bergie Startet 18.September.2018 Del på Facebook Startet 18.September.2018 Har som sagt, en Yanmar 4JH-HTE i båten. Ligger på ca 3000 omdreininger under normal gange. Temperaturmåleren viser da 86-87 grader. Øker jeg turtallet, øker temperaturen. Ved 3300 viser temperaturmåleren ca 91 grader. Ved fullt turtall (3600), går temperaturalarmen etter noen minutter. Er dette hva men kan regne med for en slik motor, eller har den for dårlig kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Mener Max turtall skal være 3200 på den motoren, vist det er 110 hk. Ingen motor skal gi alarm på høy temp om alt er ok...det forstår vel du også... 85 g på full guffe tror jeg er noenlunde normalt... du har problem med kjølingen ... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Og da er det bare å prøve vasketabletter som omhandles i en annen tråd. Prøvde selv idag og tempen sank noen grader på sølvklumpen og det så ut om mye brun guffe kom ut av kjølevatnet. Hadde ingen tro på dette jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Ida Marie III skrev for 15 timer siden: Mener Max turtall skal være 3200 på den motoren, vist det er 110 hk. Ingen motor skal gi alarm på høy temp om alt er ok...det forstår vel du også... 85 g på full guffe tror jeg er noenlunde normalt... du har problem med kjølingen ... Tror du tenker på en annen motor. Denne yter 66 Hk ved 3600. Joda, aner meg at jeg har et problem med kjølingen. Men har og blitt fortalt at disse motorene har et underdimensjonert kjølesystem, så ville gjerne høre andres synspunkter og erfaringer. Har brukt systemrens et par ganger, uten at det har hatt noen nevneverdig effekt på temperaturen. Det neste er vel da å demontere varmeveksler og rense den skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Martine29f skrev for 16 timer siden: Og da er det bare å prøve vasketabletter som omhandles i en annen tråd. Prøvde selv idag og tempen sank noen grader på sølvklumpen og det så ut om mye brun guffe kom ut av kjølevatnet. Hadde ingen tro på dette jeg. Har sett den tråden. Har prøvd systemrens et par ganger uten særlig effekt, så er også litt skeptisk til oppvaskmiddel. Men er jo en enkel sak å prøve. Har du prøvd systemrens tidligere? Lot du motoren gå på tomgang med oppvaskmiddelet i sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.