Jump to content

Bruke kobberrør til hydraulisk styring?


Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Jeg tenker da at det kanskje er like greit å få sjekket priser på ferdige slanger med koblinger fra TESS eller PROFLEX - og sammenligne dette mot pris på tilsvarende fra f.eks MARITIM. Ser at MARITIM kun har 3/8 slange på nettsider, og jeg vil gå for 1/2" slange.

 

Motivet for kobberrør var at dette ser ut til å bli under halv pris av slanger. Dette med trykket blir jo en usikkerhetsfaktor, og når jeg først installerer dette, ønsker jeg å slippe å tenke på at det kan evt. bli skadet ved bruk - selv om det troligvis ville vart i mange år med kobber.

 

Takker for alle innspill.

Link to post

Ifm med at jeg vurderer å bytte ut Ultraflex vaier-styringen min (som styrer rorbladene) med HyDrive hydraulisk styring, anbefaler Hydroscand meg å bruke 1064-01 HYDROSCAND T1110 (s.44 http://www.hydroscand.no/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=13697fcc-74e5-49e3-af46-1204e339c7d6&FileName=1-1.pdf)

(Jeg skal ha 15 meter slange, så mistenker at det ikke blir billig..)

Link to post

Har nå fått laget alle slanger med pressede koblinger i rette lengder på Pro-Flex i Bergen. Alle koblinger med T kryss etc.

Pro-Flex mente det burde være mer enn nok med 3/8" slanger på relativt korte distanser, så jeg fulgte anbefalingene deres.

Slangene er høytrykkslanger som går til 330 bar, så jeg tror neppe det skal bli noe problemer med trykk:-).

 

Jeg tok med både rattpumper og styresylinder - og det var lurt, da fikk jeg alle overganger og koblinger riktig med en gang.

 

Nå gjenstår bare montering, og håper på opplett og finaver:-)

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg driver igjen å vurderer å bytte til hydraulisk styring av rorene mine. HyDrive er bastant på at jeg ikke må bruke annet enn kobber. Ville dere allikevel valgt å bruke noe annet?

 

Sitat

"It has nothing to do with burst pressure – but entirely to do with performance of the steering itself.  All flexible hose expands diametrically under pressure.  This stores oil and results in heavy steering which is sloppy and indirect – in the same way that a wire steering system would be terrible if you used a rubber rope instead of a braided steel wire which cannot stretch.

 

Fitting industrial flexible hoses would be like trying to steer with a shock-absorber.  Accurate steering – especially when autopilots are fitted – requires instant and stable control which can only be achieved with rigid lines which cannot expand and decompress."

 

image.png.b8c52745e02b3423f1724d6c3c89737b.png

 

 

Link to post

Ja, det var jo voldsomt. Vi benyttet karbonstål og syrefaste kvaliteter offshore på ekstremtrykk (> 1000 bar). Overganger mellom fast og bevegelig anlegg må utføres med slange. Hos meg er det prepressede hydraulikkslanger. På Hulda har jeg bare hydraulikk på autopiloten. Det første anlegget jeg hadde på Hulda var kobberrør med slanger til rorsylinderen, Sleipner, fungerte utmerket. 

 

 Alt som heter gravemaskiner og hjullastere burde være livsfarlig unøyaktige å operere. 

Link to post

Har hatt hydraulikkslanger 2 styreposisjoner  og autopilot  siden 1977  og ikke vist bedre. :rolleyes:

Har en myk styring med slanger og trives med det, om oljepumpa må pumpe X antall milliliter mer for å svinge 1 grad , hva så!

 

PS. er glad jeg har slanger måtte skifte rattpumpa i i ferien i fjor, ille nok med slanger, med rør måtte jeg ha montert 50cm rør på pumpa og så skjøtet de  gamle og nye sammen.

