Oystein Ny Startet 28.September.2018 Del på Facebook Startet 28.September.2018 Har en Viking 28 med en Ford 351w V8 og Alpha one Gen 1 drev/transom. Tror transom og drev har vært på båten siden ny, slutten av 70 tallet. Vi snakker her om første utgave av Alpha one Gen1 tipper jeg. Nå her jeg fått vann i belgen og det var ulåt når jeg svingte på siste tur før opptak, altså kryss lagrene har vel tatt kvelden. Når jeg studerer det jeg har så er det ikke rart det er lekasje, masse tæring overalt og flatene i gimbal housing som går mot drevet har også tæret. Så nå tror jeg at jeg bytter ut shiten. Bytta longblock på motor for 3 år siden så den er i bra stand. Burde jeg gå for en nytt Alpha One Gen 2 transom? blir det ganske rett fram når det gjelder monterings-hull? og et nytt drev selfølgelig. Ikke mulig å finne noen merking på den jeg har men har lest meg til utveksling på V8 er 1:50/1:47, stemmer det? Har jo et giga svært motorrom så planen er å løsne motor og trekke den frem så langt det går, tipper jeg kommer til det meste da, noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Du bør i hvertfall finne ut om det er et "pre" alpha drev du har nå. Det er noe forskjelling lengde på drivaksel. Kan være kortere. Isåfall må du flytte på motor. Så du må ta av drevet og måle. Utvekslingen står på driv aksel, en bokstav er stemplet inn. Utvekslingen på V8 var 1,5:1. Gen 2 har monitor til drev oljen med en tank innvendig, ellers så er det vel samme bolt mønster og utskjæring. Mulig det er to bolter på toppen som du må borre ut hull til. Har byttet fra Alpha One gen 1 til Bravo 2 og det var sammel bolt hull, bortsett fra to bolter på toppen som ikke var på Alpha. Kjøper du transom eller drev fra usa får du det til godt under halv pris. Frakt det med båt for rimeligst frakt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Oystein Ny Svart 28.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2018 Sjekket nå. F står det på drivaksel. Åssen måler jeg? selve drivaksel frem til drivknuta er 24 cm. Er det bedre å gå til Bravo 2? Noen tips om sted i USA, eller bare bruke ebay... Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Ring Ravns garage de pleier å vite sånt. Legger ved en link over Mercruiser alpha one drev de selger. De kan nok svare deg på om du må ha alpha eller bravo drev til motoren din. https://www.ravnsgarage.no/alpha-one-gen-ii-1 Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 28.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2018 (redigert) Joda, Ravns er konge. Men når jeg ser på prisene til Bravo kontra Alpha så...... Og 1/2 pris fra USA kan vel være aktuelt. Fant en del info her på forumet nå og Alpha one Gen 2 vil nok være riktig for min motor. Redigert 28.September.2018 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 (redigert) F på drivaksel er 1,47 eller 1,50:1. og Alpha 1 passer motor på 260 hk. Du må vel bytte både transom og drev. Ebay er riktig sted å begynne å søke. Alpha transom koster muligens rundt USD 1200. Jeg betalte ca USD 1500 for Bravo transom. Sparte ca kr 10000, (kr 20000 spart for to). Du kan og bruke Bravo 1 med samme utveksling F, da må du ha Bravo Transom. Alpha 1 kom i 1986 og allt før det er MC1 eller 1-R drive noe senere. Er ganske likt, men driv aksel er kortere enn på Alpha 1 og på en båt jeg prøvde et Alpha 1 fikk vi ikke inn drevet helt, manglet noen cm. Mulig MC1 (1-R) drev har kjøleribber på siden av toppen. http://www.bluewatermarinesvc.com/html/mercruiser_fyi.html Redigert 28.September.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Oystein Ny Svart 28.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2018 Phu har alpha one gen 1. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Ser at drevet mitt ikke er så ille som jeg trodde. Mulig jeg bare bytter til ny alpha one gen1 transom. Har begynt å demontere det gamle. På interupter switch plata så er det noe hydraulikk greier også, noen som hvet hva det er for noe? går en slange fra pumpa innom en dings (vender?) så videre ned til transom. På høyre side i bilde, switch er til venstre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.