Jump to content

Blybensin på volvo penta


Glastron

Recommended Posts

Heisan.

Ett lite og forhopentligvis enkelt spørsmål for all kompetansen her på båtplassen.

Hadde min første tur med min første båt på oslofjorden i går. :nonod:

Måtte utnytte 5 min oppholdsvær.  :smiley:

I båten sitter det en Volvo Penta 290A (GM blokk)

Dette er en 99 mod, og jeg ville tro att denne skulle gå på vanlig blyfri 95 bensin, Forrige eieren hadde hørt rykter om att denne blokken trenget blybensin.

Resultatet har blitt at han har fylt annen hver tank med 95 og 98 bensin.

Dette synes jeg virker litt tilfeldig.

Er det noen som kan hjelpe meg

 

Mvh. Ole

Link to post

Du kan pröve o ringe detta numret till Göteborg

Dom kan det meste om Volvo Pentas motorer eller iallafall sende dig vidare till ngn som vet!

 

 

 

Marin Industri Teknik AB

   Marine Leisure, Marine Commercial and Industrial dealer

 

   Klangfärgsgatan 4B

   426 52 VÄSTRA FRÖLUNDA

   Sweden

 

   Phone: +46 (0)31 769 14 30

   Fax: +46 (0)31 69 30 72

   Email: leif.erik@mitgbg.se

   Web: www.mitgbg.se

S/Y Gunga Din

Link to post

Huff da.

Trodde saken var avgjort.

Men så dukket siste inlegget opp. :confused:

Ja det står jo faktisk i tabellen at motoren må ha blybensin. :smiley:

Sender en mail til sverge, så får vi se va morgendagen bringer av svar.

Tusen takk til alle tre for svarene, blir nok "enig" til slutt. :wink:

Mvh. Ole

Link to post

Hei.

Jeg har også en 290A. Den er fra -82.

På motoren er det merket følgende:

 

Use all kind of leaded or unleaded gasoline, min. 91 octane.

Volvo Penta.

 

Oisan. Dette lover jo godt.

Tolker det slik att du bruker blyfritt.

da må da jeg også kunne satse på det.

Får skrive en mail til drevia og høre hvorfor de ikke anbefaler dette. :smiley:

Takker for alle tilbakemeldinger.

Mvh Ole

Link to post

Dette er kanskje litt på siden, men slenger med en liten kommentar likevel...

Du sier motoren er en 99 modell GM blokk (med GM formoder jeg made in USA?).  Du kan jo da spörre deg selv - tror du virkelig GM lager en motor med andre komponenter (ventilseter etc.) og/eller kompresjon for det utenlandske markedet enn det amerikanske markedet?  Jeg finner det höyst usannsynlig.  I USA er det ikke mulig å få kjöpt blybensin (ihvertfall ikke på vanlige bensinstasjoner), så enhver motor, fra gressklipper til de störste V8-ere, er nödt til å kunne kjöres på blyfri.  Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, muligens siden 70-tallet.

 

Kåre

Link to post

Dette er kanskje litt på siden, men slenger med en liten kommentar likevel...

Du sier motoren er en 99 modell GM blokk (med GM formoder jeg made in USA?).  Du kan jo da spörre deg selv - tror du virkelig GM lager en motor med andre komponenter (ventilseter etc.) og/eller kompresjon for det utenlandske markedet enn det amerikanske markedet?  Jeg finner det höyst usannsynlig.  I USA er det ikke mulig å få kjöpt blybensin (ihvertfall ikke på vanlige bensinstasjoner), så enhver motor, fra gressklipper til de störste V8-ere, er nödt til å kunne kjöres på blyfri.  Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, muligens siden 70-tallet.

 

Kåre

 

Hei Kåre

Du har sikkert rett.

All logikk burde jo tale for det.

Jeg bare spør jeg, har for lite peiling til egentlig å ha noen bestemt mening.

Prøver bare å finne ut hvor disse "blybensinryktene" oppstår.

Det står jo faktisk i tabellen til "Drevia.se" at denne motoren må ha bly.

Ikke vet jeg.

 

Ha en fin kveld. :crazy:

Ole

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...