
Ventus
On 10/6/2018 at 9:30 AM, Pinkvin said:
Problemet her er at de "ikke- ikke logiske" da mener at så få drukner til tross for at regelverket brytes (av noen få), da kan en like godt fjerne regelverket ;-) Mao, at få drukner er ett bevis på at regelverket er unødvendig.... som jo er "pling i boksen" tolkning, men greit.
De logiske blant oss vil hevde at det er regelverket som virker etter hensikten.
---
Håper du leste artikkelen også?
Mye av dette har ingen relevans til båtlivet eller regelverk, men fanges delvis opp av tekniske løsninger og endring i livsstil. Setebelte og sikring av barn i bil er en symbiose - fornuftig sådan. Men dernest har den tekniske utviklingen tatt over.
Hva er farligst av en "fersking" med førerkortet for bil eller den erfarne men aldri sertifiserte sjåføren? 18-åringen eller bestefaren som kjørte mye før han kanskje av en litt ymse grunn måtte levere det inn - gitt at en av dem skulle frakte poden til sykehuset.
At det skal kreves utdanning på radar, nødbluss og egentlig også VHF for å ta med noen fra Sjøholmen (Bærum, for de som er kjent) og ut på Borøya på en fni, varm og rolig dag er skrivebordsikkerhet. Sjansen er vel nesetn større for å skade noen med et nødbluss... Mye viktigere med erfarne, voksne folk som tar ansvar. Ikke en "jypling" med D5L som har masse plastkort i lomma og null vett til å følge med kortet... De finnes like mange av eller kanskje til og med flere av enn motsatte - er min påstand. Nok av folk med papirene i orden som har null sans for å gjøre en god, faglig godt og sikker jobb .