Jump to content

Hvor trygg er man når uhellet er ute på sjøen? Vil folk hjelpe?

Knallipadden

Recommended Posts

Som mange andre får jeg nyhetsbrev fra Redningsselskapet. De gjør en fantastisk jobb, og mye av dette er også frivillig arbeid. Jeg er ikke i tvil om at de gjør båtlivet tryggere for oss alle. Det er mer alle de andre jeg er mer i tvil til. Jeg leste for eksempel en artikkel fra Redningsselskapet nylig hvor en gjeng var på fisketur. Været snudde brått og båten bl slått over ende av en brottsjø. Båter passerte mens de lå i vannet og klamret seg fast til skroget. Heldigvis hadde de kjentfolk på land som savnet fiskerne, slik at de på land fikk satt i gang redningsaksjon. Seks timer senere ble de funnet av et helikopter og reddet opp redningsskøyten.

https://www.redningsselskapet.no/redningshistorier/fra-fiskelykke-til-ulykke/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Nå vet ikke jeg hvor langt unna de andre båtene passerte, men jeg føler ofte at folk har det så travelt på sjøen at de ikke får med seg noen ting. Har hørt flere eksempler hvor folk har trengt hjelp og andre båter har bare kjørt rett forbi. Hva som gjør det? 

Ta for eksempel saken med treskøyten som forsvant. Den ble sist sett i Byfjorden i Bergen. Likevel er det ikke noen som har sett snurten av båten eller skipperen så vidt meg bekjent. Det er mye trafikk i byfjorden hele året, ikke minst er det 1000 vis av folk som har bolig med utsikt mot fjorden. Utrolig hvis en båt bare kan forsvinne, hvis den har forlist i byfjorden riktig nok. 

Min erfaring er at det er vanskeligere å bli oppdaget på sjøen enn man tror. Delvis tror jeg det har med avstandsbedømmelse å gjøre. En båt som tilsynelatende bare er et steinkast unna, kan godt være 2-300 hundre meter unna, og da ser man gjerne ikke at det veives med armer. En annen faktor er at man gjerne er fokusert rett frem når man fører båt, og da ser man gjerne ikke det som ligger litt til side for syns/konsentrasjonsfeltet.

Så en vanntett pose med nødbluss lett tilgjengelig er en god forsikring hvis uhellet er ute. Da tipper jeg de fleste vil både se at noe har skjedd, og vil komme hjelpende til. Spesielt gjelder dette småbåter hvor man gjerne ikke har VHF.

Guest Avmønstret#

Det med bruk av tøy i sterke farger når en er på sjøen kan også være viktig. Før var så og si alt av regntøy gult og oransje, samme med vester osv. Nå er det "moteriktige" farger som gjelder, gjerne også vart osv. 

At forfengelighet går foran sikkerhet kan gi katastrofalt utfall ved at en rett og slett ikke syns. 

---

Jeg nesten nekter å tro at folk går forbi hvis de ser andre i nød, og faktisk skjønner at de er i nød. 

Det blir heller ikke riktig å peke finger for mye når sånt skjer. Jeg sitter ikke og hauker etter båter og folk i nød når jeg er på sjøen. Først må en se at "noe" skjer, så må en skjønne at det er en nødssituasjon. Ting er ikke alltid like opplagt. 

Nordmenn er blant de mest hjelpsomme i verden til å hjelpe i nødstilfeller ifølge Helsedirektoratet: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/09/14/nordmenn-er-best-i-verden-forstehjelp-for-ambulansen-kommer/

Har ikke tro på at noen ville bare kjørt forbi hjelpetrengende på sjøen såfremt de har sett det. Ikke en eneste.

Kan bli mer oppmerksomme dog. Jeg skal prøve å følge mer med. Ha kikkerten fremme osv.

Man har klart ansvar for seg selv på sjøen også. Selv pleier jeg å ha med meg Bærbar vhf hvis jeg er ute med den lille båten og har vanntett mobil og/eller pose  rundt. Prøver også å velge klær som synes godt, men er lettest når det er kaldt med flytedress. På sommeren har man gjerne ikke så mye klær på.  

Her er en artikler som problematiserer at ikke alle hjelper. https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-baten-til-tom-inge-ned---folk-kjorte-rundt-for-a-slippe-a-hjelpe-til/68555534

Leste for noen år siden om en som forliste i byfjorden utenfor Bergen. De som forliste vinket, og det var faktisk en eller flere som bare vinket tilbake og ikke stoppet. Finner ikke artikkelen igjen.

6 hours ago, Christian V said:

Jeg kommer alltid til å hjelpe folk i nød på sjøen. 

Jeg definerer nød som fare for personer eller båt så da hjelper jeg selvfølgelig til.
Når det gjelder å ta serviceoppdrag har jeg forlengst kuttet ut å slepe båt halve Oslofjorden rundt bare for de båtmotoren deres har stoppet.
Har du båt så er du også medlem av Redningsselskapet.

