
arivass1
Tenkte jeg skulle poste en liten update...
Luftfilteret ble tatt ut og den finmaskede nettingen ble fjernet, så bare "grovfilteret" stod igjen. Det hjalp overhode ingenting.
I løpet av sesongene etter forrige post ble båten/motoren bare dårligere og dårligere, det toppet seg i fjor. Da røk det veldig mye fra eksosen, og den slet veldig med å komme opp i fart og turtall. Virket ikke som om turboen kicket inn i det hele tatt.
I tillegg "jukset" både turtelleren og voltmeteret - noen ganger virket de og andre ikke. Samtidig var det på det verste ikke mulig å stoppe motoren med stopp-knappen på dashbordet, men måtte ned og trykke inn magnetstaven manuelt...
En inspeksjon ned i motorrommet avslørte at mellomstykket fra turboen til eksosrøret var rustet i stykker med et hull på undersiden. Det førte da til flere ting:
- turboen klarte ikke skape trykk, og rotorene inni klarte ikke å svive uhindret rundt pga "avleiring/forurensning" inne i huset
- den elektriske kombi-kontakten nedenfor var rustet i stykker på grunn av at kjølevannet hadde lekket ut og ned på den.
Byttet mellomstykket mellom turboen og eksosrøret, og den elektriske kontakten.
Samtidig demonterte vi turboen og fikk renset den innvendig.
Etter at disse tre tingene var gjort, skal du se ting begynte å virke igjen! Og båten fikk skikkelig fart på seg! Første tur i år, med nystoffet bunn, målte jeg max-farten til 15.3 knop!
Note-to-self her altså, hvis turboen er så gammel og dårlig at den skal byttes, bytt også mellomstykket utenfor...