Jump to content

Edit History

Werlin

Werlin

Det som ant blir min siste post i en tråd som allerede har pågått alt for lenge:

 

Det er umulig å være mot elbåter. Elmotoren er genial, nærmest vedlikeholdsfri og har mange fordeler.

 

Batteribåter derimot, det er verre. Batterier er miljøfiendtlig, strømproduksjon og transport er ikke uproblematisk, batterier har en hel rekke mineraler vi har for lite av og bør derfor brukes der hvor nytten er størst, batteriene er sterkt bekrenset av kjemi som kompliserer og begrenser energitetthet, de er vanskelig å resirkulere og jeg er fortsatt ikke halvveis.

 

De har i tillegg andre egenskaper som gjør det vanskelig å erstatte bensin eller diesel, eksempelvis veier de omtrent like mye uavhengig av energimengden, noe som gjør det ugunstig i fly selv om man kunne overkomme alle andre problemer.

 

Batterier er derfor en helt grei mellomting, men fordi de krever så mye og er så begrenset er de neppe en endelig løsning.

 

Det finnes de som forelsker seg i virkningsgrad, det er egentlig irrelevant isolert sett. For farkosten er vekt/volum opp mot nyttig energi det avgjørende. (Hensyn til klima og energiknapphet kompliserer dette og bringer balansen mot elmotoren og derfor også delvis mot batteriet).

 

Det optimale ville vært en løsning som ga oss de beste egenskapene til både bensin/diesel og elmotoren. Det får man med hydrogen. Da har man for biler og båter mulighet til fremdrift med elmotor, men energitetthet og påfylling som diesel.

På fly har man muligheter for mye morsomt, ikke bare kan man lage utslippsfrie jetmotorer, blander man inn litt oksygen kan man lage hypersoniske fly som knuser Concorde.

 

I motsetning til batterier er hydrogen en fullgod erstatning for båter, lastebiler, fly, ferger, biler og alt annet.

 

Så er det slik at lagringsløninger er fortsatt komplisert. Når det kan løses er mye gjort, og den løsningen kan være på plass før infrastruktur for å lade batteribåter er på plass.

Noen vil protestere og peke på energieffektivitet, og ja, fremstilt med elektrolyse er det et problem slik verden er i dag. På kort og mellomlang sikt kan det løses med naturgass og CCS. Utskippsfritt, og siden vi helst skal brenne minst mulig naturgass gjør det ikke noe om prosessen ikke er effektiv.

På lengre sikt kommer fusjonskraft inn, utviklingen der går raskere enn batteriteknologien og mulighetene er nærmest uendelige. Fusjon vil gjøre energibegrensninger til historie, om en 30-70 års tid. Heldigvis var vi naturgass som bør dekke behovet i mellomtiden.

 

Er helt enig i at fossilmotoren ikke er fremtiden. 

Men å satse alt på batterier er ganske utdatert det også.

PS: Påstander om faststoffbatterier tar jeg med en stor klype salt - langt større om påstander om fusjon faktisk :p - de har vært der lenge. https://www.nextbigfuture.com/2015/09/bosch-claims-they-will-commercialize.html
PPS: Og Thonderf00t har en god innføring i batterienes problemer:

https://www.youtube.com/watch?v=dMmaG_3NnGs

 

Werlin

Werlin

Det som ant blir min siste post i en tråd som allerede har pågått alt for lenge:

 

Det er umulig å være mot elbåter. Elmotoren er genial, nærmest vedlikeholdsfri og har mange fordeler.

 

Batteribåter derimot, det er verre. Batterier er miljøfiendtlig, strømproduksjon og transport er ikke uproblematisk, batterier har en hel rekke mineraler vi har for lite av og bør derfor brukes der hvor nytten er størst, batteriene er sterkt bekrenset av kjemi som kompliserer og begrenser energitetthet, de er vanskelig å resirkulere og jeg er fortsatt ikke halvveis.

 

De har i tillegg andre egenskaper som gjør det vanskelig å erstatte bensin eller diesel, eksempelvis veier de omtrent like mye uavhengig av energimengden, noe som gjør det ugunstig i fly selv om man kunne overkomme alle andre problemer.

 

Batterier er derfor en helt grei mellomting, men fordi de krever så mye og er så begrenset er de neppe en endelig løsning.

 

Det finnes de som forelsker seg i virkningsgrad, det er egentlig irrelevant isolert sett. For farkosten er vekt/volum opp mot nyttig energi det avgjørende. (Hensyn til klima og energiknapphet kompliserer dette og bringer balansen mot elmotoren og derfor også delvis mot batteriet).

