Arvor 20 Fish Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg tenker da at det kanskje er like greit å få sjekket priser på ferdige slanger med koblinger fra TESS eller PROFLEX - og sammenligne dette mot pris på tilsvarende fra f.eks MARITIM. Ser at MARITIM kun har 3/8 slange på nettsider, og jeg vil gå for 1/2" slange. Motivet for kobberrør var at dette ser ut til å bli under halv pris av slanger. Dette med trykket blir jo en usikkerhetsfaktor, og når jeg først installerer dette, ønsker jeg å slippe å tenke på at det kan evt. bli skadet ved bruk - selv om det troligvis ville vart i mange år med kobber. Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Er du redd for trykket er STÅLRØR SYREFASTE AISI 316 L og Swagelok tingen. Før var de også tykkvegga kopper-rør Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Finnes vel ennå tykkveggede kobberrør som brukes i kjøl/frys. Men de loddes sammen med foeforbronsje eller sølv og bruker helt andre forskruninger en de som er beregnet for vannrør. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Ifm med at jeg vurderer å bytte ut Ultraflex vaier-styringen min (som styrer rorbladene) med HyDrive hydraulisk styring, anbefaler Hydroscand meg å bruke 1064-01 HYDROSCAND T1110 (s.44 http://www.hydroscand.no/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=13697fcc-74e5-49e3-af46-1204e339c7d6&FileName=1-1.pdf) (Jeg skal ha 15 meter slange, så mistenker at det ikke blir billig..) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 (redigert) Ser nå at det er HyDrive de brukte hardplast rør forhandler http://hydrive.com.au/contact-la-sa-maskin-as/ Få tilbud fra flest mulig. Redigert 2.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 La-Sa Maskin tror jeg gikk konk under finanskrisen, HyDrive sier i hvert fall de ikke har vært forhandler siden da. (Og i tilfelle man skulle lure, dette er ikke de samme som La-Sa Båt og Motor.) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 De burde hvert fjernet fra hjemmesiden. Okke som Telmo har slanger og rør https://www.telmo.no/slanger_2 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 3.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Har nå fått laget alle slanger med pressede koblinger i rette lengder på Pro-Flex i Bergen. Alle koblinger med T kryss etc. Pro-Flex mente det burde være mer enn nok med 3/8" slanger på relativt korte distanser, så jeg fulgte anbefalingene deres. Slangene er høytrykkslanger som går til 330 bar, så jeg tror neppe det skal bli noe problemer med trykk:-). Jeg tok med både rattpumper og styresylinder - og det var lurt, da fikk jeg alle overganger og koblinger riktig med en gang. Nå gjenstår bare montering, og håper på opplett og finaver:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Høres ut som en meget fornuftig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Jeg driver igjen å vurderer å bytte til hydraulisk styring av rorene mine. HyDrive er bastant på at jeg ikke må bruke annet enn kobber. Ville dere allikevel valgt å bruke noe annet? Sitat "It has nothing to do with burst pressure – but entirely to do with performance of the steering itself. All flexible hose expands diametrically under pressure. This stores oil and results in heavy steering which is sloppy and indirect – in the same way that a wire steering system would be terrible if you used a rubber rope instead of a braided steel wire which cannot stretch. Fitting industrial flexible hoses would be like trying to steer with a shock-absorber. Accurate steering – especially when autopilots are fitted – requires instant and stable control which can only be achieved with rigid lines which cannot expand and decompress." Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Ja, det var jo voldsomt. Vi benyttet karbonstål og syrefaste kvaliteter offshore på ekstremtrykk (> 1000 bar). Overganger mellom fast og bevegelig anlegg må utføres med slange. Hos meg er det prepressede hydraulikkslanger. På Hulda har jeg bare hydraulikk på autopiloten. Det første anlegget jeg hadde på Hulda var kobberrør med slanger til rorsylinderen, Sleipner, fungerte utmerket. Alt som heter gravemaskiner og hjullastere burde være livsfarlig unøyaktige å operere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Har hatt hydraulikkslanger 2 styreposisjoner og autopilot siden 1977 og ikke vist bedre. Har en myk styring med slanger og trives med det, om oljepumpa må pumpe X antall milliliter mer for å svinge 1 grad , hva så! PS. er glad jeg har slanger måtte skifte rattpumpa i i ferien i fjor, ille nok med slanger, med rør måtte jeg ha montert 50cm rør på pumpa og så skjøtet de gamle og nye sammen. Mulig denne https://hydrive.com.au/e-series-electronic-steering/ Redigert 1.