pHILIPo
Hei folkens.
Philip her, ny på forumet, og selvutnevnt båtrenovatør (amatør)
Denne sommeren er gått med til å renovere den gamle aluminium Bustern jeg har arvet, og jeg ønsker å dele prosjektet og erfaringene mine med dere her på forumet..
Kanskje du skal pusse opp en alu båt selv en dag, og trenger litt input på hvordan man skal gå frem, da håper jeg denne posten kan komme til nytte for deg. Jeg har helt sikkert gjort ting som ikke er den mest effektive metoden, eller nødvendigvis den riktige metoden, så ikke ta alt jeg skriver her for god fisk.
Til dere mer erfarne båtfolk, sleng gjerne inn en kommentar om det er ting som burde/kunne vært gjort annerledes. Eller om dere ser noen stygge feil jeg har gjort.
Dette er nok ikke den siste båten jeg kommer til å renovere, så tips, triks, og kritikk kommer alltid godt med.
Here we go.
FØR - Buster WorkBoat
Steg 1.
Forarbeid & Maling
Fjerning av eldgammel maling, valgte å gjøre dette mekanisk (Vet det finnes malingsfjernere som sikkert hadde vært mer effektivt) med drill, børste, malingskrape (Var litt usikker på børsten mtp korrosjon og mulighet for rester av stål i aluminiumen, da det ikke stod hva børsten inneholdt av metaller, men ser ut som det har gått bra), vinkelsliper med slipeskive, og sandpapir (våt) 120 - 360 kornet, før maling/lakk. Grundig aceton vask med fille og papir. Samt siste vask med anbefalt tynner fra malingsprodusent.
Var også noen skader på båten, bla et stort hull i siden, og små rusthull ved hekken på båten, valgte å tette dette med Gflex epoxy og Tec7. Brukte også Gflex for å tette rundt nagler. Mer om det lengre ned tråden.
Maling/2k/Lakk brukt fra Hempel:
Under vannlinjen:
- 2-3 strøk Lightprimer + herder. (Vått i vått)
- 1 strøk Underwater Primer (Vått i vått)
- 3 strøk Alusafe Bunnstoff
Over vannlinjen:
- 2 strøk Lightprimer + herder
- 2 strøk PolyGloss Pure White
Ustyr:
- Malerull Jordan grønn (Kjøpte ikke gode nok ruller for 2k, så ble noe smårask i lakken her og der, ble helt greit resultat, men neste gang blir det skikkelig rull for 2 komponent)
- Pensler for lakk (Stor pensel for utgjevning av polygloss)
- Målebeger
- Rørepinner
- Maske A1 filter (VIKTIG!), vernebriller, snor for å måle opp vannlinje, ducktape, maleteip, plastdekke og sikkert noe mer jeg har glemt.
Tok laaang tid dette her, mye arbeid, men synes selv det ble et ganske strøkent resultat.
Rundt 250 - 350 timer fra start til slutt.
Halveis under vannlinjen. I hekken sitter det en jernforsterkning, usikker på om dette er orginalt fra Buster, virker nesten som at det har blitt montert i ettertid. Mye korrosjon problemer grunnet dette, så har montert en sinkanode i håp om at det skal stoppe rust/korrosjon. Mer om det lengre ned i tråden.
Hull i skrog (helt inn til isoporen), fylt med Tec7, så et godt lag med Gflex epoxy blandet med Colloidal Sillica, samme metode for små hull bak ved hekken. Alle naglene fikk seg en runde med Gflex, uten silica. Pusset godt ned og vasket med aceton før påføring. Ja, sveising hadde nok vært bedre i lengden.
Gammel reperasjon som måtte sjekkes, usikker på hva som har skjedd her. Ser ut som at det har vært et stort hull som har blitt sveist, så har det blitt montert en forsterkningsplate over. Mye hull og tull. Prøvde å sveise, men det var ikke så enkelt med det utstyret jeg hadde til disp. Løsning ble å tette med tec7 og popnagler i aluminium. Ble litt grisete og stygt, så skrapte vekk litt av tec7'n her og der og la over gflex på naglene før maling. Det er helt tett nå, vi får se hvor lenge det holder.
Vekk med rekkverk, gadd ikke kaste bort noe energi på å reparere disse. Fenderlisten måtte limes på igjen med Tec7, og jeg måtte montere nye bolter/mutter (syrefaste) og alunagler mellom aluminiumsplatene.
Klar for maling!
Malte første strøk lightprimer, men ble ikke helt fornøyd med planlagt vannlinje og kjørte på med en enkel løsning. Snor, vater og ny linje. Alt måtte gjøres vått-i-vått så dette her ble tre lange og slitsomme dager! Valgte å gjøre jobben i to omganger, første to dagene under vannlinjen, tredje dag over vannlinjen.
Bilde 1: Lightprimer, 3 strøk, Underwater primer, 1 strøk. Bilde 2: Underwateprimer, 1 strøk, Alusafe bunnstoff, 1 strøk. Bilde 3: Alusafe bunnstoff 3 strøk.
