Rotorrex400 Startet 21.September.2018 Link til dette innlegget Startet 21.September.2018 (redigert) Heisann! Da va båten oppe for vinteren og service på motor står for tur. Motorolje er skifta og gikk fint, men når jeg skulle skifte girolje og skulle tappe den gamle ut så var ikke den vanlig syntes jeg. Den var gråaktig og inneholder mest sannsynlig pvann etter som jeg har lest. Til vanlig er den gulaktig. Hva kan gjøres får å fikse dette hvis det er vann i oljen? Redigert 21.September.2018 av Adrian123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 (redigert) For å hive meg på hvorfor påhengere kan ha vann i gearoljen så kan dette bli suget inn i tappe eller nivå skruen fordi man bruker pakningene flere ganger isteden for å bytte de. Simringen i propelakselen er en annen mulighet. Jeg har ikke så mye greie på påhengere men jeg antar man kan trykk og vakumteste disse på samme måte som drev. Redigert 21.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Hei, overskriften er nå byttet?? Pakningene till tappepluggene på undevannshuset ble byttet i fjord da jeg byttet gearoil. For ca 2 måneder siden grunnstøtte jeg med motoren slik at den kom ned i sanden, kanskje noe tang og småstein også, ser merker på den finnen helt nederst på undevannshuset at det er skrapt borti. Kan dette ha noe med dette å gjøre da? Men ved å se på fargen på gearoljen, så er det vann i den? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 (redigert) Det ser ut for meg at det an være litt vann i oljen men ikke mye for da blir den majonesfarget Hvis du sparer på oljen så vil eventuelt vannet skille seg ut og legge seg i bunn på glasset. Understreker at jeg ikke har noe spesielt god greie på tema vann i gearolje på påhengere men av mangel på andre svar hitil så foreslår jeg følgende. Ta av propelen og inspiser simringen på propelakselen om du kan se spor etter oljelekkasje. Feks kan en fiskesene som har surret seg rundt akselen gjøre mye ugang. Redigert 21.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Ville også begynt med inspeksjon av simringen rundt propellakselen. Ikke uvanlig at denne går hvis du får en rest av en fiskesene eller lignende rundt akslingen (bak propellen), og da lekker det sjøvann inn i gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 kan ikke se noe vann i olje din gott brukt gearolje. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
pipe Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 ibizafan skrev On 21.9.2018 at 20.49: kan ikke se noe vann i olje din gott brukt gearolje. Vis hele sitatet Det er vel det som er mest sansynelig med en såpass ny motor men om noen dager så legger vannet seg i bunnen av glasset hvis det er vann der. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 girolje med vann blir som majones. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Flow Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 ibizafan skrev On 21.9.2018 at 21.03: girolje med vann blir som majones. Vis hele sitatet Ibiziafan har et poeng her. Olje iblandet med vann får gjerne en gul farge og konsistens (som majones). Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Den olja der så ikke ille ut. Skift med nytt og la den stå over vinteren. Sjekk propellen - se etter bulker/skader på en av bladene som kan forårsake ubalanse. Oftest kast i propellen som kverker simringer o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 22.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Ligger simmeringen inni propellen, altså her? Redigert 22.September.2018 av Adrian123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 svebe skrev On 22.9.2018 at 5.28: Den olja der så ikke ille ut. Vis hele sitatet Det var min tanke også, dog med forbehold om dårlig syn og uklart bilde osv At oljen ikke ser identisk ut med den man fyllte på som ny er vel også vanlig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dr Nelson Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Har spart på giroljen fra i fjor for å sjekke om det er vann, metall i. Men var ikke det, men når den skal se ut som majones så skal jeg teste dette ikveld. Kjører ned å henter meg litt sjøvann og mikser det inn, så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Adrian123 skrev On 22.9.2018 at 10.30: Ligger simmeringen inni propellen, altså her? Vis hele sitatet Da var propelen av ja. Nei,simringen sitter i gearhuset på påhengeren der propelakselen går. Ser du ikke oljelekkasje der og ikke finner fiskesene eller lignende på propelakselen så ta å sett bort motoren for vinteren. Behold oljen i glasset så kan du sjekke om det ligger vann i glasset i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Dr Nelson skrev On 22.9.2018 at 16.24: Har spart på giroljen fra i fjor for å sjekke om det er vann, metall i. Men var ikke det, men når den skal se ut som majones så skal jeg teste dette ikveld. Kjører ned å henter meg litt sjøvann og mikser det inn, så får vi se Vis hele sitatet Min erfaring er at det er mengden vann som bestemmer hvilken farge man ender opp med. Har sett lys grå,majones og hvit. Normalt vil du ha problemer med å få blandet vann og olje i sammen uten å "piske" det sammen Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 22.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) pipe skrev On 22.9.2018 at 16.32: Nei,simringen sitter i gearhuset på påhengeren der propelakselen går. Vis hele sitatet Oki, så da må dette av med de to boltene (se bilde) og bak der sitter den? Lå noe tangrester bak der då, kan dette ha noe å si? Hvis det er oljelekasje då, så da må simringen og kanskje o-ringene til de to skruen til gearoilen skiftes? Redigert 22.September.2018 av Adrian123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Nummer 14 er simringen så du må skru av og fjerne nr 11 for å få byttet. Ett råd,se om det kommer vann i bunnen av glasset hvis ikke er det jo ikke noe galt heller. Edit litt klønete formulert men simringen nr 14 sitter inni del nr 11. Redigert 22.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 For meg begynner dette å nærme seg; "If it works, don't fix it". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Mouche skrev On 22.9.2018 at 18.12: For meg begynner dette å nærme seg; "If it works, don't fix it". Vis hele sitatet Kan vanskelig være uenig i en slik konklusjon. Det er ikke bevist at det er vann i oljen og motoren er i fra 2015. La den være som den er til det motsatte er bevist. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 22.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Den er grei, imorgen fyller jeg på ny gearoil og setter den bort for vinteren. Men er det lekasje og det kommer vann eller saltvann inn i gearhuset, hva er skadene, at tannhjulene inni der ruster eller? Redigert 22.September.2018 av Adrian123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Hvis du ikke setter på propelen igjen kan du jo sjekke om det svetter ut olje der. La den stå noen dager så vrir du akselen 1 cm og venter noen dager osv til du er helt rundt. Hvis du har vann i oljen er det i så liten mengde at det ikke er skadelig. Har man majonesfarget olje så mister oljen sine smørende egenskaper som igjen går utover hovedsaklig lager og tannhjul som går i inngrep med hverandre. Tror nok i all hovedsak at oljen fortsatt har nok anti rustegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Det samme tror jeg, jeg har kke fylt på girolje ennå da jeg er tom. Kan jeg kjøpe girolje på biltema eller er det et bomkjøp? Og sånn som pakninger til tappeskruene, må jeg ha nye eller kan jeg bruke de et år om igjen da de ser helt fin ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Jeg har selv benyttet girolje fra Biltema uten at jeg har opplevd det som noe problem. Har også brukt de samme pakningene ved en del anledninger, men pleid å bytte de ut hvert annet år for sikkerhets skyld. Har heller ikke opplevd noe problem med dette. I "boken" står det helt sikkert at man skal bytte disse hvert år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rotorrex400 Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000017670 Er det denne giroljen du bruker? Har du 2 eller 4t? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.