Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

On 10/6/2018 at 9:30 AM, Pinkvin said:

 

Problemet her er at de "ikke- ikke logiske" da mener at så få drukner til tross for at regelverket brytes (av noen få), da kan en like godt fjerne regelverket ;-) Mao, at få drukner er ett bevis på at regelverket er unødvendig.... som jo er "pling i boksen" tolkning, men greit. 

 

De logiske blant oss vil hevde at det er regelverket som virker etter hensikten. 

---

Håper du leste artikkelen også?

 

Mye av dette har ingen relevans til båtlivet eller regelverk, men fanges delvis opp av tekniske løsninger og endring i livsstil. Setebelte og sikring av barn i bil er en symbiose - fornuftig sådan. Men dernest har den tekniske utviklingen tatt over.

 

Hva er farligst av en "fersking" med førerkortet for bil eller den erfarne men aldri sertifiserte sjåføren? 18-åringen eller bestefaren som kjørte mye før han kanskje av en litt ymse grunn måtte levere det inn - gitt at en av dem skulle frakte poden til sykehuset.

 

At det skal kreves utdanning på radar, nødbluss og egentlig også VHF for å ta med noen fra Sjøholmen (Bærum, for de som er kjent) og ut på Borøya på en fni, varm og rolig dag er skrivebordsikkerhet. Sjansen er vel nesetn større for å skade noen med et nødbluss... Mye viktigere med erfarne, voksne folk som tar ansvar. Ikke en "jypling" med D5L som har masse plastkort i lomma og null vett til å følge med kortet... De finnes like mange av eller kanskje til og med flere av enn motsatte - er min påstand. Nok av folk med papirene i orden som har null sans for å gjøre en god, faglig godt og sikker jobb . 

Ventus

Ventus

On 10/6/2018 at 9:30 AM, Pinkvin said:

 

Problemet her er at de "ikke- ikke logiske" da mener at så få drukner til tross for at regelverket brytes (av noen få), da kan en like godt fjerne regelverket ;-) Mao, at få drukner er ett bevis på at regelverket er unødvendig.... som jo er "pling i boksen" tolkning, men greit. 

 

De logiske blant oss vil hevde at det er regelverket som virker etter hensikten. 

---

Håper du leste artikkelen også?

 

Mye av dette har ingen relevans til båtlivet eller regelverk, men fanges delvis opp av tekniske løsninger og endring i livsstil. Setebelte og sikring av barn i bil er en symbiose - fornuftig sådan. Men dernes har den tekniske utviklingen tatt over.

 

Hva er farligst av en "fersking" med førerkortet for bil eller den erfarne men aldri sertifiserte sjåføren? 18-åringen eller bestefaren som kjørte mye før han kanskje av en litt ymse grunn måtte levere det inn - gitt at en av dem skulle frakte poden til sykehuset.

 

At det skal kreves utdanning på radar, nødbluss og egentlig også VHF for å ta med noen fra Sjøholmen (Bærum, for de som er kjent) og ut på Borøya er skrivebordssikkerhet. Mye viktigere med erfarne, voksne folk som tar ansvar. Ikke en "jypling" med D5L som har masse plastkort i lomma og null vett å følge med... De finnes like mange av eller kanskje til og med flere av enn motsatte - er min påstand. Nok av folk med papirene i orden som har null sans for å gjøre en god, faglig godt og sikker jobb . 



×
×
  • Create New...