Lingefan
Utfordringen slik jeg ser det her er markedet. I bilverdenen får man «verdens raskeste bil» avgiftsfritt og momsfritt og man får kjøre i kollektivfelt og parkere gratis. I tillegg slipper man å fylle drivstoff.
Dette er sprsielt i Norge siden man har så høyt avgiftsnivå på biler fra før av.
I båtverden er det ingen avgifter utover moms. Og det er vanskeligere å se fordelene. Selv kunne jeg tenke meg st et hybridkonsept kanskje kunne fungert? Altså elmotorer ved kjøring i rolig fart og en diesel eller bensin som kjører deg opp i plan og lader elmotoren. Ved fullading kan kan skru av dieselmotoren slik at man får elmotoren til å holde marsjfarten. Den skrur seg så på igjen når batteriet nærmer seg tomt.
En ren elektrisk løsning er uforutsigbar på sjøen pga store variasjoner i vær og vind, rett og slett. Plutselig har du doblet forbruket pga motvind og mer vind enn forventet osv... sikkerhet og trygghet er jo det viktigste på sjøen. Og det er mye større konsekvenser å gå tom for strøm. På veien kan man jo bare kjøre bilen i veikanten og ringe NAF, på sjøen driver man til lands og kan få feil vinkel opp mot sjøen.
Ladeplasser kan være krevende utover å lade over vanlig landstrøm eller solpanel.
Likevel kan det være interessant å følge med på.