R.O Startet 18.September.2018 Del på Facebook Startet 18.September.2018 Vært skuteløs i 3 uker nå, ingen god følelse - men jaken på ny båt er jo spennende...:) I sommer var vi fast bestemt for å gå for litt større båt, 30+. Nå som høsten nærmer seg, og hverdagen synker inn så dukker "mørke" tanker opp. Opplag, service, vårpuss, hvor ofte gidder barna være med osv.. Skal man likevel holde det enkelt? Solgte en 22 foter som jeg hadde mange overnattinger med. Men en del småting irriterte, spesielt når vi var 3 eller 4 som overnattet. Bagger som ikke hadde noen plass, opp og ned i skott hvert 5min fordi det ikke er skap etc til bestikk og småting nær byssa. Toalett som ikke er tilgengelig når sengen er redd opp, og ikke minst veldig trangt på solsenga når vi måtte sove to stykker der. Yamarin 79 frister litt, den har flere av de tingen vi savnet, og tilsynelatende bra sengeplasser for 3stk nede. Eller er jeg tilbake på finn.no om kort tid hvis jeg bare går opp 3 fot...? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 (redigert) Gikk fra 23.5 fot til en stor 36 foter for 3 år siden. Perfekt plass for 2 stk. Synes ikke det er noe betydelig mer jobb med vårpuss feks. Kjøpte bla proff poleringsmaskin slik at den jobben går lett og raskt osv. God plass er deilig. Redigert 19.September.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Har selv en 76DC, som i prinsippet er den samme som 79. Opplever det samme som du gjorde i din 22-foter. Trangt og kronglete ved overnatting. Funker fint et par netter, men jeg synes det er litt masete. Liten plass til bagasjen og ikke eget toalettrom. Vi er to voksne og to små. OK til dagsturer. Snau til overnatting for en familie. Vet ikke hva slags farvann du bruker båten i, men jeg synes vår båt blir for liten og lett. Ikke mye sjø som skal til før det blir hopp og sprett. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Askeladden c83 er pen Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
R.O Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Lundstad skrev for 7 timer siden: Har selv en 76DC, som i prinsippet er den samme som 79. Opplever det samme som du gjorde i din 22-foter. Trangt og kronglete ved overnatting. Funker fint et par netter, men jeg synes det er litt masete. Liten plass til bagasjen og ikke eget toalettrom. Vi er to voksne og to små. OK til dagsturer. Snau til overnatting for en familie. Vet ikke hva slags farvann du bruker båten i, men jeg synes vår båt blir for liten og lett. Ikke mye sjø som skal til før det blir hopp og sprett. Er vel det jeg er litt redd for, at man fort blir vant til den lille økningen i størrelse. Når det gjelder bruken så går den langt, og i mye sjø til tider. Men her syntes jeg små sjøsterke båter er helt OK, så det er plassen jeg er mest bekymret for. Nå syntes jeg nyere DC båter har mindre stue plass enn Yamarin, så det blir vel uansett kompromisset ved å velge liten båt.. amerelium skrev 55 minutter siden: Askeladden c83 er pen Den er veldig fin. Men det blir 4-500.000kr mer enn for en nyere Yamarin79, så det blir for mye. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Normalt ville jeg vært enig, men var nylig oppi en c83, og her er en av de får tilfellene jeg si det er verdt det. Yamarin har gode skrog, men mye billige løsninger interiørmessig for å få ned prisen. C83en kan en faktisk bo relativt behagelig i. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Sørlandet2 Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Bare noen tanker til trådstarter. Jeg holder nå på å avslutte fjerde sesong med en Uttern D77. En weakendcruiser, eller forvokst DC. Jeg tror vel det er viktig å definere behovet. Alle båter er helt supre til en ting, gode til mange ting, og ikke særlig gode til andre. Fordelen med store DC båter er, - supre for dagsturer med en til åtte personer. Kan servere reker til alle mann. Flott for en familie å tilbringe dagen på sjøen med bading og vannsport. Gode sjøbåter. Responsiv motor. Moro å kjøre, selv om det har blåst opp til kvelden, og de andre