Korsfjord
Jeg forstår argumentasjonen til Pinkvin og Nevermind.
Men jeg synes det er ufint av Pinkvin og Boble65 å tillegge andre holdninger som at "det er bare unger" og lignende. Mine barn er det mest dyrebare for meg også.
Problemet er, som PiperBill påpeker, at med så strenge krav blir ikke slik undervisning gjennomført. Det blir for dyrt, for byråkratisk og tungvint. Så får man holde seg i klasserommet i stedet, da. Men det er synd det blir slik.
Her jeg bor, er det lange tradisjoner for at sjøvante lærere, men også foreldre eller andre, en gang iblant tar med seg barn fra skoler og barnehager korte turer ut i båt, for å fiske eller "ekspedisjoner" (f. eks telttur) til en holme i nærheten. Her har også vært alternativ undervisning for ungdommer som ikke har klart å tilpasse seg tradisjonell skolegang, og der har man brukt sjøen som innfallsvinkel.
Dette har vært basert på tillit. Tillit på den måten at rektor/barnehagestyrer kjenner til at den som tar med seg barna er sjøvant, og tillit på den måten at foreldre har blitt informert i god tid, og har mulighet til å reservere seg. Noe som meg bekjent ingen har gjort.
Så at regelverket fører til færre ulykker er sikkert riktig, for blir det ingen tur på sjøen, blir det heller ingen uhell.
PS! Det ligger også en skjult læring i det at man ikke kan stikke "rett utenfor neset" for å trekke et garn, uten D5L, Dobbelt opp med VHFer osv., og hva er det, tror dere?
Jo, at sjøen er et sted man ikke kan ferdes uten dyrt utstyr og mye formalkompetanse.