Jump to content

Lukket motorbåt, aksling, max 600k, ikke for gammel, 3 gode køyer, forslag?

Vaagen

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake, er jeg klar for å begynne å se på båt på ordentlig. Jeg har lest mange tidligere tråder her på Baatplassen, og har tilbragt mange timer på finn.no, men finner ikke helt ut av, hva jeg ønsker meg. Kriteriene er slik:

- Bruk (realistisk): Mest dagsturer, noen helgeturer, kanskje en uke om sommeren. Altså fokus på praktiske bruksegenskaper til daglig, men må kunne ha det komfortabelt på overnattingstur også.

- Motorbåt. Seilbåt frister pga pris/plass, men det får bli en annen tråd. Tror det er uaktuelt.

- Budsjett: Inntil 600k på Finn.no (altså før pruting).

- Lukket båt, selvlensende dekk. Dekkssalong. Kan gjerne være Pilot house/walk around. Blir liggende ute om vinteren.

- 3 skikkelige køyer i minst to kabiner, f.eks. en skikkelig v-køye og en stikkøye.

- Ca. 30 fot +/-.

- Diesel, aksling.

- Nyere enn 2000-modell, evt. veldig godt oppgradert, med ny motor osv.

- Disse kriteriene er nokså absolutte, andre gode egenskaper som fart, baug- og hekkthruster o.a. er pluss.

Jeg trenger tips! Har noen gode ideer, til hva jeg skal se nærmere på? 

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Hva med Westbas 29. Greie priser, traust norsk vestlandsbåt, stort dekk, kjølbåt, tåler bra med sjø, kanskje noe smal.Sandvik 945 ligger i samme gata, atskillig bedere. I denne kategorien er det mange flere å vurdere. Det kommer nok en haug med forslag etterhvert, så da er det bare å fylle opp kaffekoppen og logge seg på Finn. Lykke til.

Hva med en Nord West 900. 

Hadde venner som hadde en slik med mange like krav som deg. 

Kjempefornøyde.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123874922

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122425374

Den siste er nyere til 650k - går sikkert for noe rett over eller under det nivå du er interessert i.

Mvh

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
BårdK skrev 1 minutt siden:

Hva med en noe eldre Riviera 925?

Skal helst ikke være for gammelt..... Men det er jo flotte båter! Samtidig gir jo Sun 33 og Barracuda 1000 muligheter for 3 kabiner, men blir fortsatt lett litt gamle til rett pris.

Kjellg skrev 17 minutter siden:

NB 820 Combi har også 3 køyer

Ser at du har slik båt: er køyene framme i baugen (v-køyene) fullvoksne, d.v.s. så lange at det kan ligge to forvokste tenåringer på 180-195 der?

Vaagen skrev for 2 timer siden:

Vedr. Viknes 770 og Viksund 270, har de 3 skikkelige køyer?

Noen som vet om dette kan være aktuelle båter, når det gjelder køye-arrangementet? Trenger 3 separate køyer.

Ser at disse båtene kan falle innenfor prisgrensen min.

Vaagen skrev 39 minutter siden:

Ser at du har slik båt: er køyene framme i baugen (v-køyene) fullvoksne, d.v.s. så lange at det kan ligge to forvokste tenåringer på 180-195 der?

Yes, V køye framme. Den ene køya kan du ligge i. Den andre blir kanskje littegrann kort om du er nesten en nitti og liker å strekke deg helt ut, men kjerringa på en noen og sytti ligger der helt uten problemer. Den andre ligger jeg selv i og den er lang nok. I tillegg har du den 1,5 køya under salongen. Der ligger vi godt begge to. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Tror du må ha AC (som også het Oscar??) for å få brukbar boplass. Der ligger en for salg, men synes den er lovlig dyr. Det er en 2003-modell, som er priset omtrent likt som en nybåt i Båtguiden for 2003 (ca. 800'). Det er klart at den ville kostet mer dengang, når den lå ferdig på vannet, men likevel... 2-300' (max) i prisreduksjon på 15 år synes jeg er litt lite. En populær båt som NB 870 kostet en del mer, og er verdt mindre nå. Minor'en burde vært priset 100' lavere - før pruting. Synes jeg da:-)

Som det er nå, er avstanden litt for stor, til at jeg tar meg bryet med å kontakte selger. Kanskje om en stund, om jeg ikke har kjøpt noe annet. Den har lagt til samme pris siden i sommer en gang, kanskje han ikke egentlig ønsker å selge:-)

edit: ser nå at han har åpnet for bud - men kun seriøse... Kanskje jeg skal ringe til uken likevel.

