Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Mouche skrev for 7 timer siden:

 

Ja, jeg nevnte det for et medlem her er veldig stolt av sin dieseltank på 750 liter og har allverdens beste samvittighet for å mate dieselpurkene med diesel, dessverre, for slike holdninger utgjør rett og slett en fare for våre barns og barnebarns fremtid.

 

Fremdriftslinjer med diesel og bensin er den beste løsningen for fritidsbåter med motorisert fremdrift hva angår miljø, klima og økonomi.

Valget mellom bensin / diesel avhenger av konsept og bruken.

Det har materialisert seg noen batterielektriske fritidsbåter, så konseptet er teknisk mulig og utprøvd.

Ingen av dem kan vise seg fordelaktig ift miljø, klima eller økonomi enn sine fossildrevne alternativer gjennom sin levetid.

 

I en annen tråd om elektriske ferger, som går døgnkontinuerlig har profesjonelle aktører regner man seg frem til en CO2 besparelse i et livsløpsperspektiv på snaue 30% ved batteridrift ift diesel. De har langt flere driftstimer enn fritidsbåter. Til en kostnad som ikke er nevnt fordi den er hinsides enhver fornuft.

Den samme besparelsen kan man få 'gratis' med allmennkunnskap fra alle som betaler drivstoffet av egen lomme:

Slå av 15% på farten. (som man gjerne allikevel gjør på batteriferger).

 

Jeg undres over hva som er den rasjonelle bakgrunnen for å omtale personer som foretrekker diesel til fremdrift i så negative vendinger.

Du sier heller ikke hvorfor eller hvordan dine preferanser skulle være bedre for barn og barnebarn.

Moraliseringen fremstår direkte ufin, og dessverre uten forankring i rasjonelle argumenter fra virkeligheten.

I denne sammenhengen moraliserer du selv med holdninger som rett og slett en fare for deg selv, de du omgås, barn og barnebarn.

Havarita

Havarita

Mouche skrev for 6 timer siden:

 

Ja, jeg nevnte det for et medlem her er veldig stolt av sin dieseltank på 750 liter og har allverdens beste samvittighet for å mate dieselpurkene med diesel, dessverre, for slike holdninger utgjør rett og slett en fare for våre barns og barnebarns fremtid.

 

Fremdriftslinjer med diesel og bensin er den beste løsningen for fritidsbåter med motorisert fremdrift hva angår miljø, klima og økonomi.

Valget mellom bensin / diesel avhenger av konsept og bruken.

Det har materialisert seg noen batterielektriske fritidsbåter, så konseptet er teknisk mulig og utprøvd.

Ingen av dem kan vise seg fordelaktig ift miljø, klima eller økonomi enn sine fossildrevne alternativer gjennom sin levetid.

 

I en annen tråd om elektriske ferger, som går døgnkontinuerlig har profesjonelle aktører regner man seg frem til en CO2 besparelse i et livsløpsperspektiv på snaue 30% ved batteridrift ift diesel. De har langt flere driftstimer enn fritidsbåter. Til en kostnad som ikke er nevnt fordi den er hinsides enhver fornuft.

Den samme besparelsen kan man få 'gratis' med allmennkunnskap fra alle som betaler drivstoffet av egen lomme:

Slå av 15% på farten. (som man gjerne allikevel gjør på batteriferger).

 

Jeg undres over hva som er den rasjonelle bakgrunnen for å omtale personer som foretrekker diesel til fremdrift i så negative vendinger.

Du sier heller ikke hvorfor eller hvordan dine preferanser skulle være bedre for barn og barnebarn.

Moraliseringen fremstår direkte ufin, og dessverre uten forankring i rasjonelle argumenter fra virkeligheten.

I denne sammenhengen synliggjør du selv holdninger som rett og slett en fare for deg selv, de du omgås, barn og barnebarn.



×
×
  • Create New...