Hedwig
Baat_man skrev for 4 timer siden:
Stemmer jo overhode ikke disse tallene da, må ta høyde for hvor lite av disse 220l som blir brukt til fremdrift. Pga fossilmotorens lave effektivitet så kan du dele det på 3. Ikke at det gjør elbåt spesielt gjennomførbart pr nå, men viktig å forholde seg til fakta.
Går nok ikke alt for mange år (+-10år) før vi ser snekker med ok rekkevidde(ok i forhold til hvor langt denne type båt normalt drar)
Se innlegget jeg lenker til, der tar jeg de forbehold du etterlyser. Kort: Dieselmotorer har virkningsgrad rett under 50%, elmoterer under 90%. Mye av dieselen, spesielt i seilbåter som jeg tok utgangspunkt i, brukes til varme og det blir derfor ikke så lett å regne på effekttap som i bil. I havelle bruker vi nok mer diesel på dieselvarmerne enn på motor.
Bottenopp skrev for 1 time siden:For to tonn mer (altså 17 tonn) så har du batteri nok til å drifte en hurtiggående katamaran som er 42 meter lang og tar 290 mennesker. Da har du 2100 kWt med strøm og kan tuffe 40-50 nautiske mil (i 20 knop), som tilsvarer Stavanger - Lysebotn - Stavanger på ca 3 timer. Billig er det ikke, men så sparer en 270.000 liter diesel i året og. Viktigste er at ikke fjordene tåkelegges og stinker diesel, slik Hardangerfjorden gjør med cruiceskip...blir dårlige reklame-selfies da...
For privatpersoner er det for spesielt (rike) interesserte personer, men for næring er det først og fremst utviklingsprosjekt...sånn som for elbiler i begynnelsen.
Hadde jeg fått 30 mill i støtte fra Enova og kun hadde planlagt å gå innaskjærs hadde jeg definitivt også valgt dette. Og toppfarten er 20 knop, mens rekkevidde er oppgitt til 50 nm. Tviler på at den gjør 20 knop i 50 nm.
Ellers:
Diesel slipper ut ca 2,6 kg co2 per liter forbruk. Båten sparer altså ca 700 tonn CO2 per år. (Dersom man forutsetter at elektrisk kraft ikke slipper ut CO2, noe den naturligvis gjør, men la det ligge.) En CO2 kvote for ett tonn koster nå ca 30 EUR, eller 300 kr.
Kun de 30 millionene som båten fikk i støtte kunne altså kuttet 100.000 tonn hvis de kjøpte klimakvoter i stedet for de 700 tonnene de nå kutter - men merk at konstruksjon av båten vil generere mye CO2 utslipp, i tillegg til at batteriene vil sørge for miljøskader.
Jeg holder meg til pinnebåter. Miljøvennlig og lydløs fremdrift helt uten behov for Enovastøtte.
Igjen tar jeg forbehold om regnefeil, går fort å gæli her og lite kontrollregning ;)
Edit: en siste kuriositet. De høyeste estimatene er at den totale sosiale kostnaden (altså kostad for klimaendringer osv.) ved co2-utslipp er opptil 50 USD per tonn. Eller rundt 430 kr.