Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Bårdp skrev On 2.1.2021 at 12.10:

Den dagen prisen og vekta på batterier kommer ned på det halve av hva som er tilfelle i dag. Skal jeg med glede skifte ut min Volvo D6 350 med en elektromotor.

Men jeg er redd for at det kan ta noen år før det blir en realitet.

Det er ikke på langt nær nok.

Som jeg regnet ut i et tidligere innlegg vil batterier som tilsvarer energimengden i en 220l dieseltank veie rundt 15 tonn og koste over 4 millioner kroner.
I år 2030, forutsatt at Tesla når sine mål om økt energimengde og kostnadsreduksjon, vil en tilsvarende batteripakke koste 1.5 millioner kroner. Fortsatt dyrt for å bytte ut en motor. Om man er bekymret for CO2-utslipp finnes det mer konstnadseffektive måter å oppnå det på.

(Innlegget forklarer fremgangsmåten, kilder og hvilke forbehold jeg tar, og jeg tar også forbehold om feil. ).

Mouche skrev On 2.1.2021 at 14.09:

Ja, det tror jeg også du har helt rett i, men du verden så fort "noen år" går!

Nettopp. Men det er derfor det er så dumt å låse seg til en teknologi. 
Om "noen år" kan teknologier som i dag ser mer komplisert ut være morgendagens teknologi, mens batterier kan for alt vi vet være på vei ut.Vi må ikke gjøre samme feilen som de som en gang hevdet at det var helt umulig å erstatte forbrenningsmotoren i bil.

Ser vi langt frem i tid er det sannsynlig at teknologier som krever lite råmateriale og kan lagre store energimengder vil lykkes. Batteri har så langt ikke vist seg å være oppfylle de kravene.

Hedwig

Hedwig

Bårdp skrev On 2.1.2021 at 12.10:

Den dagen prisen og vekta på batterier kommer ned på det halve av hva som er tilfelle i dag. Skal jeg med glede skifte ut min Volvo D6 350 med en elektromotor.

Men jeg er redd for at det kan ta noen år før det blir en realitet.

Det er ikke på langt nær nok.

Som jeg regnet ut i et tidligere innlegg vil batterier som tilsvarer energimengden i en 220l dieseltank veie rundt 15 tonn og koste over 4 millioner kroner - i år 2030. Og det forutsetter at Tesla når sine mål om økt energimengde og kostnadsreduksjon.

I 2019 (når jeg regnet det ut) ville batteripakken kostet over 4 millioner kroner.
(Innlegget forklarer fremgangsmåten, kilder og hvilke forbehold jeg tar, og jeg tar også forbehold om feil. ).

Mouche skrev On 2.1.2021 at 14.09:

Ja, det tror jeg også du har helt rett i, men du verden så fort "noen år" går!

Nettopp. Men det er derfor det er så dumt å låse seg til en teknologi. 
Om "noen år" kan teknologier som i dag ser mer komplisert ut være morgendagens teknologi, mens batterier kan for alt vi vet være på vei ut.Vi må ikke gjøre samme feilen som de som en gang hevdet at det var helt umulig å erstatte forbrenningsmotoren i bil.

Ser vi langt frem i tid er det sannsynlig at teknologier som krever lite råmateriale og kan lagre store energimengder vil lykkes. Batteri har så langt ikke vist seg å være oppfylle de kravene.

• Create New...