adeneo
Mouche skrev for 12 timer siden:Heller ingen tvil om at produksjon av (også) elbiler har en negativ miljøside, men i sum (produksjon og drift) langt bedre enn bensin/dieseldrevne biler, ikke minst i tettbygde strøk/byer (co2 og nox). De er også langt mere effektive når det gjelder å utnytte energi til fremdrift og tilnærmet lydløse, ja så lydløse at de blir "tilsatt" lyd for å høres.
Det er ingen tvil om at elbiler i de aller fleste tilfeller er bedre enn bensin- og dieselbiler, men det er fremdeles naivt å tro at man redder miljøet ved å tute rundt i en luksusbil på et par tonn.
Var man genuint interessert i å redde miljøet ville man valgt andre alternativ, vi har jo i årtier hatt et langt bedre elektrisk alternativ, toget, og i milliarder av år har vi hatt apostlenes hester, som definitivt er mer miljøvennlig enn en Tesla.
Nå hevder ikke jeg at alle må gå eller ta toget, men dagens elbiler er ikke i nærheten av å være "null-utslipp", de flytter kun utslippene andre steder, for det meste til produksjonen og til kraftverket, som forhåpentligvis ikke er kullfyrt.
Det er vel heller ingen tvil om at Tesla og deres ledelse sier nær sagt hva som helst for å få solgt bilene sine, det skal bli artig om noen år, når batteriene begynner å feile, å se om Tesla virkelig tar kostnadene ved å sanere og resirkulere enorme mengder litium, mangan og andre stoffer som det vil koste fantastisk mye å gjøre noe med?
Pinkvin skrev for 12 timer siden:
Så det var null teknologiutvikling, null kompetanseutvikling, null kompetanseoverføring? Julebord i Thailand for alle mann da eller?
Høgskolen i Buskerud og høgskolen i Vestfold lærte neppe noe som helst når de samarbeidet om hydrogen- og batteriteknologi.
Så du gikk fra å hevde at det var konspirasjonsteorier at staten støtter miljøprosjekter med skattekroner, til å i stedet å hevde at slik støtte er velbrukte penger?
Så da innser du nå at statsstøtte er en "ting", å noe som faktisk eksisterer, ikke bare noe konspirasjonsteoretikere har funnet på?
Nå har jeg vel i grunn aldri hevdet at pengene ikke har ført til en viss kompetanseheving?
Jeg skrev kun at kostnadene i de fleste slike miljøprosjekter taes av deg og meg, i form av statsstøtte.
I mange tilfeller er selvfølgelig forskning og utvikling flotte saker, men om milliarder av skattekroner rotet bort av båtprodusenter som forsøker å lage elektriske fritidsbåter er velbrukte penger, tror jeg neppe, men du mener kanskje at statens penger bør gis bort i hytt og gevær, og at all forskning er god forskning osv.