Hakkannen
Pinkvin skrev 37 minutter siden:
- Fartøyet opererer i maksimum 10 knop
- Fører av fartøyet har båtførerprøven
- Det er god mobildekning i området og mobiltelefonen oppbevares i vanntett futteral
- Alle om bord er iført egnet flyteutstyr under hele seilasen
- Fartøyet har om bord en innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet
For vår del (som med jevne mellomrom benytter Lundsvågen Naturskoles fasiliteter i Stavanger) blir i alle fall disse anbefalingene fulgt. Elevene har ikke anledning til å bruke egne flytevester ombord, kun Lundsvågens egne knalloransje og selvrettende redningsvester, med krage. Disse må også benyttes ved all ferdsel på brygge, erfarer at det oftest er der elevene plumper uti, ikke fra båtene (sett vekk fra kajakkene, men da med overlegg - og så klart med følgebåt). I tillegg skjer all båtferdsel i skjermet farvann mellom byøyene i Stavanger. Mener på at det også er VHF med ombord i skyssbåtene (ombygde livbåter).
Må si at ut fra rammene rundt, og under de strenge og gjennomtenkte sikkerhetsreglene både Lundsvågen og vi har, føler jeg meg så trygg som jeg kan med tanke på å ha ansvaret for en gjeng med ungdommer på tur. Fornuftige regler, der ungdommene er med på å ansvarliggjøres for at turen skal være kjekk og sikker for alle, gjør at vi drar på tur år etter år, med glede. Lærerike naturopplevelser og mestringsfølelse (under trygge forhold) er noe barn og unge trenger mer av enn de kan få i klasserommet.