Jump to content

Bytte Transom Alpha one, noen med erfaring?


Oystein Ny

Recommended Posts

Har en Viking 28 med en Ford 351w V8 og Alpha one Gen 1 drev/transom.

Tror transom og drev har vært på båten siden ny, slutten av 70 tallet. Vi snakker her om første utgave av Alpha one Gen1 tipper jeg.

Nå her jeg fått vann i belgen og det var ulåt når jeg svingte på siste tur før opptak, altså kryss lagrene har vel tatt kvelden.

Når jeg studerer det jeg har så er det ikke rart det er lekasje, masse tæring overalt og flatene i gimbal housing som går mot drevet har også tæret.

Så nå tror jeg at jeg bytter ut shiten. Bytta longblock på motor for 3 år siden så den er i bra stand.

 

Burde jeg gå for en nytt Alpha One Gen 2 transom? blir det ganske rett fram når det gjelder monterings-hull? og et nytt drev selfølgelig.
Ikke mulig å finne noen merking på den jeg har men har lest meg til utveksling på V8 er 1:50/1:47, stemmer det?

 

Har jo et giga svært motorrom så planen er å løsne motor og trekke den frem så langt det går, tipper jeg kommer til det meste da, noen som har prøvd?

Link to post

Du bør i hvertfall finne ut om det er et "pre" alpha drev du har nå. Det er noe forskjelling lengde på

drivaksel. Kan være kortere. Isåfall må du flytte på motor.

Så du må ta av drevet og måle. Utvekslingen står på driv aksel, en bokstav er stemplet inn.

Utvekslingen på V8 var 1,5:1.

Gen 2 har monitor til drev oljen med en tank innvendig, ellers så er det vel samme bolt mønster og utskjæring.

Mulig det er to bolter på toppen som du må borre ut hull til.

 

Har byttet fra Alpha One gen 1 til Bravo 2 og det var sammel bolt hull, bortsett fra to bolter på toppen som ikke

var på Alpha.

 

Kjøper du transom eller drev fra usa får du det til godt under halv pris. Frakt det med båt for rimeligst frakt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

F på drivaksel er 1,47 eller 1,50:1. og Alpha 1 passer motor på 260 hk.

Du må vel bytte både transom og drev.

 

Ebay er riktig sted å begynne å søke. Alpha transom koster muligens rundt USD 1200.

Jeg betalte ca USD 1500 for Bravo transom. Sparte ca kr 10000, (kr 20000 spart for to).

Du kan og bruke Bravo 1 med samme utveksling F, da må du ha Bravo Transom.

 

Alpha 1 kom i 1986 og allt før det er MC1 eller 1-R drive noe senere.

Er ganske likt, men driv aksel er kortere enn på Alpha 1 og på en båt jeg prøvde et Alpha 1 fikk

vi ikke inn drevet helt, manglet noen cm.

Mulig MC1 (1-R) drev har kjøleribber på siden av toppen.

http://www.bluewatermarinesvc.com/html/mercruiser_fyi.html

 

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Ser at drevet mitt ikke er så ille som jeg trodde. Mulig jeg bare bytter til ny alpha one gen1 transom. 

Har begynt å demontere det gamle. 

På interupter switch plata så er det noe hydraulikk greier også, noen som hvet hva det er for noe?

går en slange fra pumpa innom en dings (vender?) så videre ned til transom. På høyre side i bilde, switch er til venstre. 

 

5716B891-949E-4603-AD81-F9B9F67D05C7.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...