Jump to content

Edit History

Knude

Knude

Denne tråden både fascinerer å irriterer en som har borti 35 års fartstid i Norsk fritidsbåt produksjon på nesten alle nivå. De siste årene har jeg jobbet med kompetanse hevning i faget uten å komme nærmere inn på det i denne sammenhengen ,så "fagmann" ja. 

 

For å filosofere litt: Fargen på båten som ser ut til å gå mot gul med noen brekkfarger rød- blå osv.  Altså en sammensetning av flere farger kan være en litt komplisert. Om ikke produsenten eller forhandler har kartotek på hvilken Bach nr. denne gelcoaten på akkurat denne båten har så er det en utfordring å finne akkurat samme farge.

 

 Produsenter med litt orden i sysakene sender med gelcoat av samme batch med produktet merket med cin nr.Noen forhandlere oppretter kartotek og beholder boksen mens andre sender coaten videre med båten til kunden .

 

Man kan som regel ikke bruke samme fargekode uten også å lage fargeprøver med litt brekkfarge. Da må man også ha kunnskap om hvordan fargen forandrer seg under herde tid og heating. Når riktig farge er laget så vil alle sår sparkles med gelcoat sparkel i samme farge og dette varmes opp i 24 timer. Så vil det være naturlig å sprøyte korrekt gelcoat på et ganske stort område og dette pusses ut med mellom papir 400-600 K Så ny omgang varme før finpussen og avslutting med 1500 K . Så rubbing over hele flata flere ganger. Om fargen er komplisert velger man å gå til en skarp kant eller profil for lettere avslutting.  

Alt dette forutsetter at det er brukt en normal gelcoat med en barrier coat på innsiden under produksjon av skroget og at den har en tykkelse på min. 0,7 - 1 mm. Hvilken matrise som er brukt er mindre interessant da ikke skadene er strukturelle.

 

At det fra fagperson på reparasjonsverkstedet er uttalt at alle her på verkstedet kan utføre denne jobben og den tar et par timer og koster nesten ingenting er sikkert riktig, men da handler det om å klemme ut noe ferdigblandet sparkel fra en tube å kline i sårene med tilhørende pussing. Da blir det ikke bare synlig over tid men for et trent øye umiddelbart. 

 

Jeg er egentlig litt imponert  over at en båt forhandler klarer å overbevise en kunde om at å sprøyt lakkere den ene sia på båten med en polyretan lakk (sikkert av beste kvalitet med høy hardhet) er den beste løsningen og sende kunden hjem igjen med dette. 

At denne kunden da om noen år  står å forteller eventuelt neste uvitende kjøper av denne båten at dette er fine greier ,for det har de fortalt meg på verkstedet, er nesten litt flaut og skremmende på bransjens vegne. Dette er ikke helt i tråd med hva CE regelverket sier om forringelse av kvaliteten på et produkt selv om dette er kosmetisk.

 

Trådstarter har en klokke tro på det han er blitt fortalt , og har allerede valgt så der er dessverre "løpet kjørt". men til trådstarter: Nei vi trodde ikke det var bil lakk det var snakk om !

 

En annen ting er at kunden ikke burde måtte ta stilling til reparasjons metoden i slike saker. Det er etter min mening takstmann og forsikrings selskap som har det ansvaret.

 

 Forsikringsbransjen har i en årrekke etterspurt autorisasjon av plastreparasjons verksteder for båt  nettopp for at strukturelle skader og kosmetiske skader skal repareres  korrekt.  hva har blitt feil her ?????

 

Knude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Knude

Knude

Denne tråden både fascinerer å irriterer en som har borti 35 års fartstid i Norsk fritidsbåt produksjon på nesten alle nivå. De siste årene har jeg jobbet med kompetanse hevning i faget uten å komme nærmere inn på det i denne sammenhengen ,så "fagmann" ja. 

 

For å filosofere litt: Fargen på båten som ser ut til å gå mot gul med noen brekkfarger rød- blå osv.  Altså en sammensetning av flere farger kan være en litt komplisert. Om ikke produsenten eller forhandler har kartotek på hvilken Bach nr. denne gelcoaten på akkurat denne båten har så er det en utfordring å finne akkurat samme farge.

 

 Produsenter med litt orden i sysakene sender med gelcoat av samme batch med produktet merket med cin nr.Noen forhandlere oppretter kartotek og beholder boksen mens andre sender coaten videre med båten til kunden .

 

Man kan som regel ikke bruke samme fargekode uten også å lage fargeprøver med litt brekkfarge. Da må man også ha kunnskap om hvordan fargen forandrer seg under herde tid og heating. Når riktig farge er laget så vil alle sår sparkles med gelcoat sparkel i samme farge og dette varmes opp i 24 timer. Så vil det være naturlig å sprøyte korrekt gelcoat på et ganske stort område og dette pusses ut med mellom papir 400-600 K Så ny omgang varme før finpussen og avslutting med 1500 K . Så rubbing over hele flata flere ganger. Om fargen er komplisert velger man å gå til en skarp kant eller profil for lettere avslutting.  

Alt dette forutsetter at det er brukt en normal gelcoat med en barrier coat på innsiden under produksjon av skroget og at den har en tykkelse på min. 0,7 - 1 mm. Hvilken matrise som er brukt er mindre interessant da ikke skadene er strukturelle.

 

At det fra fagperson på reparasjonsverkstedet er uttalt at alle her på verkstedet kan utføre denne jobben og den tar et par timer og koster nesten ingenting er sikkert riktig, men da handler det om å klemme ut noe ferdigblandet sparkel fra en tube å kline i sårene med tilhørende pussing. Da blir det ikke bare synlig over tid men for et trent øye umiddelbart. 

 

Jeg er egentlig litt imponert  over at en båt forhandler klarer å overbevise en kunde om at å sprøyt lakkere den ene sia på båten med en polyetylen lakk (sikkert av beste kvalitet med høy hardhet) er den beste løsningen og sende kunden hjem igjen med dette. 

At denne kunden da om noen år  står å forteller eventuelt neste uvitende kjøper av denne båten at dette er fine greier ,for det har de fortalt meg på verkstedet, er nesten litt flaut og skremmende på bransjens vegne. Dette er ikke helt i tråd med hva CE regelverket sier om forringelse av kvaliteten på et produkt selv om dette er kosmetisk.

 

Trådstarter har en klokke tro på det han er blitt fortalt , og har allerede valgt så der er dessverre "løpet kjørt". men til trådstarter: Nei vi trodde ikke det var bil lakk det var snakk om !

 

En annen ting er at kunden ikke burde måtte ta stilling til reparasjons metoden i slike saker. Det er etter min mening takstmann og forsikrings selskap som har det ansvaret.

 

 Forsikringsbransjen har i en årrekke etterspurt autorisasjon av plastreparasjons verksteder for båt  nettopp for at strukturelle skader og kosmetiske skader skal repareres  korrekt.  hva har blitt feil her ?????

 

Knude

 

 

 

 

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...