nomen
Pinkvin skrev for 7 timer siden:
Jo, i noen mørke kroker av Internett er det noen som snakker om det, og alt det andre, alltid. Uansett, en utrolig tynn unnskyldning for å ikke gjøre noe.
Dalton har selvfølgelig helt rett, det er det ingen tvil om.
Å gå rundt og tro at 7 000 000 000 mennesker (9 mrd i 2040) skal slippe ut mindre CO2 en hva vi gjorde når vi var færre, er i bestefall naivt.
Ikke en gang allværdens nytenkning eller science fiction teknologi klarer å endre på det faktum, at vi er for mange.
Dessuten, nesten alle "miljø" tiltak som det snakkes om , er basert på å kjøpe/bygge noe annet.
Alt for å kunne finne ett eller annet smutthull, for at vi ikke skal redusere vår komfort og velbehag.
Vi skal lage roboter som skal jobbe for oss,biler/båter som skal frakte for oss, og hus som skal tenke for oss. Alt blir så bra fordi vi skal finne opp miljøvennlig plastikk, miljøvennlige batterier, og på taket av huset planter vi grønnsaker,så da er enda ett problem løst.
Vår eneste mulighet er å gå noen steg tilbake mot "basic", mer selvberget hushold, og mindre behov/bruk av teknologi og maskiner. Kanskje litt mer som f.eks Norge var mot slutten av 1800-tallet, ispedd litt av vår moderne kunnskap. Desverre kan ikke alle leve slik, igjen, vi er for mange.
Klimapanelet sier jo selv at drastiske tiltak må iverksettes for å klare 1,5 gradersmålet.
Jeg vet at vi som mennesker ikke kan iverksette tiltak som effektivt reduserer antall mennesker. Heldivis så trenger vi ikke å gjøre det heller, det kommer tørke, sult, sykdommer, og antageligvis en stor krig til å gjøre for oss. Og så kan de som er igjen ta opp tampene å begynne på nytt.
Jeg vet at det jeg skriver høres ut som en dommedagsprofeti, men dette er jo hva IPCC selv har sagt.
Jeg holde allikvel fast på at hovedproblemet ved dagens miljøproblemer er at det er for mange mennesker. Så kan vi jo selvfølgelig prøve å endre oss, men å elektrifisere norsk fritidsbåtflåte, løser ingen ting.