Jump to content

Edit History

Korsfjord

Korsfjord

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

 

For meg er det enkelt, i regi av barnehage/skole/idrett følg de minimumseglene som finnes.

 

Bilføreren som kjører mine unger skal ha bilsertifikat og bilen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Bussjåføren skal ha busesertifikat og bussen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Flygeren skal ha de sertifikat han/hun trenger og flyet skal være godkjent, mannskapet skal passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. Og selvsagt skal båtfører være sertifisert, båten godkjent til bruken og båtfører passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. 

 

Hvorfor ble det plutselig ikke så nøye med sertifisert båtfører og båt? 

 

Om jeg låner en russebuss så er det ok at kjører barnehageungene deres selv om jeg bare har bilsertifikat? Og det er ikke så nøye om bussen har det sikkerhetsutstyret eller er godkjent heller. 

 

Skjønner ikke hva dere tenker....? 

 

 

 

Jeg skal prøve å forklare en gang til hva jeg tenker. 

 

Først: Jeg mener også at gjeldende lover og regler skal overholdes. 

 

Men det må også være lov å si fra når de samme lovene og reglene er urimelig strenge eller slår feil ut. 

 

Slik bruken av båter har vært i denne sammenhengen i mitt nærmiljø, er det "overkill" med D5L, stasjonær VHF, etc etc. Man har gjerne tatt med så mange som båten er godkjent for, et tilstrekkelig antall voksne inkludert, på korte turer nær land og i beskyttet farvann. Alle har selvsagt redningsvest, noe som uansett er et krav i små båter. 

 

Etter mitt syn innebærer dette en betydelig mindre risiko enn både busser og fly, som du sammenligner det hele med. Ingen har til nå kommet med en statistikk som tilsier behov for innstramming av regelverket. Busser, biler og flyhar hatt sertifiseringskrav i flere generasjoner, mens obligatorisk båtførerbevis er nytt, og omfavner ikke engang alle dagens voksne. 

 

Jeg kan gjerne støtte opp om krav til båtførerbevis, og riktig bruk av typegodkjent båt, men der går grensen for meg. 

 

Blir regelverket for strengt, blir det heller ingen barn som får være i båt bortsett fra med familie og venner, hvis noen av dem har båt. 

 

Så blir det flott statistikk. Ingen ulykker. Men ser vi bak tallene, vil årsaken være at ingen har vært på tur. 

 

Jeg skulle sluttet meg til ditt standpunkt dersom det foregikk mye risikabel ferdsel i de forbindelser som vi diskuterer her. 

Korsfjord

Korsfjord

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

 

For meg er det enkelt, i regi av barnehage/skole/idrett følg de minimumseglene som finnes.

 

Bilføreren som kjører mine unger skal ha bilsertifikat og bilen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Bussjåføren skal ha busesertifikat og bussen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Flygeren skal ha de sertifikat han/hun trenger og flyet skal være godkjent, mannskapet skal passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. Og selvsagt skal båtfører være sertifisert, båten godkjent til bruken og båtfører passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. 

 

Hvorfor ble det plutselig ikke så nøye med sertifisert båtfører og båt? 

 

Om jeg låner en russebuss så er det ok at kjører barnehageungene deres selv om jeg bare har bilsertifikat? Og det er ikke så nøye om bussen har det sikkerhetsutstyret eller er godkjent heller. 

 

Skjønner ikke hva dere tenker....? 

 

 

 

Jeg skal prøve å forklare en gang til hva jeg tenker. 

 

Først: Jeg mener også at gjeldende lover og regler skal overholdes. 

 

Men det må også være lov å si fra når de samme lovene og reglene er urimelig strenge eller slår feil ut. 

 

Slik bruken av båter har vært i denne sammenhengen i mitt nærmiljø, er det "overkill" med D5L, stasjonær VHF, etc etc. Man har gjerne tatt med så mange som båten er godkjent for, et tilstrekkelig antall voksne inkludert, på korte turer nær land og i beskyttet farvann. Alle har selvsagt redningsvest, noe som uansett er et krav i små båter. 

 

Etter mitt syn innebærer dette en betydelig mindre risiko enn både busser og fly, som du sammenligner det hele med. Ingen har til nå kommet med en statistikk som tilsier behov for innstramming av regelverket. Busser, biler og flyhar hatt sertifiseringskrav i flere generasjoner, mens obligatorisk båtførerbevis er nytt, og omfavner ikke engang alle dagens voksne. 

 

Jeg kan gjerne støtte opp om krav til båtførerbevis, og riktig bruk av typegodkjent båt, men der går grensen for meg. 

 

Blir regelverket for strengt, blir det heller ingen barn som får være i båt bortsett fra med familie og venner, hvis noen av dem har båt. 

 

Så blir det flott statistikk. Ingen ulykker. Men ser vi bak tallene, vil årsaken være at ingen har vært på tur. 

 

Jeg skulle sluttet meg til ditt standpunkt dersom det foregikk mye risikabel ferdsel i de forbindelser som vi diskuterer her. Min påstand er at det gjør det ikke, og til nå har ingen kunnet påvise noe behov for innstramming gjennom f.eks statistikker. 

Korsfjord

Korsfjord

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

 

For meg er det enkelt, i regi av barnehage/skole/idrett følg de minimumseglene som finnes.

 

Bilføreren som kjører mine unger skal ha bilsertifikat og bilen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Bussjåføren skal ha busesertifikat og bussen skal være godkjent, sjåføren skal passe på at ungene er sikret forsvarlig. Flygeren skal ha de sertifikat han/hun trenger og flyet skal være godkjent, mannskapet skal passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. Og selvsagt skal båtfører være sertifisert, båten godkjent til bruken og båtfører passe på at passasjerene er sikret forsvarlig. 

 

Hvorfor ble det plutselig ikke så nøye med sertifisert båtfører og båt? 

 

Om jeg låner en russebuss så er det ok at kjører barnehageungene deres selv om jeg bare har bilsertifikat? Og det er ikke så nøye om bussen har det sikkerhetsutstyret eller er godkjent heller. 

 

Skjønner ikke hva dere tenker....? 

 

 

 

Jeg skal prøve å forklare en gang til hva jeg tenker. 

 

Først: Jeg mener også at gjeldende lover og regler skal overholdes. 

 

Men det må også være lov å si fra når de samme lovene og reglene er urimelig strenge eller slår feil ut. 

 

Slik bruken av båter har vært i denne sammenhengen i mitt nærmiljø, er det "overkill" med D5L, stasjonær VHF, etc etc. Man har gjerne tatt med så mange som båten er godkjent for, et tilstrekkelig antall voksne inkludert, på korte turer nær land og i beskyttet farvann. Alle har selvsagt redningsvest, noe som uansett er et krav i små båter. 

 

Etter mitt syn innebærer dette en betydelig mindre risiko enn både busser og fly, som du sammenligner det hele med. Ingen har til nå kommet med en statistikk som tilsier behov for innstramming av regelverket. Busser, biler og flyhar hatt sertifiseringskrav i flere generasjoner, mens obligatorisk båtførerbevis er nytt, og omfavner ikke engang alle dagens voksne. 

 

Jeg kan gjerne støtte opp om krav til båtførerbevis, og riktig bruk av typegodkjent båt, men der går grensen for meg. 

 

Blir regelverket for strengt, blir det heller ingen barn som får være i båt bortsett fra med familie og venner, hvis noen av dem har båt. 

 

Så blir det flott statistikk. Ingen ulykker. Men ser vi bak tallene, vil årsaken være at ingen har vært på tur. 



×
×
  • Create New...