Glastron Startet 21.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2003 Heisan. Ett lite og forhopentligvis enkelt spørsmål for all kompetansen her på båtplassen. Hadde min første tur med min første båt på oslofjorden i går. Måtte utnytte 5 min oppholdsvær. I båten sitter det en Volvo Penta 290A (GM blokk) Dette er en 99 mod, og jeg ville tro att denne skulle gå på vanlig blyfri 95 bensin, Forrige eieren hadde hørt rykter om att denne blokken trenget blybensin. Resultatet har blitt at han har fylt annen hver tank med 95 og 98 bensin. Dette synes jeg virker litt tilfeldig. Er det noen som kan hjelpe meg Mvh. Ole Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2003 Du kan pröve o ringe detta numret till Göteborg Dom kan det meste om Volvo Pentas motorer eller iallafall sende dig vidare till ngn som vet! Marin Industri Teknik AB Marine Leisure, Marine Commercial and Industrial dealer Klangfärgsgatan 4B 426 52 VÄSTRA FRÖLUNDA Sweden Phone: +46 (0)31 769 14 30 Fax: +46 (0)31 69 30 72 Email: leif.erik@mitgbg.se Web: www.mitgbg.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond J Svart 21.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2003 Du kan trygt bruke 95 blyfri uten problemer.Amerikanske motorer etter 1975 er lagd for blyfri. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Majali Svart 21.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2003 Hei Glastron, Jeg kjenner ikke din motor og vil heller ikke benekte Trond J sitt svar, men på sidene til Drevia.se står det at du kun kan kjøre på blybensin med min oktantall 91. Se link: http://www.drevia.se/fuel.htm PS. dette er forøvrig en god side for oss Volvo Penta eiere mvh Eik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Glastron Svart 21.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2003 Huff da. Trodde saken var avgjort. Men så dukket siste inlegget opp. Ja det står jo faktisk i tabellen at motoren må ha blybensin. Sender en mail til sverge, så får vi se va morgendagen bringer av svar. Tusen takk til alle tre for svarene, blir nok "enig" til slutt. Mvh. Ole Sitér dette innlegget Link to post
bmb Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Hei. Jeg har også en 290A. Den er fra -82. På motoren er det merket følgende: Use all kind of leaded or unleaded gasoline, min. 91 octane. Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 23.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Hei. Jeg har også en 290A. Den er fra -82. På motoren er det merket følgende: Use all kind of leaded or unleaded gasoline, min. 91 octane. Volvo Penta. Oisan. Dette lover jo godt. Tolker det slik att du bruker blyfritt. da må da jeg også kunne satse på det. Får skrive en mail til drevia og høre hvorfor de ikke anbefaler dette. Takker for alle tilbakemeldinger. Mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Dette er kanskje litt på siden, men slenger med en liten kommentar likevel... Du sier motoren er en 99 modell GM blokk (med GM formoder jeg made in USA?). Du kan jo da spörre deg selv - tror du virkelig GM lager en motor med andre komponenter (ventilseter etc.) og/eller kompresjon for det utenlandske markedet enn det amerikanske markedet? Jeg finner det höyst usannsynlig. I USA er det ikke mulig å få kjöpt blybensin (ihvertfall ikke på vanlige bensinstasjoner), så enhver motor, fra gressklipper til de störste V8-ere, er nödt til å kunne kjöres på blyfri. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, muligens siden 70-tallet. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 23.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Dette er kanskje litt på siden, men slenger med en liten kommentar likevel... Du sier motoren er en 99 modell GM blokk (med GM formoder jeg made in USA?). Du kan jo da spörre deg selv - tror du virkelig GM lager en motor med andre komponenter (ventilseter etc.) og/eller kompresjon for det utenlandske markedet enn det amerikanske markedet? Jeg finner det höyst usannsynlig. I USA er det ikke mulig å få kjöpt blybensin (ihvertfall ikke på vanlige bensinstasjoner), så enhver motor, fra gressklipper til de störste V8-ere, er nödt til å kunne kjöres på blyfri. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, muligens siden 70-tallet. Kåre Hei Kåre Du har sikkert rett. All logikk burde jo tale for det. Jeg bare spør jeg, har for lite peiling til egentlig å ha noen bestemt mening. Prøver bare å finne ut hvor disse "blybensinryktene" oppstår. Det står jo faktisk i tabellen til "Drevia.se" at denne motoren må ha bly. Ikke vet jeg. Ha en fin kveld. Ole Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Til info: Jeg lærte nå engang at generelt så kan en motor med innsatte ventilseter kjøres på blyfri, rent støpejern krevde bly eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 24.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2003 I siste Båtmagasinet stod det en liste over Volvo Penta motorer som skulle ha "rød 98-bensin" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.