 

Mulig   denne  https://hydrive.com.au/e-series-electronic-steering/

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Bemærk der omtales flexible slanger, dvs slanger, som kan "pustes op som en ballon", og det er netop det fænomen de vil undgå. De er meget bastante i deres formulering, men det betyder ikke, de ikke har en pointe: Hvis slangen er flexibel, kan der være en forsinkelse både i bevægelsens begyndelse, hvor bevægelsen i roret vil blive forsinket mens slangen pustes op, og et "efterløb" i bevægelsen, hvor roret vil bevæge sig efter man er stopppet med at dreje rattet, fordi slangen så vil trække sig sammen igen ... men det er meget teoretisk, og hvor meget det vil betyde i en båd er et godt spørgsmål.
Jeg ville ikke være utryg ved at anvende hydraulikslanger, som er godkendt til f.eks. bremser i en bil; eller andet, som kræver præcision i bevægelsen, gravkøer er omtalt, godt eksempel.

Link to post

Har hatt hydraulikkslanger i mange år, og ikke hatt problem med å holde kursen. 

Har også byttet fra kobber rør til slanger, ved montasje av autopilot, og ble ikke værre å styre av den grunn, så jeg hadde brukt hydraulikk slanger med god samvittighet. Kobberrør kan kanskje være utsatt for vibrasjon også om de ikke er klamret godt. 

Link to post
bellen skrev On 25.9.2018 at 19.48:

Om du bruker vanlige bremserør av kobber fra biltema, så bør det gå helt fint uten problemer. 

 

Husk at vanlige 4,75 mm bremserør er knappe 3 mm innvendig, og beregnet på bremseklosser som beveger seg kanskje 1 mm under bremsing. Og ikke en styresylinder som kjapt må bevege seg 10-15 cm.

Men det finnes jo 8-10 mm bremserør da, og kobberrør. Bremserør på biler ruster ofte siden de gjerne ble laget av stål. Ikke smart i båt iallefall. Kobber-nikkel er nok bedre.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
mthoms skrev 33 minutter siden:

Bemærk der omtales flexible slanger, dvs slanger, som kan "pustes op som en ballon", og det er netop det fænomen de vil undgå. De er meget bastante i deres formulering, men det betyder ikke, de ikke har en pointe: Hvis slangen er flexibel, kan der være en forsinkelse både i bevægelsens begyndelse, hvor bevægelsen i roret vil blive forsinket mens slangen pustes op, og et "efterløb" i bevægelsen, hvor roret vil bevæge sig efter man er stopppet med at dreje rattet, fordi slangen så vil trække sig sammen igen ... men det er meget teoretisk, og hvor meget det vil betyde i en båd er et godt spørgsmål.
Jeg ville ikke være utryg ved at anvende hydraulikslanger, som er godkendt til f.eks. bremser i en bil; eller andet, som kræver præcision i bevægelsen, gravkøer er omtalt, godt eksempel.

 

Akkurat den der skjønner vi også :-)

Slanger med 30 bar sprengtrykk har sine begrensninger.

Link to post

Et poeng som jo kan spille inn er at jeg altså har en katamaran, og avstanden fra styreposisjonen og til hver av rorene er 4 meter, samt at jeg må ha slange mellom hver av rorene, noe som også blir ca.4 meter, så totalt blir det ca 12 meter slange. Alle mener fortsatt at dette burde være uproblematisk så lenge jeg bruker kvalitetsslange som dette? https://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1064-01

Link to post

Jeg spurte Hydroscand: 

Sitat

Jeg ønsker å installere hydraulikkstyring i seil-katamaranen min. Den totale lengden hos meg vil bli ca 12 meter, (ett ratt og to ror.) Forhandleren av styringen sier at flexi hose ikke skal være lenger enn 2 meter, og at det ellers skal brukes rør i kobber eller rustfritt stål. Har dere en slange som kan brukes i stedet før rør

Da svarte de:

Sitat

Den beste slangen for denne type applikasjon er 1064-01-06. Dette er en slange som har ekstremt liten volumetrisk eksansjon.
OG må ikke forveksles med andre typer PILOT slanger.