Nesten ferdig maskert før maling over vannlinjen. Her skal det 2 strøk med Lightprimer og Polygloss. Måtte pusse ned lightprimer'n der jeg hadde malt i første omgang da malingen var tørr. Viktig å male vått-i-vått slik at strøkene herder godt sammen.
Ferdig malt! Veldig fornøyd med resultatet. Under vannlinjen ved hekken ser dere at jeg ikke har malt på et lite område, dette er fordi jeg skal montere en skroganode i sink der. Dette grunnet jernplaten som sitter i hekken, denne har skapt problemer med korrosjon/rust. Så håper jeg blir kvitt dette problemet nå.
Steg 2
Innredning og dørk
Planen var egentlig å slenge på billig impregnert plank som dørk og på toftene, men jeg var så godt igang, og ønsket å prøve ut glassfiber, samt lage noe som vil vare en stund. Dette ble løsningen.
Matrialer:
- Meranti 12 mm, kryssfiner
- Stivere i furu
- List i furu (For bruk på toftene)
- Owatrol D.1
- Owatrol Edelolje
- Glassfiberduk (vevd og emulsjonsbundet)
- Polyester
- Gelcoat + herder + voks (parafinløsning for å få topcoat)
- Salt (denne skal vi se litt nærmere på )
Utstyr:
- Sirkelsag, vater, blyant, vinkelsliper, syrefaste skruer, drill, bajonettsag, tvinger, trebukker, aluminiumsrull, tec7, blandebeger, pensler, maske med filter (VIKTIG! Veldig kraftig lukt fra polyester, naboen var ikke så happy når jeg holdt på ), 1 pakke med engangsplasthansker, vernebriller, aceton (er et must have når du jobber med polyester!), skrutrekker og sikkert noe mer.
Tofter:
Kappet opp i riktig størrelse for fin passform, borret hull til popnaglene som skal holde plankene fast til båten. (Vurderte å lime dem fast med tec7, men så for meg mye styr om dette måtte opp igjen en dag) 20-30 strøk vått-i-vått med Owatrol D.1. Smurte godt inn i hullene til popnaglene og lot plankene stå i et kar å trekke D.1 godt inn på kantene. Så 4-5 strøk edelolje til slutt. Veldig fornøyd med resulatet!
Bomma litt på det ene hullet og måtte lime fast den ene planken. Gikk fint. Litt bekymret for kondens mellom nagler og treverk, håper owatrolen gjør jobben.
Dørk:
Denne tok litt tid å lage, og kostet en del mer enn planlagt, men det ble jaggu meg bra!
Sagde kryssfiner plata i riktig passform, kuttet så hakk til spantene slik at dørken ikke skulle bli så høy, men alikevel dekke mye av bredden. Målte opp stivere og kappet i riktig størrelse, inn og ut med dørken, måle, kappe, prøve, måle, kappe, prøve, måle, kappe.... Ble fornøyd til slutt.
Så var det glassfiber, kjørte på med 2-3 lag emulsjonsbundet glassfiber, og avsluttet med 1-2 lag vevd duk. Moro å jobbe med glassfiber og polyester, men fytti h***** for et griseri.
Deretter var det å smøre gelcoat/topcoat over den glassfiberlaminerte kryssfinerplata, mer om det lengre ned.
Så var det gelcoat/topcoat. Viktig å bruke da polyester/glassfiber ikke er vanntett, og vil suge inn vann i lengden slik at laminatet blir ødelagt.
Gelcoat/Topcoat var veldig greit å jobbe med. Var et par ting jeg gjorde feil, så dette er lurt å tenkte på om du skal prøve for første gang.
Klarte å kaste bort 1 spann. Visste jeg måtte være litt rask, men hadde ikke fått med meg at gelcoaten blir veldig varm etter den er blandet med herdern, spesielt når man blander et helt spann med en gang slik jeg gjorde. Grunnet varmen, herdet hele spannet alt for raskt, og jeg satt igjen med en svær klump topcoat.
Løsningen ble å blandet et nytt spann, så tømme hele spannet over dørken, og deretter dra det ut med en stor pensel. Da gikk det som smurt. Malte først undersiden, lot det herde, tok deretter toppen av dørken.
På toppen ønsket jeg en antiskli finish, og fant flere løsninger på hvordan dette kunne gjøres. Blant annet pakker med glassperler man blander inn i coaten, og ferdig topcoat med antiskli ++. Jeg gikk for en løsning jeg leste her på forumet, nemlig å få på topcoat, og så strø på masse salt over den våte topcoaten. Tok en test før jeg satte igang på selve dørken, og resultatet ble imponerenede bra!
Topcoat - Salt - Spyle vekk med vann når det har herdet. Kjempe effektivt!
Dørken ferdig, og på plass i båten. Klippet opp noen gummimatter til kantene for å unngå at kroker og annet faller ned under dørken. Ble noen glipper mellom dørk og skroget.
Montert holdere for årer, koppholdere, fiskestangholdere, håndtak, kroker og lensepumpe. Båten er ferdig innredet!
Lanterner og folie (navn) kommer på til neste sesong!
Takk for at du leste denne tråden.
Sleng gjerne inn en kommentar om du har noe på hjertet!
Nå skal jeg på fisketur!
Philip