som har snekker og halvplanende båter ikke ser frem til hjemturen. Bare å gjøre båten klar for sjø, lukke luker, lue og briller på, å kose seg i bølgene på vei hjem. Lette å manøvrere, enten en er alene, eller flere. Komfortable for to på overnatting. Grei for fire. Å leve med en nyere DC er enkelt. Lettvint i bruk, og vedlikehold. Jeg kikket først på Yanmarin 76DC. Den er intim under dekk... og med åpen toalettløsning krever det at ingen av familiemedlemmene er særlig sjenerte på morgenkvisten når far skal gjøre sitt... En DC, enten stor eller liten, vil aldri bli supre langtursbåter for en familie på fire. Det er begrenset plass. Begrensede toalettfasiliteter. Det er begrenset plass til oppbevaring av mat, kapasitet på kjøleskap, begrenset skueplass for søppel oa, begrenset kapasitet på batterier. Begrenset kapasitet på kloakktank. Når en kikker på Cabin cruisere på 30+ fot så blir situasjonen helt andeledes. De er gode på mange ting som DC er mindre gode på. Hvis langtur med familie, ligge flere dager i havn, er pri en? Velg Cabincruicer. Så hva som er rett for deg, og din familie, er det bare deg(og din kone/barn?) som kan gi svaret på. Jeg drømmer av og til om litt mer av ditt og datt, men setter pris på alt det som er lettvint med DC. Snart på tide å få det på land, spyle det rent, skifte olje, pakke det bort, og med det klar for ny sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Jeg gikk fra Nordkapp Noblesse 650 til romslig 34 foters sportscruiser og byttet til Viksund på 34 fot. Ønsker større med tre cabiner. Ungene var små, ble større, hadde/har en periode de ikke vil være med, men begynner å bli så store at de vil bli med og ha med venner. Nå tarjeg servicer og vedlikehold selv, så største endringen ved hvert bytte var mengden flate som trenger polering. Og det eneste jeg savner med mindre båt, er de kjekke småturene man kjapt kunne ta en kveldstund. Å håndtere/fortøye 34 foter alene går kjempelett, men en mindre båt har et annet fartspotensiale og utenbordsmotoren blir gjerne fortere varm og klar til marsjfart enn et par dieselfyrte jernklumper... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lundstad Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 R.O skrev On 19.09.2018 at 15.17: Når det gjelder bruken så går den langt, og i mye sjø til tider. Men her syntes jeg små sjøsterke båter er helt OK, Bare av nysgjerrighet, hva legger du i sjøsterk båt? Etter min mening er ikke en Yamarin 76 spesielt sjøsterk. Mulig den har ok sjøegenskaper for størrelsen, men den er jo ganske åpen og lav. Selv hadde vi en episode i sommer der en bølge skylte over fordekket og over vindskjermen. Det ble ganske fuktig. Riktignok var det svært krapp sjø, og bølgene ganske høye. Men forholdene var ikke værre enn hva man burde være klar for om man skal bevege seg langs kysten. Vi hadde ikke kalesjen oppe, det hadde selvsagt hjulpet. Men ble litt overrasket over hvor fort den stakk snuta inn i en bølge. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 21.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2018 Tja.. sjøsterk er vel bare en vurdering basert på noen år med lillebroren, 68DC. Går godt i sjøen, og føles trygg i relativt stor sjø. Sjø over vindskjermen har jeg aldri opplevd. Skikkelig grisevær har jeg aldri vært ute i, det er jo en DC, så jeg mener selvfølgelig i forhold til størrelsen . Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Jada, sett i forhold til størrelsen og tiltenkt bruk er sikkert Yamarinen en bra båt. Og som du påpeker, det er en DC. Men jeg synes terskelen for å måtte holde seg i havn blir litt for lav i forhold til hva jeg kunne ønske. Og jeg ser ikke for meg at noen andre DCer i ca samme størrelse vill vært noe bedre. Nevnte tur i sommer er vel det nærmeste jeg kommer å ha tatt min båt ut i grisevær. Måtte snu og gå tilbake til havn. Ingen dramatikk i det, ble bare til at vi kom hjem noen timer senere en planlagt, men skulle gjerne hatt en båt der jeg slapp å snu. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.