Wannskrækk Startet 15.August.2005 Del på Facebook Startet 15.August.2005 I går ettermiddag var vi ute for å dorge makrell, i indre Oslofjord. I det vi dorger langs Gressholmen, legger en daycruiser kursen rett over våre snører. Jeg stopper båten, for å evt. få snørene til å synke dypere. Samtidig vifter kompisen med den ene stanga, for å vise at vi har redskap i sjøen. Det går galt; 100 meter multifilament, søkke og opphengere tapt. Gir på en rolig måte den andre båtføreren beskjed om at det er veldig ok om han holder avstand neste gang, og forlater stedet, mens jeg selvfølgelig drømmer om at han fikk hele snøret i propellen. Er det ikke vikepliktsregler i forhold til båt som har redskap ute? Hensyn? Må tilføye at dette skjedde meg i fjor og. Jeg prøver å holde meg langt unna de mest trafikerte ledene. Andre som har erfaringer? Eller tips? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.August.2005 Del på Facebook Svart 15.August.2005 Har ikke noe tips, men problemet er vel at folk ikke ser eller forstår at du dorger. Det er ikke alltid så lett å se, og sikkert ikke det første man tenker på å se etter i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 15.August.2005 Del på Facebook Svart 15.August.2005 Kjipe greier. Men jeg har aldri opplevd noe problem med dette. Når man ser en båt som tråler rundt i noen få knop så holder de fleste god avstand. De tilfellene der noen kommer litt for nærme så holder det å løfte hånda og vise at man har ett snøre ute. Mistenker vel kanskje at vedkommende som stakk av med snøret ditt ikke er så båtvant.. Men hvorfor i all verden dorger du Makrell med 100m multifilament snøre? Jeg bruker 15m monofilament jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Om du forventer at andre båter tar hensyn til deg når du fisker, er første betingelse at du fører nødvendige signaler som forteller andre sjøfarende at du har redskap ute. Slik er de formelle krav. Enkelte ville ikke forstått dine signaler og kjørt over snørene uansett. Lykke til med makrellfisket! Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjaas Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 (redigert) Om du forventer at andre båter tar hensyn til deg når du fisker, er første betingelse at du fører nødvendige signaler som forteller andre sjøfarende at du har redskap ute. Slik er de formelle krav. Enkelte ville ikke forstått dine signaler og kjørt over snørene uansett. <{POST_SNAPBACK}> Hm.Hvordan ser "de nødvendige signaler" ut som skal brukes ved dorging fra pram, saktegående snekke og sjekte? Jeg kan ikke huske å ha sett noen sånne signaler på de snart førti årene jeg har vært ute på dorgeturer. Men jeg passer på å ikke gå i dorgefart tvers over leia hvor Far i tredje etasje og guttunger i alle aldre med gebiss-knusere fiser forbi. Problemet oppstår når Gutteklubben Hey er ute med lommeboka si på tvers av snørene som Wannskrækk opplevde. Selv ikke en typhon ville antagelig ha hjulpet noe særlig. Hva med tykke snører og tynne påheng med kroker? Da ville i hvert fall hovedsnøret ha laget litt mere effekt i propellen enn et multifilamentsnøre.... Bjaas Redigert 16.August.2005 av bjaas (see edit history) Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Allan E Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Når en skal dorge må en ha så tunge sekker at ikke snørene kan bli kuttet av andre båter. En daycruiser i plan stikker ikke så mange desimetrene dypt. Å ha snører på over 100 meter er nesten uhøflig. Det er vel ingen som kan gjette at du har så lange snører ute. Nei maks 10-15 menge snører. Husk det er ikke lange liner som fisker. Få krokene så nærme båten mulig så kan du få fisken fort opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Å ha snører på over 100 meter er nesten uhøflig. Det er vel ingen som kan gjette at du har så lange snører ute. <{POST_SNAPBACK}> Andre poenger som kan være greie å tenke på er jo hvor