Jump to content

Lime, lodde eller sveise rustfritt stål?

Ibiza24

Recommended Posts

Jeg fikk sølvloddet et beslag i fjor vinter som dessverre ikke har tålt årets påkjenning. Det er snakk om en bolt som knekker i overgangen til beslaget, se figurer under.

Intakt beslag (begge bolter sitter som de skal):

276375471_2018-09-1619_22_16.JPG.5b83c27d02561f9b1935a3dcc5bd83e2.JPG

Ødelagt beslag (ikke helt det samme som ovenfor men prinsippet er likt):

160292711_2018-09-1619_22_31.JPG.27b69651db04c903117893318b428187.JPG

Nærbilde av bolt og hvor den har vært loddet fast:

1479774185_2018-09-1619_22_45.JPG.d73658f2d6c4c793b90fae59790119d8.JPG

Forslag til løsning: Sette inn en ny bolt med mothake. Først borre opp 8mm hull og så feste ny bolt fra undersiden av beslaget. Da skulle jeg tro at styrken blir god nok. Spørsmålet er hvordan jeg skal feste bolten.

2004409769_2018-09-1619_23_30.JPG.383ef2351ee3e2f0c2640b84412d74e0.JPG

Lime, lodde eller sveise? Lime og lodde kan jeg kanskje gjøre selv men sveising er ikke noe jeg tenker å prøve meg på.

Noen tanker om hvordan jeg bør feste denne bolten slik at den tåler påkjenningen den blir utsatt for? Ja, påkjenningen kommer fra noen fleksible sittbenker slik at kreftene vil virke 90 grader på bolten i all hovedsak.

Som Hulda säger svetsa.

Ta med biten till en smed eller en plåtslagare som jobbar i rostfritt, helst en som har en TIG-svets.

TIG ger oslagbart snygg svets med liten värmepåverkad zon.

Den mer eller mindre bara smälter ihop befintligt material.

Det är gjort på en kvart och för lite kaffepengar.

:thumbsup:

Ok, takker for gode svar. Da tenker jeg det smarteste er å oppsøke en lokal smed og få dette gjort av en proff. Det hadde jo vært gøy å kunne mestre sveising selv men jeg har vel forstått at dette krever både dyrt utstyr og ikke minst trening så det er vel best å legge denne ambisjonen på hylla..... :)

Ibiza24 skrev 12 minutter siden:

Ok, takker for gode svar. Da tenker jeg det smarteste er å oppsøke en lokal smed og få dette gjort av en proff. Det hadde jo vært gøy å kunne mestre sveising selv men jeg har vel forstått at dette krever både dyrt utstyr og ikke minst trening så det er vel best å legge denne ambisjonen på hylla..... :)

Vil i alle fall koste mye mer å gjøre det sjøl om du først skal lære å sveise samt kjøpe utstyr hehe

Så ut på tur til den lokale smed ja:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

MagnusB, takker for tilbudet. Ser ut som jeg får en nabo til å sveise så da løser det seg nok. Men igjen takk for tilbudet.

BårdP, tenkte å sett inn en ny bolt med mothake slik at kreftene på selve stålet blir bedre fordelt. Håper det holder bedre en nåværende løsning.

andersb skrev for 5 timer siden:

nei, men TIG er fantastisk til slikt og rustfritt, og hvor mange handler bare DC når AC koste minimalt ekstra? 

har pinne og MIG også, men vet hva jeg hadde brukt her ;) 

Jeg vil ikke si minimalt ekstra. En bra DC-likeretter med skrapetenning koster ikke mer enn 6-7 tkr mens du må opp i min. 20-25 tkr for en AC/DC likeretter av noenlunde kvalitet, dog er høyfrekvent tenning en bonus på kjøpet da dette er standard på disse modellene.

Ville ikke tenkt på å kaste bort så mye ekstra penger om det ikke var for å utelukkende sveise aluminium.

Når det er sagt så har jeg begge deler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...