Stekepanne Startet 18.September.2018 Link til dette innlegget Startet 18.September.2018 Hallo, Jeg har en Beneteau Oceanis fra 2008. Skal gjøre noen endringer i vinter, og lurer på hvordan jeg best kan få samme utseende på treverket som er nede i båten i dag. Jeg tenker da på type treverk? Type beis? Type lakk? Lister er noe mørkere og betydelig blankere enn flater (skapdører f.eks). Kan jeg regne med at det er samme farge i bunnen, men kun med lakk oppå på listene? Her er noen bilder (lånt fra finn.no) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Hei igjen. Er det ingen som har tips til å oppnå ca samme farge? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hei igjen. Jeg har ikke kommet noen vei med denne saken. Noen som har tips til hvordan jeg går frem for å få ca samme farge `som på interiøret? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Du må vel først og fremst bruke teak av same type som det som har vært brukt før. Deretter kan du justere litt med teakbeis for å treffe helt. Kan se ut som om det er blank lakk på listene og halvblank på flatene. Hva er det du skal endre på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Kan disse brukes: https://www.maritim.no/teakfin-r-12mm-ensidig-1-skive-250x125cm ? Når du sier "teak av samme type", hva er det? Finnes det flere forskjellige? Jeg lurer på å bygge et skap på lugaren i baugen. Det er forferdelig lite skapplass der, og et par ledige flater som kan fungere. Redigert 14.Mars.2019 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Det finnes mange forskjellige ja. Det blir neppe helt likt med mindre du finner ut hvor Benetau fikk teaken sin fra I 2008 og hvilken lakk de brukte på den. Men du klarer å tilpasse mye med litt beising. Prøv på noe kapp først, fargen endrer seg mye når du får lakk på. Utvalget I regnskogtre I Norge er vel gasnke så begrenset, så du må nesten bare kjøpe det som lar seg skaffe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Kjempe flott. Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg se hva jeg får til. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Bruker de teak da? På Oceanis-modellene rundt tusenårsskiftet var det kirsebær, men mulig de har skiftet. Tror det kaltes «duka». Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Jeg fikk faktisk info fra verftet for 5 minutter siden, etter å ha ventet ganske lenge, med svar om at båten min har "Alpi mahogni". Noen som vet om "Alpi mahogni" er noe annen mahogni enn f.eks Billingstadtrelast sin mahogni finnerplate? Redigert 14.Mars.2019 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Tydeligvis en litt spesiell prosess dette. https://www.murrayyachtsales.com/beneteau-interior-wood-alpi-process/ Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hmm.. Det var da voldsomt! Handler vel om å alltid oppnå samme kvalitet. Tror nok jeg kommer til å prøve en vanlig mahogni finerplate og satse på at det ikke blir så enormt stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Det blir helt sikkert bra med å beise mahogny plater. Forhandlere av "Herdins beiser" bruker å ha fargepröver på små treplater. Om du har en plate eller skapdör fra båten som kan lösnes, så ta den med til forhandleren for å sjekke mot fargeprövene , Jeg bruker Herdins lakkbeis, og legger på tynne lag til fargen er riktig. Bruk engangshansker og en liten svamp. Lakkbeisen kommer i flere farger, du finner sikkert en som er ganske lik treverket i båten din. Deretter tre lag med "Tresjerners gulvlakk" oljebasert silkematt. Vent minst ett dögn etter beising, og slip med 320 papir mellom lakkströkene. Bruk en klibbduk for å få bort alt slipestöv. . Pröv deg frem på noen restebiter först. Som tidligere nevnt av andre her, så forandrer fargen seg når lakken kommer på. Biltema har litt utvalg i teaklister. Om du bruker dette til kanter etc. vil disse trekke beis forskjellig fra fineren, men strukturen er ganske lik om det ikke blir for store flater. Avfett teaken med aceton för du beiser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.