Tommern' Startet 17.September.2018 Link til dette innlegget Startet 17.September.2018 Leste for en god stund siden om varmtvannsberedere som hadde luftkanaler slik at vannet kunne varmes opp av Webasto luftvarmer? Noen som har hørt om dette eller må jeg montere en diesel vannvarmer i tillegg? Har ikke generator og savner varmt vann etter noe tid i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Varme vann i kjelen på blusset. Ellers for du gjøre som de fleste kjøre motor. En vannvarmer bruker mye strøm og da må du kjøre motor for å lade. Har savner en vannvarmer på Gass, SOM ER GODKJENT FOR BÅT. Har "varmt vann" i 2 dager, varmer vann til oppvasken på blusset, levd bra med det i 30 år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tommern' Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Bruker diesel vannvarmer mer strøm en diesel luftvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 (redigert) Roger jo skrev On 17.9.2018 at 18.25: Har savner en vannvarmer på Gass, SOM ER GODKJENT FOR BÅT. Vis hele sitatet Installerte noe som heter Truma Boatboiler i båten for 10-12 år siden. Dette er en gassvannvarmer som er godkjent for bruk i båt. Noe av den beste investeringen som er gjort. Har varmtvann døgnet rundt i ukevis på en 5 kg gassflaske. Redigert 17.September.2018 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Hadde Truma vannvarmer som gikk på gass/strøm i forrige båten. Fungerte helt strålende! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Tommern' Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Takk for tipset. Sjekkes ut? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Fant dessverre dette på nettsidene til Truma: Can I install a Truma boiler in a boat? At present, we cannot offer Truma boilers that are approved for boats. Remember that the approval and warranty become invalid if you install a Truma appliance in an object for which it is not approved. Boilers that are already installed are protected by a grandfather clause. https://www.truma.com/int/en/faq/truma-boiler-boats.html Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Dette er kanskje det du leter etter: https://www.truma.com/int/en/products/truma-water-systems/truma-therme.html Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 5 liter, det var ikke mye å skryte av. Nei, skal man ha varmtvann, er nok en dieselfyrt vannvarmer veien og gå. Selv varmer jeg vaskevann på gassblusset,er litt av sjarmen synes jeg å ikke ha like lettvint som hjemme. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mix Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Cheyenne skrev On 17.9.2018 at 19.43: Installerte noe som heter Truma Boatboiler i båten for 10-12 år siden. Dette er en gassvannvarmer som er godkjent for bruk i båt. Vis hele sitatet Jeg har Truma combi i båten, bereder og luftvarmer, 2000-6000watt på gass + 1800Watt på 220V hvis landstrøm, fantastisk bra saker. Alltid varmt vann i båten til dusj og oppvask, bruker kun noe få milliamper strøm i uthavn. Men disse og boileren godkjent for båt er nå dessverre gått ut av produksjon. Truma satser nå kun på camping markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Tommern' Svart 18.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Da er vel eneste alternativ å montere vannvarmer i tillegg til luftvarmeren jeg har fra før? Sitér dette innlegget Link to post
Svabergindianer1 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Webasto Termo top C skulle vel være et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Tommern' Svart 18.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Jeg har sett på den løsningen. Noen har foreslått å koble eksisterende varmluftrør på defrosteren for varme i båten og kaste ut webasto varmluftsvarmeren og erstatte denne med vannvarmer. Bruker ikke defrosteren mye strøm i forhold til den tradisjonelle varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Tommern' skrev On 18.9.2018 at 9.21: Jeg har sett på den løsningen. Noen har foreslått å koble eksisterende varmluftrør på defrosteren for varme i båten og kaste ut webasto varmluftsvarmeren og erstatte denne med vannvarmer. Bruker ikke defrosteren mye strøm i forhold til den tradisjonelle varmeren? Vis hele sitatet Høres fornuftig ut. Defrosteren er kun en vifte og bruker ikke mye strøm, varmen kommer fra varmtvannet. En diesel vannvarmer bruker heller ikke mye strøm. Min lille Delta 25 brukes sommer som vinter og her er det vannbåren varme i hele båten, fungerer også som motorvarmer da kjølevannskretsen er koblet på samme systemet (med stengeventiler). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Tommern' skrev On 18.9.2018 at 9.21: Jeg har sett på den løsningen. Noen har foreslått å koble eksisterende varmluftrør på defrosteren for varme i båten og kaste ut webasto varmluftsvarmeren og erstatte denne med vannvarmer. Bruker ikke defrosteren mye strøm i forhold til den tradisjonelle varmeren? Vis hele sitatet Jo viften på en defroster bruker mye mer en viften på en tradisjonell diesel lufthavner... En defroster er beregnet å gå når motoren går...dermed er det ikke tatt serlig mye hensyn til strømforbruket på en defroster.. Vist behovet ditt bare er varmt vann når du ligger i uthavn, er nok det enkleste og billigste en liten bærbar generator.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 (redigert) Mener min defroster på 10Kw trekker ca 10Ah på fullt ( 3 trinns vifte) I tillegg trekker jo vannvarmeren noe ( deriblant sirkulasjonspume til kjølevann) så til sammen blir det en del mere enn en webasto luftvarmer. Det er jo bare å sjekke datablad på aktuelle komponenter så finner du forrt ut aktuelt strømtrekk. Redigert 18.September.2018 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Tommern' skrev On 17.9.2018 at 17.13: Leste for en god stund siden om varmtvannsberedere som hadde luftkanaler slik at vannet kunne varmes opp av Webasto luftvarmer? Noen som har hørt om dette eller må jeg montere en diesel vannvarmer i tillegg? Har ikke generator og savner varmt vann etter noe tid i uthavn. Vis hele sitatet Volvo Flygmotor gjorde en sådan värmare. Jag har en sådan som jag troligen skall byta mot en större. Inte optimal som varmvattenberedare då en del värme försvinner i luftkanalen men som komplement fungera den bra. Vattnet kan värmas av motorn kylvatten, elpatron och av luften från dieselvärmare. Min kan vara till salu i vinter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Tommern' Svart 18.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 10 AH forbruk på defrosteren er himla mye. Beholder nok luftvarmeren og installerer vannvarmer i tillegg om ingen kommer opp med bedre alternativer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.