
adeneo
Maika skrev for 14 timer siden:Interessant, hvor er dette dokumentert?
Pinkvin skrev for 2 timer siden:
Mener du det er konspirasjonsteorier at norske miljøprosjekter, inkludert eldrift på båter og biler, stort sett er statsstøttet?
Det er vel ingen som tror at norske båtprodusenter driver med utvikling av eldrift på fritidsbåter dersom de ikke fikk støtte fra Innovasjon Norge og lignende organisasjoner?
Skattefunnordningen gjør også at de båtprodusentene får direkte fradrag på investerte midler i slike miljøprosjekter.
Dette anses som vinn-vinn, man sysselsetter og utvikler nyvinninger som er miljøvennlige, med statsstøtte.
Det var vel Sandvik som var en av de første til å dra nytte av dette, som i 2010 skulle utvikle elbåt, som de fikk store summer til, men så vidt jeg vet materialiserte båten aldri seg, de brukte bare opp noen millioner i norske skattepenger.
Mouche skrev for 6 timer siden:
Noen ganger tenkt over hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin eller diesel? Tallet er vanskelig tilgjengelig for svaret er ikke akkurat ønsket bekjentgjort av oljeselskapene! Beregninger som er gjort anslåt noe rundt en til to kwh per liter. I tillegg er det langt mere effektivt å forflytte en bil med strøm enn med en bensin/diselmotor samt langt beder for miljøet selv om all strømmen ble produsert av de mest forurensende kullfyrte kraftverkene som finnes i Europa!
Går heller ikke mye motorolje med i elmotorer!
Godt poeng, men all den strømmen det er snakk om som går med til å produsere bensin eller diesel, produseres jo ved å brenne avfallsprodukter fra raffineringsprosessen, hadde man ikke tatt opp oljen og raffinert den, så hadde man jo heller ikke hatt den strømmen?
Det er jo ikke strøm fra vindkraft og norske fossefall som brukes i raffineriene, de har mer enn nok olje de kan brenne av etter at de har raffinert ut det de ønsker.
Hvor mange watt det kreves for å produsere en liter bensin er jo helt irrelevant når den watten kommer fra den samme oljen, og ellers ikke hadde vært der og ikke kunne vært nyttet av en elbil?
Elbiler er fremdeles betydelig mindre miljøvennlige å produsere, med batterier som bruker miljøfarlige materialer tatt ut av miljøfarlige gruver osv.
Mye norsk strøm kommer også fra kullkraft, selv om man liksom bor rett ved siden av vannkraftverket og tror det er så enkelt at all strøm kommer derfra. Det koster, også miljømessig, å demme opp, lage kraftverk, strekke linjer osv.
Mange ser ut til å være litt vel blendet av elbiler, det er flotte saker, men særlig miljøvennlige er de ikke, selv om de er noe bedre enn en gammel dieselbil.