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mthoms Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Bemærk der omtales flexible slanger, dvs slanger, som kan "pustes op som en ballon", og det er netop det fænomen de vil undgå. De er meget bastante i deres formulering, men det betyder ikke, de ikke har en pointe: Hvis slangen er flexibel, kan der være en forsinkelse både i bevægelsens begyndelse, hvor bevægelsen i roret vil blive forsinket mens slangen pustes op, og et "efterløb" i bevægelsen, hvor roret vil bevæge sig efter man er stopppet med at dreje rattet, fordi slangen så vil trække sig sammen igen ... men det er meget teoretisk, og hvor meget det vil betyde i en båd er et godt spørgsmål. Jeg ville ikke være utryg ved at anvende hydraulikslanger, som er godkendt til f.eks. bremser i en bil; eller andet, som kræver præcision i bevægelsen, gravkøer er omtalt, godt eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Har hatt hydraulikkslanger i mange år, og ikke hatt problem med å holde kursen. Har også byttet fra kobber rør til slanger, ved montasje av autopilot, og ble ikke værre å styre av den grunn, så jeg hadde brukt hydraulikk slanger med god samvittighet. Kobberrør kan kanskje være utsatt for vibrasjon også om de ikke er klamret godt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) bellen skrev On 25.9.2018 at 19.48: Om du bruker vanlige bremserør av kobber fra biltema, så bør det gå helt fint uten problemer. Husk at vanlige 4,75 mm bremserør er knappe 3 mm innvendig, og beregnet på bremseklosser som beveger seg kanskje 1 mm under bremsing. Og ikke en styresylinder som kjapt må bevege seg 10-15 cm. Men det finnes jo 8-10 mm bremserør da, og kobberrør. Bremserør på biler ruster ofte siden de gjerne ble laget av stål. Ikke smart i båt iallefall. Kobber-nikkel er nok bedre. Redigert 1.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 mthoms skrev 33 minutter siden: Bemærk der omtales flexible slanger, dvs slanger, som kan "pustes op som en ballon", og det er netop det fænomen de vil undgå. De er meget bastante i deres formulering, men det betyder ikke, de ikke har en pointe: Hvis slangen er flexibel, kan der være en forsinkelse både i bevægelsens begyndelse, hvor bevægelsen i roret vil blive forsinket mens slangen pustes op, og et "efterløb" i bevægelsen, hvor roret vil bevæge sig efter man er stopppet med at dreje rattet, fordi slangen så vil trække sig sammen igen ... men det er meget teoretisk, og hvor meget det vil betyde i en båd er et godt spørgsmål. Jeg ville ikke være utryg ved at anvende hydraulikslanger, som er godkendt til f.eks. bremser i en bil; eller andet, som kræver præcision i bevægelsen, gravkøer er omtalt, godt eksempel. Akkurat den der skjønner vi også :-) Slanger med 30 bar sprengtrykk har sine begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Et poeng som jo kan spille inn er at jeg altså har en katamaran, og avstanden fra styreposisjonen og til hver av rorene er 4 meter, samt at jeg må ha slange mellom hver av rorene, noe som også blir ca.4 meter, så totalt blir det ca 12 meter slange. Alle mener fortsatt at dette burde være uproblematisk så lenge jeg bruker kvalitetsslange som dette? https://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1064-01 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Leste et sted at TESS har fleksible slanger til dette formålet, som ikke koster all verden. Har dere sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Nei, det mener ikke jeg. Hydroscand burde ha en mening om det. I hydraulikksammenheng, er det vel ikke rare trykket det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Jeg spurte Hydroscand: Sitat Jeg ønsker å installere hydraulikkstyring i seil-katamaranen min. Den totale lengden hos meg vil bli ca 12 meter, (ett ratt og to ror.) Forhandleren av styringen sier at flexi hose ikke skal være lenger enn 2 