Jump to content

3 bladet foldepropell, bankelyd i båten på gitt turtall

Jankar

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med strak aksel.

jeg satt inn ny motor og byttet til 3 bladet foldepropell i fjor,

før jeg byttet motor var det en slaks bankelyd i båten, som kunne høres ut som kom fra propell.

den var nesten konstant fra litt fart og over hele registeret.

den er nå borte stort sett hele tiden, men kommer tilbake på et gitt turtall men forsvinner når turtallet passerer dette punktet.

så det er ingen dunke lyder opp til si 2800rpm og forsvinner igjen på 3000 og oppover....

båten var på land for et par uker siden og kunne ikke merke nevneverdig slark i cutless lager.

kan det være kavitasjon enkelt og greit?

Jeg ville tatt det opp med leverandøren. Garantisak? Ville også ha prøvd med en annen propell for få bekreftet at det faktisk er propellen. 

Edit: Tror det er vanskelig å gjøre selv. Min far utviklet  i sin tid (på slutten av 70—tallet mens han underviste) en metode for å avbalanserte propeller og annet utstyr på større båter som han reiste rundt i Norge å lærte bort. De regnet ut hvor mye vekt som måtte bort (de boret vekk masse) og måtte også regne ut tettheten i det punktet som de boret fordi denne visstnok varierer så mye at det kunne gi utslag.

Det var i alle fall komplisert og det som fantes av datakraft på den tiden stod flere minutter å kalkulerte. Sikkert en helt annen historie å gjøre dette på små propeller men man er vel uansett avhengig av noe avbalanseringsutstyr?

Redigert av Arne_ (see edit history)

Oppretting er ikke vanskelig om du vet hvordan. Akslingen kan klokkes med måleur til rundt 200 kroner fra Biltema. Propellen må sjekkes på land, vinger der de skal være og eventuell statisk balansering. Balansering krever innsikt i hvordan, muligens utstyr, jeg kjenner ikke toleransegrensene. Har selv bedrevet balansering av alt fra bilhjul til løpehjul i pumper etc. Krever til dels kostbart utstyr.

Ok. For med den gamle motoren og 2 bladet så var det hele tiden. Nå er det 3 bladet flexofold.men er kun på det turtallet. 

Hørte et sted at det var fort å få kavitsjon på seilbåter og spesielt med foldepropell. Tidligere eier hadde feilsøkt en del men ikke funnet noe galt. Derfor jeg mistenkte kavitsjon... men mulig det er ubalanse, men er det noe problem å kjøre med?

legger også til at det kommer ikke mer eller mindre vibrasjoner i båten. Kun lyden, litt sånn kneppelyd

Redigert av Jankar (see edit history)

Ok. da misforstod jeg deg i forrige post. Jeg er ingen ekspert, men når du hadde det samme problemet også med forrige propell og motor så tror jeg ikke dette har noe å gjøre med ubalanse i den nye propellen.

Ikke usannsynlig at det er vannmassene som lager lyden. Har du forsøkt å krabbe så langt ned og bak du kommer og lytte etter lyden? Kjenner du vibrasjoner i båten / rattet når lyden er der?

Jeg ville forsøkt å "forstyrre" / endre propellstrømmen under båten og sett om det endret turtallet / fartsområde for når lyden oppstår.

Det kan du gjøre så enkelt som f.eks. å stramme et tykt tau på tvers under skroget bak propellen og foran roret (du kan feste det i kryssholtene akter). Du kan også endre rorformen litt (ikke så mye at du lager for stor belastning pga økt motstand) f.eks. ved å tvinne en håndduk rundt roret og stramme med et stropper rundt slik at den holder seg der de minuttene det tar å gjennomføre testen. Poenget er bare å endre strømmen av vann i friksjnslaget ved skrog og ror.

Tar du båten opp kan du jo feste noe mer avansert som en slags spoiler i bakkant av propellen slik at propellstrømmen skifter retning.

Dersom bankelyden oppstår ved et annet turtall mens du tester så vet du langt på vei hva årsaken er. 

EDIT: Kom til å tenke på en ting til: Er det samme aksling på båten før og etter motorbytte? 

.

Akslingen er den samme, så det er jo mulig det er den som er problemet også.

men tenkte at siden det ikke er vibrasjoner, bare lyd så tenkte jeg ikke ubalanse. Det merkes jo veldig godt i en bil om du har kast i felg etc. Er vel noe av det samme om det er kast i Aksel? 

Som sagt jeg er ingen ekspert, og lyden endrer litt på seg i mye sjø, var spesielt merkbart med gammel propell, kom dønningene fra kielferga inn fra siden så endret lydene seg. 

Jeg tenkte kavitasjon men finner ikke noen spesielt gode klipp hvor man kan høre lyden av dette...

OK. Slike lyder er som regel styrt av masse og frekvens. Så du må tenke i de retninger. Der er umulig å fjerndiagnostisere slike feil. Vi vet ikke engang om du har korrekt avstand mellom propellvinger og skrog. Eller om propellvingene er korrekt montert. Vet heller ikke hvordan lyden høres ut. Slik sett kan det like gjerne være et cutlesslager som har svellet og går tørt. Så langt har jeg ikke hørt om noen som har 'hørt' kavitasjon som sådann. Vanligvis kommer kavitasjonsskader som en aha-opplevelse når bruker tar opp båten. Men i og med at båten har vært på land og byttet propell, og lydbildet er endret, er det nærliggende å anta at det ligger i propellen. Gitt hensyntatt masse/frekvens som nevnt over, samt om avstand propellvinge/skrog er endret.

Kan man tenke at det kan være cutlesslageret? Jeg rikket på aksling når den var på land, så kanskje litt under 1mm vandring på forsiden, ingen vandring på baksiden, propellen vred seg fint uten motstand når jeg vred på den for hånd.

det som er så rart er at lyden var nærmest konstant uavhengig av turtall og hastighet med gammel installasjon, nå er det kun ved et gitt turtall..

Jankar skrev for 5 timer siden:

Som sagt jeg er ingen ekspert, og lyden endrer litt på seg i mye sjø, var spesielt merkbart med gammel propell, kom dønningene fra kielferga inn fra siden så endret lydene seg. 

Det kan jo komme av at belastningen på aksel og propell endrer seg pga sjø - eller så kan propellstrømmen som treffer skrog eller ror endre seg pga. sjøen. Finnes sikkert andre forklaringer også.

Avslutningsvis vil jeg bare si at min erfaring er at lyd bærer godt i glassfiber og at det derfor er lett å bli lurt mht. hvor den kommer fra. Og videre propellstrøm kan lage mye lyd og vibrasjoner når det bare treffer riktig. Lett å bli lurt der også. Jeg ville prøvd meg frem med eliminasjonsmetoden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...