 

Det optimale ville vært en løsning som ga oss de beste egenskapene til både bensin/diesel og elmotoren. Det får man med hydrogen. Da har man for biler og båter mulighet til fremdrift med elmotor, men energitetthet og påfylling som diesel.

På fly har man muligheter for mye morsomt, ikke bare kan man lage utslippsfrie jetmotorer, blander man inn litt oksygen kan man lage hypersoniske fly som knuser Concorde.

 

I motsetning til batterier er hydrogen en fullgod erstatning for båter, lastebiler, fly, ferger, biler og alt annet.

 

Så er det slik at lagringsløninger er fortsatt komplisert. Når det kan løses er mye gjort, og den løsningen kan være på plass før infrastruktur for å lade batteribåter er på plass.

Noen vil protestere og peke på energieffektivitet, og ja, fremstilt med elektrolyse er det et problem slik verden er i dag. På kort og mellomlang sikt kan det løses med naturgass og CCS. Utskippsfritt, og siden vi helst skal brenne minst mulig naturgass gjør det ikke noe om prosessen ikke er effektiv.

På lengre sikt kommer fusjonskraft inn, utviklingen der går raskere enn batteriteknologien og mulighetene er nærmest uendelige. Fusjon vil gjøre energibegrensninger til historie, om en 30-70 års tid. Heldigvis var vi naturgass som bør dekke behovet i mellomtiden.

 

Er helt enig i at fossilmotoren ikke er fremtiden. 

Men å satse alt på batterier er ganske utdatert det også.

PS: Påstander om faststoffbatterier tar jeg med en stor klype salt - langt større om påstander om fusjon faktisk :p - de har vært der lenge. https://www.nextbigfuture.com/2015/09/bosch-claims-they-will-commercialize.html

Werlin

Werlin

Det som ant blir min siste post i en tråd som allerede har pågått alt for lenge:

 

Det er umulig å være mot elbåter. Elmotoren er genial, nærmest vedlikeholdsfri og har mange fordeler.

 

Batteribåter derimot, det er verre. Batterier er miljøfiendtlig, strømproduksjon og transport er ikke uproblematisk, batterier har en hel rekke mineraler vi har for lite av og bør derfor brukes der hvor nytten er størst, batteriene er sterkt bekrenset av kjemi som kompliserer og begrenser energitetthet, de er vanskelig å resirkulere og jeg er fortsatt ikke halvveis.

 

De har i tillegg andre egenskaper som gjør det vanskelig å erstatte bensin eller diesel, eksempelvis veier de omtrent like mye uavhengig av energimengden, noe som gjør det ugunstig i fly selv om man kunne overkomme alle andre problemer.

 

Batterier er derfor en helt grei mellomting, men fordi de krever så mye og er så begrenset er de neppe en endelig løsning.

 

Det finnes de som forelsker seg i virkningsgrad, det er egentlig irrelevant isolert sett. For farkosten er vekt/volum opp mot nyttig energi det avgjørende. (Hensyn til klima og energiknapphet kompliserer dette og bringer balansen mot elmotoren og derfor også delvis mot batteriet).

 

Det optimale ville vært en løsning som ga oss de beste egenskapene til både bensin/diesel og elmotoren. Det får man med hydrogen. Da har man for biler og båter mulighet til fremdrift med elmotor, men energitetthet og påfylling som diesel.

På fly har man muligheter for mye morsomt, ikke bare kan man lage utslippsfrie jetmotorer, blander man inn litt oksygen kan man lage hypersoniske fly som knuser Concorde.

 

I motsetning til batterier er hydrogen en fullgod erstatning for båter, lastebiler, fly, ferger, biler og alt annet.

 

Så er det slik at lagringsløninger er fortsatt komplisert. Når det kan løses er mye gjort, og den løsningen kan være på plass før infrastruktur for å lade batteribåter er på plass.

Noen vil protestere og peke på energieffektivitet, og ja, fremstilt med elektrolyse er det et problem slik verden er i dag. På kort og mellomlang sikt kan det løses med naturgass og CCS. Utskippsfritt, og siden vi helst skal brenne minst mulig naturgass gjør det ikke noe om prosessen ikke er effektiv.

På lengre sikt kommer fusjonskraft inn, utviklingen der går raskere enn batteriteknologien og mulighetene er nærmest uendelige. Fusjon vil gjøre energibegrensninger til historie, om en 30-70 års tid. Heldigvis var vi naturgass som bør dekke behovet i mellomtiden.

 

Er helt enig i at fossilmotoren ikke er fremtiden. 

Men å satse alt på batterier er ganske utdatert det også.



×
×
  • Create New...