meter, og at det ellers skal brukes rør i kobber eller rustfritt stål. Har dere en slange som kan brukes i stedet før rør Da svarte de: Sitat Den beste slangen for denne type applikasjon er 1064-01-06. Dette er en slange som har ekstremt liten volumetrisk eksansjon. OG må ikke forveksles med andre typer PILOT slanger. De sier altså hva de mener er den beste slangen de har til formålet, men de vel ikke garantere noe annet enn det leverandøren krever spesifisert, så jeg får vel ikke noe klarere svar fra dem. Jeg vil jo også montere hydraulisk autopilot, og på førstesiden av denne tråden hevdes det at trykket er "langt mer med autopilot". Hva slangene koster er ikke så nøye, det viktigste er at det fungere skikkelig. Dyrt blir det uansett. Totalprisen på pumper, slanger, autopilot med instrumenter etc. kommer vel på ca 75K. Jeg kunne jo satt bort jobben, men da dobler vel prisen seg fort, og jeg har ikke lært stort, så jeg regner med at jeg lager en egen tråd om prosjektet hvis jeg bestemmer meg for å sette i gang. Burde jeg i så fall få en leverandør til å klemme på koblingene, eller er dette relativt greit å gjøre selv? Hva slags klemmeverktøy bruker man? (Tar gjerne noen Youtupe-tips om hvordan man gjør dette:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Nei, for all del! Klemme hydraulikkslanger krever spesialutstyr og noen gram kompetanse. Trykket det er snakk om, er stort sett det momentet som roret påfører hydraulikken. Altså kraft ganger arm. Lite hokus/pokus. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Maika skrev for 3 timer siden: avstanden fra styreposisjonen og til hver av rorene er 4 meter, samt at jeg må ha slange mellom hver av rorene, noe som også blir ca.4 meter, så totalt blir det ca 12 meter slange. Du må lage en tegning og målsette alle lengder det blir fort mange meter. Og bedt om tilbud fra Tess og Hydroscand det blir en del fittings også. Redigert 1.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fiskeglad Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Har montert opp lignende system i min båt, gikk for den typen slange som nevnt tidligere i tråden om Hydroscand. Fungerer ypperlig, gikk kun for 3/8" slange, kunne gjerne brukt 1/2", men det fungerer. Kompis av meg som og monterte opp lignende system, brukte kun 1/4" slanger, styringen er virkelig sirup der. Og bruk riktig olje! Stor forskjell mellom iso 15 og iso 32. Til overtrykkslangen brukte jeg 1/4", kjørte en stund uten overtrykkslange da en idiot kunne fortelle meg at det ikke var nødvendig, og var bortkastet penger, ende med sprengte pakninger i ei rattpumpe. Har et strekk på 7 meter ifra fremste rattpumpe til sylinder, 2 rattpumper og autopilotpumpe på systemet. Tror det er viktig å montere opp autopilot pumpen så nærme som mulig sylinderen, då unngår du hele problemet med at slanger ekspanderer og gir unøyaktig styring, blir mest trykk i systemet ifra autopilotpumpen, og ja det kan bli høyt. Ellers ville jeg fått et pristilbud ifra nærmeste traktor eller lastebil verksted, pleier å være billigst. Redigert 1.Mars.2021 av Fiskeglad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Med en styreposisjon og to ror blir det vel slik (klippet og limt litt fra HyDrive-manualen): Så da må jeg altså måle lengdene jeg trenger, samt finne ut av størrelse/gjenger på styrepumpa og cylinderne, samt finne ut av hvilken autopilotpumpe jeg skal ha og størrelse/gjenger på den, slik at jeg kan få bestilt slangene med riktige koblinger/fittinger. Med hydraulisk styring med to ror uten fast tie-bar i mellom rorene, så er det vanlig at rorene blir litt un-aligned etter hvert. Australske HyDrive skryter av at de er veldig mye bedre enn andre på dette, og de leverer egen olje som de mener er helt spesielt tilpasset løsningen de har. Jeg har lest litt av hvert på nett om hva folk mener om å betale overpris for oljen de leverer, men jeg gidder ikke ta noen sjanser, så jeg kjøper den uansett. (Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på dette prosjektet i fjor høst, men med tusen andre ting, så våkner båt-hodet mitt først med vårsola. Ikke umulig at det blir snaut med tid for å få ting levert fra utlandet og montert alt før sommerferien, men det forsåvidt sånn båtprosjektene mine pleier å være:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.