Jump to content

Manglende kompetanse hos marinaer og installører.

Halling

Recommended Posts

Solgte båten min etter å ha hatt den i 9 sesonger. Mange fine opplevelser, men etter som en båt blir eldre så ønsker mann gjerne å oppgradere både det ene og det andre.

Det som er skremmende er mangelen på kompetanse hos mange av aktørene. Må jo kunne forlange at de kan utføre de jobbene de påtar seg, når de opererer med timepriser fra 1000 kr. og oppover. Men vet ikke om det er jeg som har vært uheldig med valg av marinaer/installatører, men jeg er skremt av mine opplevelser. Og når du reklamerer på arbeidet så blir du truet, når du ikke vil betale for utbedringen. Selv om det ikke er noen tvil om at jobben ikke er gjort etter de spesifikasjonene som produsent setter som minste krav. Det hører med til historien at det ikke ble noe bedre etter reklamasjonen. Måtte selv rette det opp etter å ha fått spesifikasjonene fra produsent. Dette er bare en av mine erfaringer med manglende kompetanse hos såkalte fagfolk. Jeg velger å slutte med båtlivet, da jeg ikke har den kompetansen som trengs til tider med båten. Det eneste som er sikkert er at fakturaen er stoooor, men resultatet er usikkert når du får båten tilbake. Kanskje myndighetene  bør sette krav til godkjenning til de som skal jobbe med båt. For noen av min erfaringer har rett å slett kunne ført til havari, med tap av liv i verste fall. De verste feilen ble oppdaget av en båt venn som er mekaniker, han ble sint da han så hvordan ting var utført. Er det bare jeg som har disse erfaringene? Vet det finnes mange seriøse aktører rundt i landet også.

Skremt tidligere båteier.

At det er varierende kompetanse rundt omkring er ikke noe nytt. Da gjelder det å innhente referanser og gjerne ta en samtale med firma/person selv, gjerne med endel tekniske spørsmål slik at man kan gjøre seg opp en formening selv om hvor kunnskapsnivået ligger.

Ofte treffer man også de som kan minst eller som bruker rimeligst arbeidskraft om man vektlegger lav pris. 

Dessverre så er det også mange som ikke har kunnskap nok selv til å bedømme hvor god kompetansen er hos firma/mekaniker og da er det lett å være uheldig.

Tar man de sosiale samtalene i havna og spør andre båteiere om erfaringer så får man raskt inntrykk av hvordan det står til med båtverkstedene i nærområdet, man kan lett tjene inn å møte opp på dugnad i havna :)

Men når det er sagt så er vel de fleste synderne båteiere som selv tror de kan alt ;) F.eks i min egen båt så hadde en av de tidligere eierne koblet lensepumpa med vanlig lampettledning, den holder ikke lenge der nede i kjølen :)

Da er båtplassen god å ha, er mye kompetanse inne på et slikt forum :)

Eg reiste i nordsjøen for eit halvt liv siden, og var med båten på eit verkstedsopphold, der vi mellom anna skulle ha gjort ein heil del elektrikararbeid. Eg er sjølv elektrikar, men der var eg matros. Mens elektrikarane frå land holdt på, so sa eg noko om kor ille eg syns dette såg ut, og fekk spørsmål om eg var elektrikar. Jau, det måtte eg bekrefta, og fekk til svar at "då må vi gjera skikkelig arbeid"

amerelium skrev 22 minutter siden:

håndverkloven og kjøpsloven regulerer dette. Så lenge arbeid ikke utføres svart har du alle rettigheter. Hadde en aktør våget å 'true' meg i forbindelse met et oppdrag hadde de fått angre på det.

Denne aktør skulle være bra stor for ikke å havne en tur på sjøen, om det var meg han trua hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Halling skrev for 4 timer siden:

Solgte båten min etter å ha hatt den i 9 sesonger. Mange fine opplevelser, men etter som en båt blir eldre så ønsker mann gjerne å oppgradere både det ene og det andre.

Det som er skremmende er mangelen på kompetanse hos mange av aktørene. Må jo kunne forlange at de kan utføre de jobbene de påtar seg, når de opererer med timepriser fra 1000 kr. og oppover. Men vet ikke om det er jeg som har vært uheldig med valg av marinaer/installatører, men jeg er skremt av mine opplevelser. Og når du reklamerer på arbeidet så blir du truet, når du ikke vil betale for utbedringen. Selv om det ikke er noen tvil om at jobben ikke er gjort etter de spesifikasjonene som produsent setter som minste krav. Det hører med til historien at det ikke ble noe bedre etter reklamasjonen. Måtte selv rette det opp etter å ha fått spesifikasjonene fra produsent. Dette er bare en av mine erfaringer med manglende kompetanse hos såkalte fagfolk. Jeg velger å slutte med båtlivet, da jeg ikke har den kompetansen som trengs til tider med båten. Det eneste som er sikkert er at fakturaen er stoooor, men resultatet er usikkert når du får båten tilbake. Kanskje myndighetene  bør sette krav til godkjenning til de som skal jobbe med båt. For noen av min erfaringer har rett å slett kunne ført til havari, med tap av liv i verste fall. De verste feilen ble oppdaget av en båt venn som er mekaniker, han ble sint da han så hvordan ting var utført. Er det bare jeg som har disse erfaringene? Vet det finnes mange seriøse aktører rundt i landet også.

Skremt tidligere båteier.

