Vaagen
Jens_P skrev 38 minutter siden:Om det blir utfasing av fossil-drift til fordel for el vil vi garantert se en endring av fritidsbåter også.
Det er jeg helt enig i, og det er veldig relevant for dette forumet.
Når det gjelder gründerne som tråden har utgangspunkt i, tror jeg det er mindre relevant. De sikter seg inn på et proffmarked. De fleste små yrkesbåter tøffer rundt i et havnebasseng eller til og fra en fiskemerde eller noe annet lokalt. Jeg tror at disse godt kan være elektriske, og beholde hastighet og brukervennlighet.
Dette gjelder ferger også, i regulær trafikk. Ampere seiler jo mer, enn den ligger til lading i løpet av dagen, og det var jo en første prototype.
Dessuten - og som er relevant ift. det som Jens_P er inne på: Med dagens dieselpriser, er det jo mange som nesten konsekvent tøffer rundt i 7-8 knop. Da kan man ha en annen type båt, med god bæreevne og plass til batterier, og så forgå den muligheten til å kjøre fort, som man bruker så sjelden allikevel.
Jeg ser etter båt for tiden, og skulle gjerne hatt muligheten til å velge deplasementsbåt, med romt og dypt skrog, med mer vekt på plass inne og ute, og mindre på dyr motor. Til samme pris, burde en da få mye mer båt, mot å ofre mulighet for fart.
Eller kanskje tanker vi alle hydrogen om 20-30 år, man vet aldri. Hydrogen har jo også den egenskapen, at den kan lages og lagres lokalt. Den skal ikke pumpes opp fra bakken. Hver hus-/båteier sin vindmølle og solcellepanel Dette er fabuleringer, jeg vet.