Jump to content

Er det GPS-forstyrrelser i dag i Oslofjorden?

Jens_P

Recommended Posts

Har GPS-tracker montert i båten min. Denne sendte alarm om endret posisjon til ca 1km nord for båtplass kl 09. Gjentatte posisjons-sjekk viser ca samme området.

Andre som opplever det samme nå?

En snill nabo har bekreftet at båten fortsatt ligger på plassen sin.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 8 minutter siden:

Neppe i dette tilfellet. Da ville de forstyrret langt flere enn meg! 

Riktignok har det ankommet personell og materiell en tid allerede, men selve øvelsen starter først 25. oktober.

Det jeg opplevde ville garantert rammet GPS i bil også om det hadde vært "jamming".

Veldig spent på om de klarer å holde seg unna DAB frekvensene under øvelsen.

Ionosfæriske forstyrrelse...De samme som lager nordlys, forstyrrer også gps i varierende grad. Kan forstyrre en eller flere satellitter. 

Om gps mottaker følger mange satellitter, så vil den sikkert klare å finne ut selv om en satellitt er på bærtur...Men om en har få satellitter, ned mot 4, så kan det gå utover posisjonen endel. 

Kan også gi dårlige posisjoner i perioder med få satellitter, som alle er på linje eller veldig samlet. Da kan det bli vanskelig å triangulere satellittene skikkelig for mottakeren. Mottakeren måler jo bare avstander til minst 3-4 satellitter, og regner ut posisjon. 

Skjer også at en satellitt har klokke som drifter, og dette blir ikke oppdatert i satelittnettverket før de passerer over en bakkestasjon. Waas/Egnos vil sørge for at slikt oppdateres mye kjapper, og mottakeren kan korrigere for dårlige satellitter.

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...