BØstrøm Startet 25.September.2018 Del på Facebook Startet 25.September.2018 Nå er Morillen tilbake i toalettet ombord. Stuuselige greier her Nord. Husker at de var store som klinkekuler i Biscaya. Da er vel makrellsesongen over. De pleier å forsvinne når Morillen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 Artig fenomen det der, husker jeg måtte se to og tre ganger første gangen jeg fikk disse i do. Kanskje man skulle lagt gjennomsiktige slanger rundt i båten, og pumpe sjøvann igjennom. Da får en lys og sparer strøm?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lazyjack Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 (redigert) Ikke morill men Morild. Redigert 25.September.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 Morilleros er ikke det en gammel Venezulansk valuta, som vel gikk i dass som alt annet der for tiden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 (redigert) Lazyjack skrev for 12 timer siden: Ikke morill men Morild. Hvis du skal henge deg opp i små skrivefeil som det der så får du det jammen travelt her på Båtplassen. Har forøvrig forstått det slik at det er takhøyde her inne for å skrive litt på dialekt, hvilket vel er det som TS gjør. Redigert 26.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Ingen problemer med at noen har skrive og lesevansker, skriver på dialekt eller rett og slett skriver feil. I dette tilfellet tror jeg ikke det skyldes noen av delene og da synes jeg det er riktig og nyttig å opplyse om at dette kjære og litt mystiske høstfenomenet skyldes alger med spesielle egenskaper og at det rette navnet er Morild. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2018 Helt OK. Vanligvis har jeg hverken lese, eller skrivevansker, men her gjettet jeg feil. Kunne/burde sjekket. Kjekt innlegg, med link til å bli klok av... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Hele "cluet" ligger i "ild", i ordet "morild". Så stavelsen blir vel i grunnen vesentlig. Nå lurte jeg plutselig på hvorfor det heter "Mor" først..? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Dette var en veldig opplysende tråd. Viktig å ha tonga rett i munnen, ellers så kommer retskriverne på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Ja og legg merke til at jeg heller ikke kommentarer at "tonga" er en øygruppe i Stillehavet og ikke et menneskelig organ. Det kunne faktisk ikke falle meg inn å påpeke dette! Beklager, kunne ikke la være Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Pinkvin skrev for 1 time siden: Hele "cluet" ligger i "ild", i ordet "morild". Så stavelsen blir vel i grunnen vesentlig. Nå lurte jeg plutselig på hvorfor det heter "Mor" først..? Sikkert fordi Farilden er lat og gidder ikke å lyse opp. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Lazyjack skrev 5 minutter siden: Ja og legg merke til at jeg heller ikke kommentarer at "tonga" er en øygruppe i Stillehavet og ikke et menneskelig organ. Det kunne faktisk ikke falle meg inn å påpeke dette! Beklager, kunne ikke la være Jippi, da gikk du på den. Blir godt med sommer og sol igjen. Ha en fin kveld, og heia RBK?? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Nå lurte jeg plutselig på hvorfor det heter "Mor" først..? Fra ordlisten: kanskje beslektet med norrønt marr 'sjø, hav'; Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2018 Eller latin: mare? Det heter kanskje makreld, og sill, ikke sild?Noen steder sørpå heter det fudl, og ikke full, samt ødl, og ikke "øll" Glemmer aldri musikeren fra lokalt rockeband, som hadde spillejobb på sørvestlandet. De stoppet på veien hjem mot Moss, og vokalisten var tørst, og spurte etter Vørterøl på Samvirkelaget. Da ble damen i butikken streng og engasjert. Net ødl det har me ikkje, og det er me glade for..... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Se: Vennligst klikk her og les reglene før du poster. Alle som er uvant med bruk av internettforum anbefales å lese gjennom Etikette.Les om dialekt og retting av skrivefeil. Hilsen Narvestad (NBNB! Humoristisk ment kommentar) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Martine29f skrev for 16 timer siden: Jippi, da gikk du på den. Blir godt med sommer og sol igjen. Ha en fin kveld, og heia RBK?? Åja, du gikk på den du hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 shipahoy skrev for 22 timer siden: Fra ordlisten: kanskje beslektet med norrønt marr 'sjø, hav'; Ah, gode gamle "la mare" selvsagt. Morsomt at norrønt og latin er like der, garantert ikke tilfeldig :-) "Havild" er jo også et godt ord, men med sine norrøne/latinske opphav er jo "morild" enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.