Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Hvorfor enten elektriske eller diesel. Hvorfor ikke heller en hybrid?

 

De fleste moderne dieselmotorer har vel en gearkasse. Hvorfor ikke like godt en elektrisk gearkasse? (Generator som trekker en elektromotor.)

 

Denne typen "gearkasser" kan i dag lages med en ganske høy virkningsgrad. Går man veien via DC-Likespenning, noe som de fleste frekvensomformere i dag gjør, så kan man jo føye til en batteribank, slik at man kan kjøre på enten batteri eller diesel.

 

Ved at man bruker "en elektrisk trinnløs gearkasse" så kan man optimalisere" turtallet på dieselmotoren og tilpasse til propellens virkningsgrad slik at den totale virkningsgraden blir optimal.

Med en slik løsning på en seilbåt, så kunne man for eksempel bruke batteridrift inn og ut av havn og diesel hvis man skal kjøre lange strekninger.

 

Tror faktisk Oceanvolt har det meste av det som jeg beskriver, bortsett fra en dieselmotor. Hadde man lagt til en dieselmotor i konsptet og redusert størelsen på batteriene, så hadde man kanskje kunne ha "batteri i de fleste tilfeller" men "rangen til dieseldrift" når det er behov for det.

Et slikt dieselaggregat kunne jo plasseres hvor som helst ombord, som det måtte passe i forhold til service/vedlikehold/tyngdepunkt. 

https://oceanvolt.com/solutions/private/monohull/  

Arne2

Arne2

Hvorfor enten elektriske eller diesel. Hvorfor ikke heller en hybrid?

 

De fleste moderne dieselmotorer har vel en gearkasse. Hvorfor ikke like godt en elektrisk gearkasse? (Generator som trekker en elektromotor.)

Denne typen "gearkasser" kan i dag lages med en ganske høy virkningsgrad. Går man veien via DC-Likespenning, noe som de fleste frekvensomformere i dag gjør, så kan man jo føye til en batteribank, slik at man kan kjøre på enten batteri eller diesel.

 

Ved at man bruker "en elektrisk trinnløs gearkasse" så kan man optimalisere" turtallet på dieselmotoren og tilpasse til propellens virkningsgrad slik at den totale virkningsgraden blir optimal.

Med en slik løsning på en seilbåt, så kunne man for eksempel bruke batteridrift inn og ut av havn og diesel hvis man skal kjøre lange strekninger.

 

Tror faktisk Oceanvolt har det meste av det som jeg beskriver, bortsett fra en dieselmotor. Hadde man lagt til en dieselmotor i konsptet og redusert størelsen på batteriene, så hadde man kanskje kunne ha "batteri i de fleste tilfeller" men "rangen til dieseldrift" når det er behov for det.

Et slikt dieselaggregat kunne jo plasseres hvor som helst ombord, som det måtte passe i forhold til service/vedlikehold/tyngdepunkt. 

https://oceanvolt.com/solutions/private/monohull/  



×
×
  • Create New...