 

De sier altså hva de mener er den beste slangen de har til formålet, men de vel ikke garantere noe annet enn det leverandøren krever spesifisert, så jeg får vel ikke noe klarere svar fra dem.

 

Jeg vil jo også montere hydraulisk autopilot, og på førstesiden av denne tråden hevdes det at trykket er "langt mer med autopilot".

 

Hva slangene koster er ikke så nøye, det viktigste er at det fungere skikkelig. Dyrt blir det uansett. Totalprisen på pumper, slanger, autopilot med instrumenter etc. kommer vel på ca 75K. Jeg kunne jo satt bort jobben, men da dobler vel prisen seg fort, og jeg har ikke lært stort, så jeg regner med at jeg lager en egen tråd om prosjektet hvis jeg bestemmer meg for å sette i gang. Burde jeg i så fall få en leverandør til å klemme på koblingene, eller er dette relativt greit å gjøre selv? Hva slags klemmeverktøy bruker man? (Tar gjerne noen Youtupe-tips om hvordan man gjør dette:)  

Link to post

 

Maika skrev for 3 timer siden:

avstanden fra styreposisjonen og til hver av rorene er 4 meter, samt at jeg må ha slange mellom hver av rorene, noe som også blir ca.4 meter, så totalt blir det ca 12 meter slange.

Du  må lage en tegning  og målsette alle lengder det blir fort mange meter.

Og bedt om tilbud fra Tess og Hydroscand  det blir en del fittings også.

 

 

 

image.png.c57e64af2f4401d23a3b11a1e12e3fbc.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har montert opp lignende system i min båt, gikk for den typen slange som nevnt tidligere i tråden om  Hydroscand.

Fungerer ypperlig, gikk kun for 3/8" slange, kunne gjerne brukt 1/2", men det fungerer.

Kompis av meg som og monterte opp lignende system, brukte kun 1/4" slanger, styringen er virkelig sirup der.

Og bruk riktig olje! Stor forskjell mellom iso 15 og iso 32.

Til overtrykkslangen brukte jeg 1/4", kjørte en stund uten overtrykkslange da en idiot kunne fortelle meg at det ikke var nødvendig, og var bortkastet penger, ende med sprengte pakninger i ei rattpumpe.

Har et strekk på 7 meter ifra fremste rattpumpe til sylinder, 2 rattpumper og autopilotpumpe på systemet.

Tror det er viktig å montere opp autopilot pumpen så nærme som mulig sylinderen, då unngår du hele problemet med at slanger ekspanderer og gir unøyaktig styring, blir mest trykk i systemet ifra autopilotpumpen, og ja det kan bli høyt.

Ellers ville jeg fått et pristilbud ifra nærmeste traktor eller lastebil verksted, pleier å være billigst.

Redigert av Fiskeglad (see edit history)
Link to post

Med en styreposisjon og to ror blir det vel slik (klippet og limt litt fra HyDrive-manualen):

image.png.be5a26f1f7afbd39df0a110efde97083.png

Så da må jeg altså måle lengdene jeg trenger, samt finne ut av størrelse/gjenger på styrepumpa og cylinderne, samt finne ut av hvilken autopilotpumpe jeg skal ha og størrelse/gjenger på den, slik at jeg kan få bestilt slangene med riktige koblinger/fittinger.

 

Med hydraulisk styring med to ror uten fast tie-bar i mellom rorene, så er det vanlig at rorene blir litt un-aligned etter hvert. Australske HyDrive skryter av at de er veldig mye bedre enn andre på dette, og de leverer egen olje som de mener er helt spesielt tilpasset løsningen de har. Jeg har lest litt av hvert på nett om hva folk mener om å betale overpris for oljen de leverer, men jeg gidder ikke ta noen sjanser, så jeg kjøper den uansett.

 

(Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på dette prosjektet i fjor høst, men med tusen andre ting, så våkner båt-hodet mitt først med vårsola. Ikke umulig at det blir snaut med tid for å få ting levert fra utlandet og montert alt før sommerferien, men det forsåvidt sånn båtprosjektene mine pleier å være:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...