Jump to content

Vann i girolje på yamaha 6hk 4t 2015 modell

Rotorrex400

Recommended Posts

Heisann!

Da va båten oppe for vinteren og service på motor står for tur.

Motorolje er skifta og gikk fint, men når jeg skulle skifte girolje og skulle tappe den gamle ut så var ikke den vanlig syntes jeg. 

Den var gråaktig og inneholder mest sannsynlig pvann etter som jeg har lest.

Til vanlig er den gulaktig.

Hva kan gjøres får å fikse dette hvis det er vann i oljen? 

F8D4D970-BE2E-4AC5-8A92-04084E9AD51B.jpeg

01089425-72B8-4DA0-A9CC-83D988B2EA7E.jpeg

Redigert av Adrian123 (see edit history)

For å hive meg på hvorfor påhengere kan ha vann i gearoljen så kan dette bli suget inn i tappe eller nivå skruen fordi man bruker pakningene flere ganger isteden for å bytte de.
Simringen i propelakselen er en annen mulighet.
Jeg har ikke så mye greie på påhengere men jeg antar man kan trykk og vakumteste disse på samme måte som drev.

Redigert av pipe (see edit history)

Hei, overskriften er nå byttet??

Pakningene till tappepluggene på undevannshuset ble byttet i fjord da jeg byttet gearoil. 

For ca 2 måneder siden grunnstøtte jeg med motoren slik at den kom ned i sanden, kanskje noe tang og småstein også, ser merker på den finnen helt nederst på undevannshuset at det er skrapt borti. Kan dette ha noe med dette å gjøre da? Men ved å se på fargen på gearoljen, så er det vann i den?

Det ser ut for meg at det an være litt vann i oljen men ikke mye for da blir den majonesfarget
Hvis du sparer på oljen så vil eventuelt vannet skille seg ut og legge seg i bunn på glasset.

Understreker at jeg ikke har noe spesielt god greie på tema vann i gearolje på påhengere men av mangel på andre svar hitil så foreslår jeg følgende.
Ta av propelen og inspiser simringen på propelakselen om du kan se spor etter oljelekkasje.
Feks kan en fiskesene som har surret seg rundt akselen gjøre mye ugang.

Redigert av pipe (see edit history)
5 hours ago, Adrian123 said:

Ligger simmeringen inni propellen, altså her?

1BC4AFF8-4306-4A9B-842C-8B01E6B70556.jpeg

Da var propelen av ja.
Nei,simringen sitter i gearhuset på påhengeren der propelakselen går.
Ser du ikke oljelekkasje der og ikke finner fiskesene eller lignende på propelakselen så ta å sett bort motoren for vinteren.
Behold oljen i glasset så kan du sjekke om det ligger vann i glasset i løpet av vinteren

11 minutes ago, Dr Nelson said:

Har spart på giroljen fra i fjor for å sjekke om det er vann, metall i. Men var ikke det, men når den skal se ut som majones så skal jeg teste dette ikveld. Kjører ned å henter meg litt sjøvann og mikser det inn, så får vi se 

Min erfaring er at det er mengden vann som bestemmer hvilken farge man ender opp med.
Har sett lys grå,majones og hvit.
Normalt vil du ha problemer med å få blandet vann og olje i sammen uten å "piske" det sammen

pipe skrev 25 minutter siden:

Nei,simringen sitter i gearhuset på påhengeren der propelakselen går.

Oki, så da må dette av med de to boltene (se bilde) og bak der sitter den? 

Lå noe tangrester bak der då, kan dette ha noe å si?

Hvis det er oljelekasje då, så da må simringen og kanskje o-ringene til de to skruen til gearoilen skiftes?

F8EA5939-6429-43C9-88D1-2C8A069336CC.jpeg

Redigert av Adrian123 (see edit history)

Hvis du ikke setter på propelen igjen kan du jo sjekke om det svetter ut olje der.
La den stå noen dager så vrir du akselen 1 cm og venter noen dager osv til du er helt rundt.
Hvis du har vann i oljen er det i så liten mengde at det ikke er skadelig.

Har man majonesfarget olje så mister oljen sine smørende egenskaper som igjen går utover hovedsaklig lager og tannhjul som går i inngrep med hverandre.
Tror nok i all hovedsak at oljen fortsatt har nok anti rustegenskaper.

Jeg har selv benyttet girolje fra Biltema uten at jeg har opplevd det som noe problem. Har også brukt de samme pakningene ved en del anledninger, men pleid å bytte de ut hvert annet år for sikkerhets skyld. Har heller ikke opplevd noe problem med dette. I "boken" står det helt sikkert at man skal bytte disse hvert år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...