man slipper snøret sitt, i strekt trafikerte farvann eller som tidligere nevnt på tvers av hovedleden eller en sterkt trafikert led er jo mildt sagt lite lurt slik som jeg ser det. Jeg har selv kuttet redskapen til en luring som dorget opp ved land tvers over sundet mellom siktesøya og bjørkøya i Langesundfjorden for en del år tilbake. Jeg skulle inn gjennom sundet og båten som dorget krysset over ved innløpet til sundet. Jeg så at de hadde noe voldsverk av stenger som rakk mange meter til værs, ventet med gå aktenfor båten til jeg anså at avstanden var stor nok. ca. 70-80 meter, men jeg tok med snøret til av stengene... Dette kan betraktes som en relativt sterkt trafikert sund på fine sommerdager og jeg mener at det ikke så veldig lurt å dorge rett opp til land tvers over en hovedled som dette er. Det er ikke alltid like lett å se snøret som går ut sjøen fra en dorgende båt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fjordbris Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 heisan Opplevde det samme nesten i sommer her i ryfylke, kona til rors mens jeg dorga etter makrell. Kona lurte på hvorfor den store princessen kom rett imot oss fra babord var oppmerksom på den kanske tidlig. Men den så ikke ut som den skulle vike av bak oss (tenkte de kanskje sov å kjørte autopilot) men da undertegnede holdt snøre i lufta vika den brått men den var ikke mere enn 50 meter fra oss. Dessuten var det andre båter som lå og fiska der. Så "Maintaince av Sotra" fikk faktisk tatt bilder av det med kamera :nono: Konklusjon: det går ann og ha litt større avstand når du har hele Åmøyfjorden og ta av. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Synes det kan være vanskelig å se at noen dorger, og spesielt på steder der det ikke er vanlig at det dorges og hvor det ellers er stor trafikk. En båt med dorgestenger ser man på langt hold, men ikke et snøre som henger etter en båt. Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 (redigert) Heisann Et alternativ kan jo være å skaffe seg en dyprigg men da kan jo makrellen fort få en høyer kilopris Mvh sveno Redigert 16.August.2005 av sveno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 Det er faktisk vanlig å dorge i indre Oslofjord på denne tida. Man skal vel ikke gå til Steilene el. l., primært for å få dorge i fred. Og for ordens skyld; -jeg unngår å dorge i hovdledene. Og 100 meter er vel drøyt med snøre, og var ca. lengden daycruiseren dro med seg.. Ellers var det godt å få luftet litt frustrasjon, og attpåtil få litt støtte. Min konklusjon er at det alltid vil være en risiko for å møte uoppmerksomme og (sannsynligvis) mindre uerfarne båtførere. Håpet ligger vel at vi lærer, og at renta stiger.. Sitér dette innlegget Link to post
jonna Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Antar at de fleste her fører motorbåt og ikke seilbåt. Antar også at de fleste forstår at manøvrering av seilbåt under seil hvor kurs krysser (enten fra BB eller SB) til dorgende motorbåt er to forskjellige ting. For de fleste motorbåtførere er det nok relativt enkelt å vike hvis man ser og forstår situasjonen. Møter dorgende motorbåt båt fra sin SB skal han vike. Det finnes ingen signal/flagg for "jeg dorger - hold klar". Det finnes for fiskefartøy hvis redskap er fast i bunn eller driver div tråling. Seilbåt under seil har noen fortrinn. Eller mener dere at seilbåter også skal vike for dorgende motorbåt uavhenging av vind osv? Mitt triks mot motorbåtførere som ikke kan noen regler til sjøs er å ta frem fotoapparatet, da kommer mange plutselig på at de har vikeplikt (så sant jeg ikke tar deg igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Jeg er veldig usikker på hvor langt bak en dorgende båt jeg må gå. Hvor lange liner har han ute og hvor høyt ligger de i sjøen? Prøver selvfølgelig å vise hensyn og har enda ikke tatt med meg noen liner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.