ebonita
Jag har sedan länge haft problem med TV-mottagningen i båten.
Jag har hemmahamn i ett område där det sannolikt är god mottagning från de svenska och danska marksända näten. Jag har en liten Banten TV-antenn men har även en Nargus som jag kan koppa in alternativt. Har provat med olika power-inserters som efter vad jag förstår matar antennförstärkare uppe i antennen som sitter på antenn-bågen överst på båten. Det finns två relativt moderna LG TV apparater ombord som båda tar emot lika bra eller dåligt.
Jag har gjort allt möjligt ss bytat tv -apparater, haft dit en föregiven /pensionerad/ antenn-expert, dragit om kablar från antennen mm mm.
Men problemen kvarstår. Det yttrar sig så att det kan vara normal bild med god kvalitet men så med ett antal sekunders mellanrum så blir bilden rutig och signalen verkar att försvinna ett ögonblick.
Sedan kommer bilden tillbaka och det ok igen att varierande antal sekunder.
Jag har tittat i TVns diagnostik-funktion och där ser man att störningarna i bilden verkar sammanfalla med dippar i något som kallas signalkvalitet.
Se video.
2018-09-19 Salongs-TV fluktuerande signalkvalitet - kopia.zip
Vet inte om videon kom med... men jag tog den idag med alla strömkretsar (ss LED-ljus mm) avstängda.