Sjøholken
Her ser du to utklipp fra Victron Multiplus manualen, her ser du releet som kobler jord og en av fasene sammen.
I mitt oppsett på mitt fartøy har jeg valgt å koble fra dette, det kan gjøres ved å koble fra en jumper kabel i multiplusen din (se manual).
Grunnen til at jeg har gjort det, er at jeg ønsker med IT nett i min båt, nettopp på grunn av IT nettet sin robuste egenskap til å ikke legge ut sikring ved første jordfeil. Beholder du nettet slik du har det, så vil sikringen mest sannsynlig legge seg ut pga en jordfeil vil være en kortslutning mellom fase og fase. I ditt anlegg er også spenningen mellom fase-jord det samme som fase-fase. I ett IT anlegg er det ca halvparten (gidder ikke drodle ut om hvorfor)
En annen grunn til at jeg har gjort det er at jeg ikke ønsker en fase til jord, med TN nett er det krav om 30mA jordfeilbryter, har du en jordfeil på 29mA vil den ikke løse ut, og zink blir dessverre spist.... Jeg har heller installert en jordfeilvarlser, denne overvåker hele 230V anlegget og gir beskjed ved jordfeil (kan stille inn verdien på den jeg har ABB IWN (finnes også for likestrøm!)).
Min personlig mening er at IT nett er å foretrekke på fartøy. Nettopp på grunn av at jeg ikke ønsker å spenningssette jord. Men en god jordfeilvarsler er da et must, noe som også vil hjelpe deg imot eventuell tæring.