Jens_P Startet 21.September.2018 Link til dette innlegget Startet 21.September.2018 (redigert) Har GPS-tracker montert i båten min. Denne sendte alarm om endret posisjon til ca 1km nord for båtplass kl 09. Gjentatte posisjons-sjekk viser ca samme området. Andre som opplever det samme nå? En snill nabo har bekreftet at båten fortsatt ligger på plassen sin. Redigert 21.September.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
theppan07 Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 I Sandefjord ligger båten min på rett plass på land i følge min GPS. Sjekket nå. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Ville tatt turen og sjekket tracker sjekket strøm etc... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jens_P Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 (redigert) @theppan07 Takk! Har en følelse av at det blir ny tracker. Er første gang jeg har hatt tull med den. @LALUNA II Blir sjekk. Skal på land i morgen hvis alt går som planlagt. Redigert 21.September.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kjellg Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Dere i sør kan vel vente dere en masse snodige ting nå framover sett i lys av den store militærøvelsen som er på trappene nå. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Og nå er alt i orden igjen! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 22.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Neppe i dette tilfellet. Da ville de forstyrret langt flere enn meg! Riktignok har det ankommet personell og materiell en tid allerede, men selve øvelsen starter først 25. oktober. Det jeg opplevde ville garantert rammet GPS i bil også om det hadde vært "jamming". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kjellg Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Jens_P skrev 8 minutter siden: Neppe i dette tilfellet. Da ville de forstyrret langt flere enn meg! Riktignok har det ankommet personell og materiell en tid allerede, men selve øvelsen starter først 25. oktober. Det jeg opplevde ville garantert rammet GPS i bil også om det hadde vært "jamming". Veldig spent på om de klarer å holde seg unna DAB frekvensene under øvelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Har opplevd før at trackeren tar seg en tur. Når båten var relativt ny for meg drog den plutselig avgårde nordover i 300km t. Men ikke et feilslag siden. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Ionosfæriske forstyrrelse...De samme som lager nordlys, forstyrrer også gps i varierende grad. Kan forstyrre en eller flere satellitter. Om gps mottaker følger mange satellitter, så vil den sikkert klare å finne ut selv om en satellitt er på bærtur...Men om en har få satellitter, ned mot 4, så kan det gå utover posisjonen endel. Kan også gi dårlige posisjoner i perioder med få satellitter, som alle er på linje eller veldig samlet. Da kan det bli vanskelig å triangulere satellittene skikkelig for mottakeren. Mottakeren måler jo bare avstander til minst 3-4 satellitter, og regner ut posisjon. Skjer også at en satellitt har klokke som drifter, og dette blir ikke oppdatert i satelittnettverket før de passerer over en bakkestasjon. Waas/Egnos vil sørge for at slikt oppdateres mye kjapper, og mottakeren kan korrigere for dårlige satellitter. TA Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Ot, men jeg håper på det motsatte , at militærøvelsen roter det skikkelig til med DAB-signaler. Så farene med DAB og beredskap skikkelig blir blottlagt Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 https://www.digi.no/artikler/nato-ovelse-kan-pavirke-dab-og-mobilnettet/445923 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.