Det er denne jeg snakker om: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125338848&fks=125338848 

Vaagen skrev for 7 timer siden:

Tror du må ha AC (som også het Oscar??) for å få brukbar boplass. Der ligger en for salg, men synes den er lovlig dyr. Det er en 2003-modell, som er priset omtrent likt som en nybåt i Båtguiden for 2003 (ca. 800'). Det er klart at den ville kostet mer dengang, når den lå ferdig på vannet, men likevel... 2-300' (max) i prisreduksjon på 15 år synes jeg er litt lite. En populær båt som NB 870 kostet en del mer, og er verdt mindre nå. Minor'en burde vært priset 100' lavere - før pruting. Synes jeg da:-)

Som det er nå, er avstanden litt for stor, til at jeg tar meg bryet med å kontakte selger. Kanskje om en stund, om jeg ikke har kjøpt noe annet. Den har lagt til samme pris siden i sommer en gang, kanskje han ikke egentlig ønsker å selge:-)

edit: ser nå at han har åpnet for bud - men kun seriøse... Kanskje jeg skal ringe til uken likevel.

Det er denne jeg snakker om: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125338848&fks=125338848 

Hva båtene er priset til er en ting, hva markedet vil gi er ofte en annen pris.

Ser selger av av denne er intressert i Viknes 880.

Kanskje lurt og se og prøve de aktuelle båttypene før er bruker for mye tid på prissetting. Selvfølgeli innen ditt prisleie.

Tror du vil sitte igjen med en favoritt eller 2.

For all del, men det er dumt om en interessant båt ikke blir solgt, fordi den er alt for høyt priset. Så får vi se oss rundt på det andre som er tilgjengelig. Når man kommer ned i min prisklasse, blir tilbudet nokså variert, valget står plutselig ikke mellom NB 870, Viknes 880 og SAGA 315 (og noen til da).

Det verste som kan skje når en gir et bud er jo egentlig å få nei ? Kjenner ikke nypris i 2003 men kjøpte selv ny båt i 2003: Falcon 26 m VP KAD43. Den kostet da 860’ i Norge (importerte den selv fra Sverige til 750’). Vil tro at en Minor 29 m Yanmar 315 hk var noe dyrere? Uansett enig i at  790’ er for dyrt for denne 15 år senere!

enslagsgjest skrev 2 minutter siden:

Ligger ofte Minor 29 til 500-600 tusen på finn, bedre å vente på at en av de dukker opp. 

Sant! 

Fantino skrev 19 minutter siden:

Falcon 26 m VP KAD43. Den kostet da 860’ i Norge

Båtguiden-pris: 596' i 2003, men det var med en liten bensinmotor da. Ellers er den beskrevet som godt utstyrt. Det bare styrker tanken min om at Minor'en neppe kostet mer enn ca. 1 mill.

Artig å bla i gamle bøker, alle båtene jeg siklet etter den gang, er jo på trappene til å bli for gamle....

Stemmer at Falconen var bra utstyrt, og en KAD43 var adskillig dyrere enn en liten bensinmotor. Men det var tydeligvis en utstyrspakke de kjørte fordi den jeg så på lokalt og den jeg kjøpte fra Sverige da de lokale ikke ville diskutere pris var faktisk 100% identisk utstyrt (ikke spekket av meg - ferdigproduserte).

Tror nok Minoren fort kan ha kostet rundt millionen ny ja. Er jo alltid ‘startpriser’ med kjipeste motor og en vindusvisker som oppgis i ‘fra-pris’. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev 7 minutter siden:

en vindusvisker

Vel, Minoren i Båtguiden fra 2003 har 3 vindusviskere, står det. At der er plass til å skrive det, betyr vel strengt talt, at der er en del  utstyr de slipper å nevne som  standardutstyr:rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...