Jump to content

Edit History

Korsfjord

Korsfjord

De maritime barnehagene var det andre enn meg som blandet inn her. Sant å si tenkte jeg ikke på eksistensen av slike i det hele tatt da jeg leste det innledende innlegget i BT og så vidt jeg kan se er de ikke nevnt i innlegget heller. Jeg kjenner så lite til driften av slike at jeg ikke vil synse om hva som er fornuftige krav her. Men ja, driver man en virksomhet som er tuftet på at man skal til sjøs nærmest daglig, hele året, "uansett vær", så bør det selvsagt stilles krav til både båtfører og utstyr. 

 

Det jeg derimot har god kjennskap til, er at flere skoler i mitt nærmiljø har drevet med praktiske prosjekter og/eller alternativ undervisning der bruk av båt har vært involvert som en viktig del. Her har man vært korte turer ut på fjorden, nær land og bare i værforhold og farvann båtene var egnet for. Var været dårlig, gikk man aldri fra kai. Med andre ord lav risiko. Båtene som ble brukt, kunne imidlertid ikke ha tilfredsstilt de strenge kravene det ble referert til. Man visste sannsynligvis ikke om kravene heller, for øvrig.

Dette kom typisk i stand av at båtvante ildsjeler i skolen tok initiativ, og det hele ble gjerne muliggjort ved at både arbeidsgiver og arbeidstaker delte kostnader, vel vitende om at noe slikt ville være svært vanskelig, sannsynigvis umulig å få til om man skulle vente på ekstra midler fra myndighetene. Så da ordnet man det selv, ut fra de mulighetene som lå i skolens budsjett. Jeg vet med sikkerhet at mitt nærmiljø ikke er det eneste som har sett slike opplegg langs kysten. 

Nå er vel slike undervisningsopplegg av ulike grunner i ferd med å dø ut uansett, av grunner som jeg har påpekt i andre innlegg. Men regelverket som det her er referert til vil være den siste spikeren i kisten. Gledelig, synes nok mange. Jeg synes det er synd, for det er utallige elever som har hatt glede og utbytte av dette. Satt litt på spissen, så er det synd om man ikke skal kunne gjøre slike ting, fordi forholdene er så tøffe på Svalbard (Siden noen dro det inn i bildet litt ovenfor her).

 

Så må jeg si jeg er litt forundret over den "alt-eller-ingenting"-tankegangen som enkelte gir uttrykk for her.

Altså, enten synes man regelverket er perfekt som det er, eller så mener man at alt er greit. Ja, man driter  sågar i barns sikkerhet. For eksempel at å sende massevis av barnehagebarn ut i en båt uten oppdriftsmidler, eller i en liten gummibåt midtvinters er innafor. 

 

Det kan jo hende at man kan godta at det stilles krav, men at man mener kravene er for strenge? 

 

Jeg kunne tatt tak i en del andre ting som mine motdebattanter har skrevet her, men smått febersyk legger jeg inn årene for denne gangen. Jeg har fått frem det jeg mente. De som er uenige, kan i alle fall glede seg over å ha regelverk og myndigheter på sin side, og at min synsing om dette ikke vil forandre på noe :smiley:

Korsfjord

Korsfjord

De maritime barnehagene var det andre enn meg som blandet inn her. Sant å si tenkte jeg ikke på eksistensen av slike i det hele tatt da jeg leste det innledende innlegget i BT og så vidt jeg kan se er de ikke nevnt i innlegget heller. Jeg kjenner så lite til driften av slike at jeg ikke vil synse om hva som er fornuftige krav her. Men ja, driver man en virksomhet som er tuftet på at man skal til sjøs nærmest daglig, hele året, "uansett vær", så bør det selvsagt stilles krav til både båtfører og utstyr. 

 

Det jeg derimot har god kjennskap til, er at flere skoler i mitt nærmiljø har drevet med praktiske prosjekter og/eller alternativ undervisning der bruk av båt har vært involvert som en viktig del. Her har man vært korte turer ut på fjorden, nær land og bare i værforhold og farvann båtene var egnet for. Var været dårlig, gikk man aldri fra kai. Med andre ord lav risiko. Båtene som ble brukt, kunne imidlertid ikke ha tilfredsstilt de strenge kravene det ble referert til. Man visste sannsynligvis ikke om kravene heller, for øvrig.

Dette kom typisk i stand av at båtvante ildsjeler i skolen tok initiativ, og det hele ble gjerne muliggjort ved at både arbeidsgiver og arbeidstaker delte kostnader, vel vitende om at noe slikt ville være svært vanskelig, sannsynigvis umulig å få til om man skulle vente på ekstra midler fra myndighetene. Så da ordnet man det selv, ut fra de mulighetene som lå i skolens budsjett. Jeg vet med sikkerhet at mitt nærmiljø ikke er det eneste som har sett slike opplegg langs kysten. 

Nå er vel slike undervisningsopplegg av ulike grunner i ferd med å dø ut uansett, av grunner som jeg har påpekt i andre innlegg. Men regelverket som det her er referert til vil være den siste spikeren i kisten. Gledelig, synes nok mange. Jeg synes det er synd, for det er utallige elever som har hatt glede og utbytte av dette. Satt litt på spissen, så er det synd om man ikke skal kunne gjøre slike ting, fordi forholdene er så tøffe på Svalbard (Siden noen dro det inn i bildet litt ovenfor her).

 

Så må jeg si jeg er litt forundret over den "alt-eller-ingenting"-tankegangen som enkelte gir uttrykk for her.

Altså, enten synes man regelverket er perfekt som det er, eller så mener man at alt er greit. Ja, man driter  sågar i barns sikkerhet. For eksempel at å sende massevis av barnehagebarn ut i en båt uten oppdriftsmidler, eller i en liten gummibåt midtvinters. Det er på grensen til frekt å undervurdere sine motdebattanter på den måten. 

 

Det kan jo hende at man kan godta at det stilles krav, men at man mener kravene er for strenge? 

 

Jeg kunne tatt tak i en del andre ting som mine motdebattanter har skrevet her, men smått febersyk legger jeg inn årene for denne gangen. Jeg har fått frem det jeg mente. De som er uenige, kan i alle fall glede seg over å ha regelverk og myndigheter på sin side, og at min synsing om dette ikke vil forandre på noe :smiley:



×
×
  • Create New...