Edit. Ingen regler uten untak så jeg kom på at jeg slepte ei jolle med to ungdommer ombort som hadde fått motorstopp for noen årsiden.

Redigert av pipe (see edit history)
7 hours ago, pipe said:

Når det gjelder å ta serviceoppdrag har jeg forlengst kuttet ut å slepe båt halve Oslofjorden rundt bare for de båtmotoren deres har stoppet.
Har du båt så er du også medlem av Redningsselskapet.

Jeg synes overhodet ikke det er til bry å hjelpe folk med et slep, bare hyggelig. Jeg har selv hatt behov for assistanse fra Reningsselskapet en rekke ganger, og synes det da bare er hyggelig å kunne avlaste dem ved å hjelpe andre når behovet melder seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#

Og bare for å ha begrepsbruken klar. Det er ikke "nød" å ligge på fjorden uten drivstoff eller til kai med tau i propellen, tom for strøm osv. 

Da bør de ha skam til å legge ut anker, drivanker, ta ringerunden og heller vente den tiden det tar på RS eller assistanse gjennom forsikringa si, ringe en kompis osv, ikke praie opp andre båter med mindre det er "tilfeldig beleilig", at de skal samme veien og en er rett ved havna, eller hvor en nå skal.  

37 minutes ago, Pinkvin said:

Da bør de ha skam til å legge ut anker, drivanker, ta ringerunden og heller vente den tiden det tar på RS eller assistanse gjennom forsikringa si, ringe en kompis osv, ikke praie opp andre båter med mindre det er "tilfeldig beleilig", at de skal samme veien og en er rett ved havna, eller hvor en nå skal. 

Det er akkurat sånn jeg ikke ønsker å ha det på sjøen. Man skal ikke behøve å være sjenert for å be om hjelp eller være i direkte "nød". Ingenting er hyggeligere enn å kunne hjelpe når noen trenger assistanse. Jeg har fått hjelp selv og hjulpet mange, og aldri hatt følelsen av at jeg blir utnyttet . .

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 3 minutter siden:

Det er akkurat sånn jeg ikke ønsker å ha det på sjøen. Man skal ikke behøve å være sjenert for å be om hjelp eller være i direkte "nød". Ingenting er hyggeligere enn å kunne hjelpe når noen trenger assistanse. Jeg har fått hjelp selv og hjulpet mange, og aldri hatt følelsen av at jeg blir utnyttet . .

Jeg syns det er helt på sin plass med en god porsjon "sjenanse" ifht å spørre vilt fremmede om hjelp om man har gått tom for strøm, drivstoff osv. Det er da det er kjekt med assistanse gjennom egen forsikring eller RS, eller komme seg til land og ta beina fatt for å ordne opp. 

Har også hjulpet og aldri tenkt på at noen blir utnyttet... det forstod jeg ikke helt. Men ingen dauer av å vente noen timer på RS. Men som sagt, om en ligger rett i nærheten av en kai eller bukt så er det ok å spørre om noen vil taue en i le frem til assistansen kommer. 

Pinkvin skrev 58 minutter siden:

Og bare for å ha begrepsbruken klar. Det er ikke "nød" å ligge på fjorden uten drivstoff eller til kai med tau i propellen, tom for strøm osv. 

Her er jeg veldig uenig. Ligger noen å driver midtfjords hjelper jeg til. Det kan utvikle seg til noe guffent. Men ligger en til kai med tau i propellen vil jeg ikke føle noen forpliktelse til å hjelpe til. Men kan godt hende jeg gjør det for å være hyggelig. Stort sett stiller jeg opp, har ikke problemer med å bruke noen timer for å gjøre livet lettere for vilt fremmede. Er jo noen år mellom hver gang situasjon oppstår.

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 2 minutter siden:

Her er jeg veldig uenig. Ligger noen å driver midtfjords hjelper jeg til. Det kan utvikle seg til noe guffent. Men ligger en til kai med tau i propellen vil jeg ikke føle noen forpliktelse til å hjelpe til. Men kan godt hende jeg gjør det for å være hyggelig. Stort sett stiller jeg opp, har ikke problemer med å bruke noen timer for å gjøre livet lettere for vilt fremmede. Er jo noen år mellom hver gang situasjon oppstår.

Og igjen, hvis noen ligger sånn at det kan utvikle seg så er det noe annet. Da må de selvsagt be om hjelp. Men det vil vel også RS/assistanse prioritere når de får forespørselen? 

---

Har stort sett hjulpet åpne småbåter med påhengsmotor. Lenge siden sist jeg så en skjærgårdsjeep med årer ombord, er det helt uaktuelt å ha? Ja, det er ikke gode robåter men kan selvsagt ros både langt og lenge dersom det skulle være nødvendig. 

11 hours ago, Knallipadden said:

Sjokkerende å se dette. Hadde aldri trodd. Har nesten vanskelig for å tro det selv om flere sier det her.

