
Ventus
On 10/8/2018 at 6:42 PM, Ventus said:On 10/7/2018 at 10:33 PM, Pinkvin said:
Godt mulig det, men dette skal gjelde overalt, hele tiden. Om en skal ha en minimumstandard så kan en jo ikke forhandle den vekk etter eget forgodtbefinnende og lokale forhold der og da når det handler om å ta barnehage- og skoleunger ut i båt i barnehagens/skolens regi.
Og hvordan skal du forvalte en slik skjønnsvurdering? Skal foreldrene overlate det til tilfeldige voksne å si at det her og nå ikke trengs hverken, kart, VHF, bluss eller noe for denne transporten av unger over åpent sjø?
Og eksempelet ditt, midt i gryta i Bærum, stappfullt av båter, hvor en må forholde seg til mye annen båttrafikk, passere både kardinalmerker og grunner. Ja der mener du hvem som helst i hva som helst kan frakte barnehageungene. Det viser vel at denne skjønnvurderinga om hva som er ok ikke er særlig ok.
Men du er for at ferjer, og andre som driver med transport av folk i samme område, de må ha både sertifisering og båter på stell?
Når far er på firmatur så må de som fører Ribben ha alt i orden, men pappaen med Rib kan gjerne kjøre for barnehager og skoler uten å ha noe som helst i orden.
---
Får ikke dette til å henge i sammen i det hele tatt.
Får hjelpe litt til...
1) Hvis du mener sikkerhet foran alt - og at alle liv er like mye verdt - så skal du kunne forståes som at man egentlig burde innført D5L også for fritidsbåtflåten. De frakter like mange passasjerer (ift. "barnehagebruken"), brukes trolig oftere til og med (høyere frekvens som øker risikoen), samt trolig over et større spenn (geografisk, værforhold med mere som også øker risikoen). Du mener at man ikke kan la folk skille mellom fornuftig bruk og foranstaltninger, og således kan ledes mot grenseverdien at "worst case" skal og må gjelde alle for å redde folk fra seg selv.
Hva er ditt argument for at så ikke er tilfelle - gitt dine tidligere tolkninger av sikkerhet og viktigheten av dette. Eller skal det bare gjelde i næringsregi og "fritidsliv" er mindre verdt?
2) Mener du at krav til radar, nødbluss, VHF med mere er et krav fra Sjøholmen til Borøya? Er dette åpen sjø? Burde de som styrer Rigmor/Rigfar ha samme sertifikat som de som styrer f.eks. fergene i Oslofjorden - igjen i en fortolkning at av alt skal gjøres? Eller kan det være formildende omstendigheter (les: bruksbegrensninger i form av en instruks/regelement som kan distribueres)?
3) I tidligere tider i hvertfall padlet 3 og 3 stk. barn alene i kano fra nevnte Sjøholmen til Borøya. Tilsvarende med jollene som ble seilt - og kullseilt. Var dette forsvarlig eller "galskap" - gitt kravene som stilles for å frakte samme barna, i samme flytevest mellom samme lokasjonene i en CE-merket båt med motor på rolige sommerdager?
Antar du har noen svar på denne også - eller vil du heller bare svare generelt og i løse vendinger der du mener folk er både gale, utsetter alt og alle for stor risiko med mere?
Noe å tenke på samtidig; hva er risikoen selv med dette magiske regelverket? Har vel også savnet din tanke tanke rundt dette med frekvens av et gjøremål mtp. risikonivå...