
sap_2000
3 hours ago, Bårdp said:Elektrisk fremdrift er jo verken komplisert eller dyrt. Det er batteripakken som er flaskehalsen.
Det er helt riktig, og desverre glemmes ofte de praktiske utfordringene, og flaskehalser utelates når det presenteres eksempler som Oslo - Tønsberg T/R for en hundrelapp.
Jeg skal gjøre et forsøk på å sette litt tall på ting.
Oslo - Tønsberg er ca 100 nm t/r og hundrelappen (må være veggstrøm tot ca 1 Kr/ kwt) må da tilsvare et forbruk på 1 kWh/ nm. Et slikt lavt forbruk tilsier en ganske økonomisk deplassementfart (5kn på en 22 foter??). Tror ikke man kommer plan på 1 kWh/ nm.
Fra vanlig stikkontakt får man i elbilladekablene med schuko (vanlig kontakt) dra maks 10A (2300w/ 2,3 kW). For å få inn ~50 kwt til returen til Oslo må man altså ligge opp mot et døgn (om man ikke bruker kjøleskap, lys, varme etc, for da vil ladeeffekten til batteriene synke).
En 200 hesters påhenger vil mest sannsynlig være rettet mot en planende båt på 20-25 fot. La oss for enkelhets skyld si at denne trenger et kontinuerlig effektuttak på 100 kW (136 hk) for å holde en anstendig planende marsjfart på 25-30 knop med litt folk og baggasje ombord.
Det vil si at en times drift i plan og 25-30 nm distanse krever 100 kwt strøm. Et batteri på 100 kwt greier ikke å levere 100kw i mer enn noen få minutter før det får åndenød (volten går i bunn og temperaturen i taket), så man bør nok si man trenger 2-3 ganger kapasitet på effekten man skal kunne hente ut kontinuerlig pr time.
Alle som har kjørt litt elbil vet hva som skjer med estimert rekkevidde når man har kjørt endel høydemeter opp på fjellet eller kjørt litt «hardt» en periode... i tillegg vil det jo gå litt strøm til å drive vanlige forbrukere ombord (nav utstyr, kjøleskap, lys osv).
Så da er man fort på at man bør ha 2-300 kWh batteri som veier 1400-2000 kg og som i (Tesla) utsalgspris over disk blir over 1 - 1,5 mill kroner. Med andre ord for tungt og for dyrt for en typisk planende 20-25 foteren.
Tror for min del det er noen år til vi ser batterier med høy nok kWh pr kilo så vekten ikke blir noe problem, samt batterier som orker å levere høy nok kontinuerlig effekt man behøver.
så har vi ikke engang begynne å snakke om hva som ville kreves av (hurtig)ladestasjoner rund i skjærgården, samt hva dette ville kostet å bygge ut dette.
Tror det blir en stund til man ser planende fritisbåter med noenlunde rekkevidde, lette nok batteribanker til en anstendig rekkevidde og dette til en pris folk hadd vært villig til å betale..