Jump to content

Hjelp til å finne interiørfarge, 2008 Beneteau

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo,

Jeg har en Beneteau Oceanis fra 2008. Skal gjøre noen endringer i vinter, og lurer på hvordan jeg best kan få samme utseende på treverket som er nede i båten i dag.

Jeg tenker da på type treverk? Type beis? Type lakk?

Lister er noe mørkere og betydelig blankere enn flater (skapdører f.eks). Kan jeg regne med at det er samme farge i bunnen, men kun med lakk oppå på listene?

Her er noen bilder (lånt fra finn.no)

l_903894281.jpg

l_23106164.jpg

701_1238685525.jpg

• 5 måneder senere...

Du må vel først og fremst bruke teak av same type som det som har vært brukt før. Deretter kan du justere litt med teakbeis for å treffe helt. Kan se ut som om det er blank lakk på listene og halvblank på flatene.

Hva er det du skal endre på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det finnes mange forskjellige ja. Det blir neppe helt likt med mindre du finner ut hvor Benetau fikk teaken sin fra I 2008 og hvilken lakk de brukte på den. Men du klarer å tilpasse mye med litt beising. Prøv på noe kapp først, fargen endrer seg mye når du får lakk på.

Utvalget I regnskogtre I Norge er vel gasnke så begrenset, så du må nesten bare kjøpe det som lar seg skaffe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det blir helt sikkert bra med å beise mahogny plater.  Forhandlere av "Herdins beiser" bruker å ha fargepröver på små treplater.  Om du har en plate eller skapdör fra båten som kan lösnes, så ta den med til forhandleren for å sjekke mot fargeprövene ,

Jeg bruker  Herdins lakkbeis, og legger på tynne lag til fargen er riktig.  Bruk engangshansker og en liten svamp.  Lakkbeisen kommer i flere farger, du finner sikkert en som er ganske lik treverket i båten din.  Deretter tre lag med "Tresjerners gulvlakk" oljebasert silkematt.  Vent minst ett dögn etter beising, og slip med 320 papir mellom lakkströkene.  Bruk en klibbduk for å få bort alt slipestöv. .  Pröv deg frem på noen restebiter först.  Som tidligere nevnt av andre her,  så forandrer fargen seg når lakken kommer på. 

Biltema har litt utvalg i teaklister.   Om du bruker dette til kanter etc. vil disse trekke  beis forskjellig fra fineren, men strukturen er ganske lik om det ikke blir for store flater.

Avfett teaken med aceton för du beiser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...