1 hour ago, NilsPils said:

Jeg synes overhodet ikke det er til bry å hjelpe folk med et slep, bare hyggelig. Jeg har selv hatt behov for assistanse fra Reningsselskapet en rekke ganger, og synes det da bare er hyggelig å kunne avlaste dem ved å hjelpe andre når behovet melder seg.

:thumbsup:

Har tauet båt til land to ganger. Begge gangene var det jeg som spurte om de ville ha slep. Den ene gangen satt de på bauen med en padleåre, og det så slitsomt ut :-)

I sommer kjørte jeg bort til en snekke som så ut som den hadde problemer. Det var en som jeg tror de kjente som prøvde å slepe de med en liten jolle, men han hadde problemer for han ga full gass og båten hans gikk bare i sirkler. Vi ble enige om at det var best jeg ventet til situasjonen var under kontroll. Han fikk orden på slepet sitt rett før snekka gikk i fjæresteinene, og jeg seilte videre.

Jeg synes det er hyggelig å kunne hjelpe folk, og et slep til nærmeste brygge tar sjelden lang tid :wink:

Kanskje det er forskjell på båtfolk og folk i båt? Jeg har inntrykket av at de fleste her inne gjerne hjelper. De som er medlem på et slikt forum som dette er kanskje mer enn gjennomsnittet opptatt av båt og gjør det de kan for å hjelpe andre. Må huske på at det bare er en promille andel av båteiere i landet som er medlem her, og jeg ser ofte at mange har mer enn nok med sitt når de er på sjøen. Noen er kanskje usikker på hva de skal gjøre i en akutt situasjon, og syns kanskje det er lettere å la noen andre ta jobben.

En gang vi var ute med tresnekka Tora traff vi på et ektepar i en båt med påhenger. Mannen dro i startsnora så svetten rant og kona satt og kjeftet på stakkaren i ett sett: "jeg SA jo at vi ikke skulle ha kjøpt denne båten . . . . . ". Tror de hadde ligget der en stund. Vi tilbød oss selvfølgelig å hjelpe og slepte dem til hjemmehavna deres som ikke var så langt unna. Kanskje reddet vi også et ekteskap den gangen . . . .

Har ellers hatt mange hyggelige episoder med folk som tengte hjelp. Man er da på sjøen for å ha det hyggelig og fremfor alt ikke ha liten tid. Vi, kona, sønnen og jeg, blir nysgjerrige med en gang vi aner at noen har problemer. Vi sleper, hjelper med elektriske problemer eller annet som vi måtte greie på. Kona er veldig sosialt innstilt og bidrar gjerne med å psyke opp nervøse båtfolk og passasjerer.

Det kan være mange grunner til at folk ikke kan signalisere skikkelig. Alle har for eksempel ikke VHF og kan kalle opp hjelp. Andre ganger kan det ting skje så fort at man ikke rekker å få tak i nødbluss eller andre ting til å signalisere med. Da er det bare roping  og vinking som gjelder. 

En kollega var ute med snekken sin og flere andre, samt høygravid dame da temperaturen på motoren gikk i taket og det begynte å lukte brent. De måtte bare stenge av alt og ringe etter hjelp. De hadde ikke VHF, så de ringte nødnummeret. I mellomtiden ble båten fanget i sterk strøm under en bro og for fram og tilbake i trafikkert skipsled. De ble ganske desperat og forsøkte å vinke til andre båter men det var ikke noen som oppfattet at de var i fare. Var til og med et stort supplyskip som hadde kurs rett mot de og tutet. De svingte ikke unna før i siste sekund. Heldigvis har redningsskøyten base rett i nærheten, så de var raskt på plass og fikk slept de til land. Nå vet jeg ikke hvordan de vinket, men vil tro at de har vært ganske desperat når båten holdt på å gå på land og krasje med et skip i sterk strøm.

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Guest Avmønstret#

Vær forberedt på at en kan få stopp ha alltid med årer, anker eller drivanker. 

Vær forberedt på å alltid kunne varsle ordentlig hvis en havner i nød, ha alltid med mobil, vhf eller bluss.

Vær forberedt på at en ikke alltid kan få hjelp av andre tilfeldige på sjøen, du kan være ett sted du er alene. 

Har forsikring i orden så du kan ringe assistanse, evt medlemskap i RS. 

--

Er du heldig er det tilfeldigvis andre på sjøen som kan hjelpe, ikke ta det for gitt. 

Da går det så fint så..

Knallipadden skrev for 11 timer siden:

De hadde ikke VHF

Med vhf hører alle båter alt som blir sagt samtidig.

Det er dette som gjør vhf 1000 ganger bedre enn en mobiltelefon.

Spørsmålet trådstarter stiller: "Hvor trygg er man når uhellet er ute på sjøen? Vil folk hjelpe?" kan besvares med:

Ja, folk vil hjelpe, men forutsetningen er at "folk" vet at noen trenger hjelp.

Dette igjen forutsetter at de som trenger hjelp har muligheten til å gi beskjed om dette til så mange som mulig.

Bruk VHF.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...