.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg ser at det brygger opp til ganske så frisk vind her på vestlandet i morgen ettermiddag og utover kvelden/natten. Båten ligger forsåvidt litt utsatt til for syd-østlig vindretning, men har god moring som holder båten ut fra kai. Vind på 10-12 ms er ikke noe problem, men når det begynner å nærme seg 20 ms kjenner jeg at "godfølelsen" går mer over i lett nevørsitet. Jeg la ut et ekstra spring i dag, men det er jo moringen som egentlig holder og står for hele fortøyingen. Dermed begynner jeg å vurdere å dra båten på land i morgen formiddag da det er et lite vindøye som gjør opptak trygt. Da må jeg riktignok ta meg fri fra jobb noen timer, men det vil garantert redde nattesøvnen.
Dermed står jeg litt mellom å gjøre det som står i makt for å unngå naturkreftene, men jeg er 80-90% sikker på at fortøyning tåler en time og 2 med mellom 15-18 ms vind rett på. Båten er forsikret, så verdens undergang er det ikke snakk om - men likevel... Ikke er båten spesielt pen eller uerstattelig heller, men likevel... Hva tenker og føler dere når dere vet at det kommer til å røyne på? Skal man sette sin lit til forsikringen og gi bæng vel vitende om at det er gjort så gode forberedelser som mulig ut fra det utgangspunktet man har, eller setter dere både armer og bein i bevegelse/spill for å sikre båten?