Ibiza24 Startet 16.September.2018 Link til dette innlegget Startet 16.September.2018 Jeg fikk sølvloddet et beslag i fjor vinter som dessverre ikke har tålt årets påkjenning. Det er snakk om en bolt som knekker i overgangen til beslaget, se figurer under. Intakt beslag (begge bolter sitter som de skal): Ødelagt beslag (ikke helt det samme som ovenfor men prinsippet er likt): Nærbilde av bolt og hvor den har vært loddet fast: Forslag til løsning: Sette inn en ny bolt med mothake. Først borre opp 8mm hull og så feste ny bolt fra undersiden av beslaget. Da skulle jeg tro at styrken blir god nok. Spørsmålet er hvordan jeg skal feste bolten. Lime, lodde eller sveise? Lime og lodde kan jeg kanskje gjøre selv men sveising er ikke noe jeg tenker å prøve meg på. Noen tanker om hvordan jeg bør feste denne bolten slik at den tåler påkjenningen den blir utsatt for? Ja, påkjenningen kommer fra noen fleksible sittbenker slik at kreftene vil virke 90 grader på bolten i all hovedsak. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Sveis. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Som Hulda säger svetsa. Ta med biten till en smed eller en plåtslagare som jobbar i rostfritt, helst en som har en TIG-svets. TIG ger oslagbart snygg svets med liten värmepåverkad zon. Den mer eller mindre bara smälter ihop befintligt material. Det är gjort på en kvart och för lite kaffepengar. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Ser ut som ca 5 sec jobb med AC DC tig og rustfri tilsats Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Ok, takker for gode svar. Da tenker jeg det smarteste er å oppsøke en lokal smed og få dette gjort av en proff. Det hadde jo vært gøy å kunne mestre sveising selv men jeg har vel forstått at dette krever både dyrt utstyr og ikke minst trening så det er vel best å legge denne ambisjonen på hylla..... :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Ibiza24 skrev On 17.9.2018 at 6.24: Ok, takker for gode svar. Da tenker jeg det smarteste er å oppsøke en lokal smed og få dette gjort av en proff. Det hadde jo vært gøy å kunne mestre sveising selv men jeg har vel forstått at dette krever både dyrt utstyr og ikke minst trening så det er vel best å legge denne ambisjonen på hylla..... :) Vis hele sitatet Vil i alle fall koste mye mer å gjøre det sjøl om du først skal lære å sveise samt kjøpe utstyr hehe Så ut på tur til den lokale smed ja:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ibiza24 Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Ja, det er nok det jeg må. Noen som vet om en lokal smed i området rundt Sandvika (alt. Oslo/Drammen)? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 jeg har AC / DC tig på jobb, men tom for gass, se om jeg får ræva i gir og kjøper inn flaske, holder til i bærum ;) ellers er det faktisk en smed på bekkestua som jeg tipper hadde fiksa det på 2 sekunder, rett ved furubakken bil og bussene Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hei. Det er også en smed på Fekjan/Billingstadsletta. Ved siden av gamle brusutsalget, etter kiwi når du kommer fra Oslo siden. Han har tidligere gjort noen småjobber for meg. Grei på pris Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Takker for tips. De var faktisk Furu Smie på Bekkestua som sølvloddet beslaget for meg tidligere så de vet jeg hvor holder til. Når det gjelder smeden på Billingstadsletta så finner jeg ikke han noen sted. Husker du hva firmaet hans het? Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hvis du er i Follo (vinterbro) området en dag kan jeg godt sveise den fast for deg :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Om du ser på bruddet er det ikke loddinga som har gått opp men selve stålet som har knekt. Mulig du vil oppleve det samme på nytt om du sveiser det. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 18.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 MagnusB, takker for tilbudet. Ser ut som jeg får en nabo til å sveise så da løser det seg nok. Men igjen takk for tilbudet. BårdP, tenkte å sett inn en ny bolt med mothake slik at kreftene på selve stålet blir bedre fordelt. Håper det holder bedre en nåværende løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 andersb skrev On 16.9.2018 at 23.29: Ser ut som ca 5 sec jobb med AC DC tig og rustfri tilsats Vis hele sitatet Dette trenger du slettes ikke noe AC/DC apparat for å sveise, det er ikke aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 nei, men TIG er fantastisk til slikt og rustfritt, og hvor mange handler bare DC når AC koste minimalt ekstra? har pinne og MIG også, men vet hva jeg hadde brukt her ;) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 andersb skrev On 18.9.2018 at 15.10: nei, men TIG er fantastisk til slikt og rustfritt, og hvor mange handler bare DC når AC koste minimalt ekstra? har pinne og MIG også, men vet hva jeg hadde brukt her ;) Vis hele sitatet Jeg vil ikke si minimalt ekstra. En bra DC-likeretter med skrapetenning koster ikke mer enn 6-7 tkr mens du må opp i min. 20-25 tkr for en AC/DC likeretter av noenlunde kvalitet, dog er høyfrekvent tenning en bonus på kjøpet da dette er standard på disse modellene. Ville ikke tenkt på å kaste bort så mye ekstra penger om det ikke var for å utelukkende sveise aluminium. Når det er sagt så har jeg begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.