Godt oppsummert, det er faktisk skremmende mange aktører i båtbransjen som er nede på dette nivået. Overdreven prising, elendig kvalitet på arbeidet og faglig sett inkompetent. Sånn blir dessverre det når det ikke er noen reguleringer eller kvailtetskriterier for hvem som får lov til å holde på i bransjen. Det er nok å skaffe seg et organisasjonsnummer.

amerelium skrev for 20 timer siden:

håndverkloven og kjøpsloven regulerer dette. Så lenge arbeid ikke utføres svart har du alle rettigheter. Hadde en aktør våget å 'true' meg i forbindelse met et oppdrag hadde de fått angre på det.

Men det skal vel ikke være nødvendig å gå rettens vei med de advokatene utgiftene det kan medføre. Her bør det bli en kvalitets sikring på de som jobber med båt. En kommenterer her at en tidligere eier av båten hans hadde brukt lampett ledning til lense pumpa. Men jeg fikk montert inn et aggregat som gir 6KW, og den "proffe" marinaen brukte en 1,5 kvadrat husledning ut fra aggregatet. Og dette var ikke den verste feilen de gjorde. Dette var en marina jeg ble anbefalt. Det er to ganger det er utført arbeid på båten min av to forskjellige "proffe" firmaer som kunne endt med brann. Så noe må skje, for det kan fort gå med liv hvis det begynner å brenne i en båt ute på vannet.

Redigert av Halling (see edit history)

Jeg er i sterk tvil om regulering eller standardisering er veien å gå, simpelthen fordi dette ofte er sterkt fordyrende, og prisene er allerede såpass høye at markedet fungerer nokså dårlig.

Jeg tror ikke jeg har vært i noe annet land der mange bruker båt som har en like lite velutviklet båtvedlikeholdsindustri som Norge. Dette er ikke fordi mekanikerne er spesielt dårlig eller nordmenn er spesielt flinke på å fikse båt selv, men fordi profesjonelle tjenester er dyrt i Norge, kombinert med at det å ha båt her er en ganske folkelig greie sammenlignet med de fleste andre land.

I USA har de ABYC-standarden å lene seg på; klarer ikke helt se for meg at vi skal få til noe tilsvarende i Norge uten at kostnadene blir tøvete.

Nå flyter stort sett bilene hele året. At veldig mange båter går i opplag, er kostnadsdrivrnde. Jeg har vært gjennom fem autoriserte bilverksteder i Mosse- og Strömstadregionene. Felles: De reparerer feil som ikke eksisterer, feildiagnostiserer, overser feil, lager feil i forbindelse med reparasjon av andre komponenter og reparerer for dårlig slik at kjøretøyet må inn igjen. Det ene verkstedet ble for så vidt fratatt autorisasjonen for å drive EU-kontroll. De har det felles at når de blir tatt med buksa på knærna, enten borforklarer de, eller så blir de forbanna og skjeller meg ut. Jeg har fagbrev som mekaniker.

Mulig at båtbransjen er mye værre. Men ikke der jeg har arbeidet. Vet ikke om autorisasjon vil hjelpe særlig. Uten at det kommer et kontrollorgan. EU-kontroll for båt. Innen det skjer håper jeg at jeg seiler på evighetens hav.

Redigert av Hulda (see edit history)

Nå er det på godt og vont ikke noen myndighets krav til autorisasjon ,og EU kontroll er heller ikke noe ønske hos de fleste båteiere.

Derimot så er det en del båtreparasjon verksteder som har autorisasjon.

kravet er at verkstedet skal ha kvalitetssystemet oppe å gå i forhold til EU krav og alle aktuelle ISO standarder 

De som har ansvar  for jobben skal ha fagbrev i enten komposittbåtbygger fag eller polymerkompositt faget . For motor er det mekanikker eller eget fagbrev for lette motorer ( påhenger) husker ikke i farten hva det fagbrevet heter.

Liste over autoriserte verksteder innen plastreperasjon,gassmontasje motor og elektronikk ligger åpent påhjemmesiden til Norboat .

lykke til med valg av verksted....

. om ikke en allikevel velger en med butikken bak i personbilen da........

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

14 hours ago, Hulda said:

Felles: De reparerer feil som ikke eksisterer, feildiagnostiserer, overser feil, lager feil i forbindelse med reparasjon av andre komponenter og reparerer for dårlig slik at kjøretøyet må inn igjen.

Får meg til å tenke på dine mange diskusjoner her hvor det skrives at det er ikke mye å tjene på å drive verksted selv om man sender regning på timepriser godt opp mot tusenlappen enten det er rørlegger, elektriker, bilmekaniker eller hva det måtte være. Dyrt og dårlig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Halling skrev 33 minutter siden:

Kanskje en offentlig liste der båteiere gir tilbakemelding over kvaliteten på utført arbeid, med fult navn på verksted.

Da vil det fort vise seg hvem mann ikke skal bruke, samtidig så vil vel de fleste skjerpe seg for å ikke få et dårlig rykte.

Evig eies et dårlig rykte.

Det kan være en god løsning inntil noe bedre kontroll organ er på plass...

Husker for noen år siden, jeg skulle ha service på mine to Yanmar, i forhold til garantien.. 

Ble sittende å prate litt med mekaniker mens han justerte ventilene...

"Har du jobbet her lenge...? 

Nei....2..3 .mnd..svarer han...

Hvor jobbet du før da.? Jeg jobbet som smed....?? "

Nå skal rett være rett, han gjorde åpenbart en helt ok jobb...

Men dette hadde du neppe opplevd på et autorisert bilverksted... eller..? ?

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Nå skal rett være rett, han gjorde åpenbart en helt ok jobb...

Men dette hadde du neppe opplevd på et autorisert bilverksted... eller..? ?

Du hadde neppe snakket med han på mange bilverksteder. Med mindre du snakker Polsk eller annet øst språk hehe 

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...