thomasd Startet 24.September.2018 Link til dette innlegget Startet 24.September.2018 Vi har en båt med (lyd)isolert motorkasse og en D6 på innsiden. Kassen er naturligvis ikke helt tett, men det er jo mulig å stappe noe remedier i de to luftehullene på sidene i vinter, så blir det litt åpninger i underkant. Noen som har testet med en mindre varmekilden på innsiden av en slik kasse i forhold til om det klarer å holde frosten ute? Evt. hvor kraftig, og hvor kaldt ute? Båten skal ligge på vannet, så den vil få litt hjelp derfra i forhold til temperatur. Får lov til å trekke kun 100 watt, men tenker at det potensielt kan holde? Har dog ikke tenkt å ta sjansen, så første sesongen blir det nok frostvæske uansett... -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Jeg har en selvregulerende varmekabel surret rundt de kritiske punktene på min D6. Den trekker kun ca 80W. Åpner alltid lokket på sjøvannsfiltret litt slik at mesteparten av sjøvannet renner ut. Har aldri hatt problemer med at det fryser. NB! Husk på skru til lokket til sjøvannsfiltret før du starter motoren. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Takk for tips @Bårdp. Du har dette surret på året rundt, da? Ser at det er typisk 10-12w/meter, så da blir det jo noen meter... Du surrer rundt inntaksslange, pumpehus, varmeveksler, etc - altså det som er sjøvannskretsen? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Så lenge båten ligger på sjøen og at sjøen aldri fryser til, så kommer du nok mest sansynlig aldri til å oppleve at det blir minusgrader i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Men skal du ikke bruke båten i vinter, er vel frostvæske i sjøvannsdelen det enkleste.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Ja kabelen ligger der hele året husker nå ikke nøyaktig hva jeg snurret den rundt men det jeg regnet med ville stå sjøvann i. Selv om ikke sjøen fryser kan det bli kalt i motorrommet med ned mot -20°C og øustavinskuling kjøler det godt. Var borti at fjøvannsfiltret på en 40 motor frøs i stykker mens den lå ute. Etter den episoden har jeg bestandig lettet på lokket slik at vannet renner tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Kanskje litt vanskelig å si at en spesifikk effekt skulle holde, for det er så mange momenter som spiller inn. Du må nesten bare prøvde deg fram. Selv så har jeg et 80W Hylite rør liggende helt inntil motoren. Se om du får tak i et lite varmerør og prøv deg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.