter som er motorisert for fart opp mot 25-30 knop. Når er det de går med denne voldsomme belastningen som bryter ned oljen? Min snekke har toppfart på ca 10 knop, da er turtallet opp mot 3500 omin, jeg går nok 80-90% av tiden i 7 knop med ca 2200 omin. Denne motoren vil jeg påstå går med høyere belastning enn mange andre, og at min motor lever godt Den verken overbelastes, eller går "sur" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Princess V48 Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Duverden, jeg gir meg ende over :-) De tre siste ordene kan jeg relatere meg til. Kommer jeg til en bensinstasjon og spør etter pensylvansk olje: "Og skal det være med sennep og ketchup?" Minner meg om når jeg var på guttetur og fikk motorstopp i Oslo fjordtunnen. Motorstopp i bunn ble hentet av Viking. Fant fort ut at rotor var defekt og dro på YX og spurte om de hadde noen rotorer. Svaret var da: Hvis du mener han i Donald? Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Tror volvo bruker Mobil1 Delvac, det gjør jaffal eg på mine 2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Kjøper du en 20 liter VP olje koster den f.eks. 990,- hos Ringstad i Fredrikstad. Mange butikker som har gode høsttilbud nå. Viktige spesifikasjoner til Volvo er : SAE 15W-40, Volvo VDS-3, API CI-4, ACEA E7. Hos Sea Sea er den litt dyrere 1200,- Det er ca. 50 til 60,- kroner literen. Mobil Delvac 15W -40 kan også brukes. Koster 1095,- for 20 ltr. eller 289,- for 4 ltr. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Eller denne: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970 Kr 818 for 2x10 liter, tilfredstiller alle VP krav. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
boble65 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Kjøper 20 liter hos felleskjøpet for 1000,- 15/40 vds 3 og ditt å datt? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Noen som har noe formening om Biltema sin innenbords dieselolje? Heftig pris i allefall. https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/innenbords-dieselolje-15w-40-2000031301 Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Har brukt den. GM'en rapporterer den som grei. Det eneste GM'en ikke skal ha er syntetisk eller 10W- XX i hht. bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Impuls 3 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Så langt jeg har forstått, er det to europeiske produsenter igjen av smøremidler. Den største er tyske Fuchs, som produserer smøremidlene ved et raffineri i Rotterdam. For ca 5 år siden solgte daværende Statoil sin smøremiddelvirksomhet til Fuchs. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 PiperBill skrev for 3 timer siden: Noen som har noe formening om Biltema sin innenbords dieselolje? Heftig pris i allefall. https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/innenbords-dieselolje-15w-40-2000031301 Om du har en innenbords dieselmotor av litt størrelse bør du vurdere BTs turbodieselolje 15W-40. Denne er betydelig billigere og holder VP-specs. Jf. mitt innlegg tidligere i dag: Brigg skrev for 6 timer siden: Eller denne: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970 Kr 818 for 2x10 liter, tilfredstiller alle VP krav. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
GunR Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 boble65 skrev for 6 timer siden: Kjøper 20 liter hos felleskjøpet for 1000,- 15/40 vds 3 og ditt å datt? Hvilken olje fra felleskjøpet er VDS 3 og 15w40? Jeg finner ikke noen på nettsiden deres.. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Litt vittig at turbodieselolja til Biltema oppfyller alle kravene til innenbords dieselolje i tillegg til en rekke andre til en lavere pris. Fra Felleskjøpet har jeg brukt Super turbo pluss, men den er visst bare VDS2. Sikkert godt nok for Yanmaren, men får gjerne oppgrdere til Biltema neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 VDS-2 kan være godt nok. Sjekk hva som er angitt for din VP. Min D6 fra 2005 skal i følge instruksjonsboken ha VDS-2. Men å bruke en VDS-3 olje skader neppe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
boble65 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 GunR skrev 17 minutter siden: Hvilken olje fra felleskjøpet er VDS 3 og 15w40? Jeg finner ikke noen på nettsiden deres.. Hmm tok jeg feil. Må sjekke det er ihvertfall mineralolje. Brukte 10/40 før men i år kjøpte jeg 15/40. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 GunR skrev 26 minutter siden: Hvilken olje fra felleskjøpet er VDS 3 og 15w40? Jeg finner ikke noen på nettsiden deres.. Hmm tok jeg feil. Må sjekke det er ihvertfall mineralolje. Brukte 10/40 før men i år kjøpte jeg 15/40. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Joda stemmer. Den er vds 3. Brukt den i mange år. Bare byttet til 15/40 i år? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.