
Hedwig
Mouche skrev 46 minutter siden:
Kall det hva du vil, men det skyldes en tverrpolitisk enighet om at vi må få vekk fossilbilen og da trenger konsumentene et incentiv for å velge alternativt. At det fungerer kan det vel forøvrig ikke være noen særlig tvil om?
Det fungerer i Norge. Hvor vi har masse oljepenger og grønn vannkraft.
Det burde ikke være en overraskelse, hvis staten gir deg nok penger for å kjøpe elbil og krever nok penger fra deg hvis du vil kjøpe noe annet, så kjøper du elbil.
Jeg er stort fan, vi har elbil, kjører så å si gratis. Det fungerer fint for oss som bor i Oslo.
En veldig god løsning, delvis betalt for av alle som ikke har elbil, og til syvende og sist av oljen.
Flere venner i byene (og spesielt Oslo) klager på alle de som ikke bor i byene og ikke forstår verdien av elbiler og tråsykler - som de har fått subisidert av de som bor slik at de må ha forbrenningsmotor. Nesten så jeg forstår hvorfor folk stemmer SP.
Status for batteribiler i dag er at elmotoren er genial og knuser forbrenningsmotoren, men at batterier er milevis unna å være en god erstatter for drivstofftanken. Derfor er ting som hydrogen forlokkende, da kan man beholde elmotoren, men få noe som faktisk kan lagre større energimengder.
På mindre turer er elbil fint, på alt annet er det irriterende. Har man mer penger enn oss og kan kjøpe en elbil til nærmere en million fungerer det fint på lengre turer også.
Uansett, for nordmenn flest, om vi får nok subsidier og luksusbiler til en brøkdel av prisen de ellers ville koste kan vi fint gå over til elbiler. Men det er ikke like lett i andre land hvor pengesekken ikke er uendelig dyp. Salget stupte i Danmark når de skrenket inn på avgiftsfritakene.